جلسه صد و بیست و دوم
3 . تهدید نفس به عذاب الهی – کیفر زنا
۱۴۰۳/۱۰/۱۲
ما عرض کردیم راه سوم برای اینکه به انسان کمک کند تا حق عورت و حق فرج را رعایت کند، تهدید و ترساندن خویشتن از عقوبت و عذاب الهی است. حق فرج این است که وارد مسیر حرام نشود «و اما حق فرجک فحفظه مما لایحل لک» به سمت حرام نرود. بعد فرمود که از این راهها میتوان به رعایت این حق کمک کرد. یک راه این است که انسان متوجه عقوبت های این کار ناروا شود، متوجه عذابهای الهی و کیفرهایی شود که بر این کار مترتب میشود.
۳. تهدید نفس به عذاب الهی
جلسه گذشته گفتیم خود ترساندن و بیم دادن نفس از عذاب الهی به خاطر هر گناهی خیلی موثر است. گفتیم علاوه بر اینکه یادآوری عقابها و عذابهای الهی به طور کلی، انسان را از گناه و حرام باز میدارد، یادآوری کیفرها و مجازاتهای الهی نسبت به این حرام و نسبت به رعایت نکردن حق این عضو خیلی قابل توجه است.
کیفر زنا
اگر کسی بخواهد از حدود الهی در رابطه با حق فرج خارج شود به حرام روی آورد قهرا بارزترین جلوه آن زنا است که این عضو را در مسیر غیر مشروع مورد استفاده قرار بدهد. زنا از آن دسته از گناهانی است که آثار عجیب و غریبی در دنیا و آخرت برایش بیان شده است. در سوره اسراء می فرماید « وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا» نزدیک زنا نشوید که کار بسیار زشت و راه بسیار بدی است.
حال ما اینجا چون میخواهیم متناسب با این جمله امام سجاد(ع) سخن بگوییم خیلی نمیخواهیم وارد آثار سوء و نامطلوب دنیوی این عمل شویم. در روایتی که هم از قول رسول خدا(ص) و هم از قول امام باقر(ع) نقل شده است، سه اثر در دنیا برای زنا بیان شده است . حال چون فرصت نیست فقط آثار را نام می برم.
1. آبروی او را میبرد این اثر دنیوی است.
2. باعث کم شدن رزق و روزی میشود.
3. باعث مرگ میشود. یعنی عمر را کوتاه میکند.
در برخی روایات هم فقر به عنوان یکی از آثار دنیوی و وضعی این عمل ذکر شده است. در روایتی چند اثر را برای این کار نقل میکند: ۱. آبرو را می برد؛ ۲. نور صورت را از بین میبرد؛ ۳. مبتلا به فقر میشود. کسی که این کار را انجام دهد و خدای نکرده بر آن اصرار داشته باشد، مبتلا به فقر میشود و عمرش کوتاه میشود. این از آثار دنیوی است.
در مورد آثار اخروی و عذابهایی که زنا کار در عالم برزخ و قیامت گرفتار آن میشود روایات عجیبی نقل شده باید اینها را برای مردم گفت که بدانند چه عقوبتهایی برای این کار وجود دارد.
در روایتی وارد شده است که (البته این با یک شرطی است) کسی که با زن مسلمان یا یهودی یا مسلمان یا مجوسی، آزاد یا کنیز زنا کند و توبه نکند و با اصرار به این گناه از دنیا برود، خداوند در عالم قبر سیصد در عذاب را به روی او میگشاید که از هر در مارها و عقربهایی از آتش بیرون میآیند و تا روز قیامت او در این آتش میسوزد.
هم چنین در روایتی آمده که وقتی زنا کار از قبرش بیرون میآید از بوی گند او مردم اذیت میشوند و او به این بوی بد که بسیار زننده است شناخته میشود و همه میفهمند که او زنا کار است، همه از او گریزان میشوند. کسی که با این بوی بد و نامطلوب از قبر برانگیخته میشود اینچنین مورد تنفر مردم است. به همین دلیل در روایت دیگری آمده که باعث میشود اهل محشر او را لعنت کنند، از حضرت علی(ع) نقل شده که روز قیامت به امر خدا بوی گندی به مشام میرسد که تمام اهل محشر را ناراحت میکند، به حدی که نفس کشیدن برای آنها مشکل میشود، منادی ندا میدهد که آیا میدانید این بوی چیست؟ میگویند نمیدانیم، ولی سخت ما را اذیت کرده است، منادی میگوید که این بوی زناکاران است که بدون توبه از دنیا رفته اند، پس آنها را لعنت کنید که خدا آنها را لعنت کرده است و کسی باقی نمیماند مگر اینکه او را مورد لعن و نفرین قرار میدهند. پس یک عذاب مستمر در عالم برزخ و موقع حشر و پس از آن دامن گیر زناکار است.
در همان روایتی که حضرت به سه اثر دنیوی برای زنا اشاره کرده، سه اثر اخروی نیز برای زنا بیان کرده است.
1. غضب خداوند، خدای نکرده در روز قیامت مشمول غضب الهی شود.
2. سختی حساب، خود اینکه حساب و کتاب انسان را آسان بگیرند یا سخت بگیرند، این خیلی خودش معنا دارد، این خودش یک عذب است.
3. دخول در آتش جهنم، و چه بسا خلود فی النار. این عذاب هایی است که برای زنا وجود دارد.
این سه اثر را مستقلا در این روایت بیان کرده است.
روایات زیاد است و فرصت نیست. در روایتی که در کافی آمده است میفرماید: سه گروه هستند که خداوند در روز قیامت از آنها رو بر میگرداند، این دیگر نهایت عذاب است که یک کسی خدا از او روی برگرداند؛ یکی از آنها زناکاران هستند، آنهایی که به این عمل خلاف مبادرت کردند.
من فقط میخواستم یک چند نمونه از عذابهایی که متوجه زناکار غیر تائب میشود را بیان کنم. اگر انسان خودش را تهدید کند و بترساند از این عذابها، به طور کلی از عذاب الهی و کیفرها و به طور خاص کیفرهای این عمل، طبیعتا این بازدارنده است و این باعث میشود تا آنجا که میتواند حق این عضو را رعایت کند.