استاد سید مجتبی نورمفیدی در درس خارج: ضروت استفاده از فرصتها

ضروت استفاده از فرصتها

امیدوارم همه دوستان وبرادران عزیز از این فرصت نسبتا طولانی تعطیلات آموزشی استفاده کنند، این فرصتها را غنیمت بشمرند، ارتقاء علمی هیچگاه نباید از ذهن‎ها دور شود، کمالات علمی برای انسان هم بهره‎های دنیوی هم بهره‎های اخروی، لذا با تعطیلی درس گمان نشود که باید از تحصیل فاصله بگیریم. انسان هیچگاه نباید از تحصیل علم فارغ شود. عالی ترین مراتب علمی هم که داشته باشد باز نیازمند بالابردن علم و آگاهی و معرفت خودش است. برای امثال ما که در مسیر زندگی یک هدفی را تعقیب می‎کند این مسئله مهم تر است. مسائل و مطالب بسیاری وجود دارد که نیازمند بررسی و تحقیق و مطالعه است. ما باید آگاهی های خودمان را در زمینه های مختلف بالا ببریم، در تاریخ اسلام در معارف و اعتقادات در فقه و استدلالات مربوط به احکام شرعی، در مورد قرآن، اینها با قطع نظر از شبهات و پرسش هایی است که هر روز ما با طیف جدید و نسل تازه ای از آنها روبرو هستیم، قاعدتا پاسخ گویی به این سوالات و پرسشها نیازمند توانمندی های پیشینی است. اگر می‏خواهیم از عهده پاسخگویی به این شبهات و سوالات بربیاییم، اگر می‏خواهیم به صورت ریشه‎ای برای دین و عقاید دینی تلاش کنیم چاره‎ای نداریم جز مجهز شدن به ابزارهایی که به ما قدرت و توانایی پاسخ گویی به سوالات و پرسشها را بدهد. بدون این ابزار مسلما قادر نخواهیم بود این شبهات را از ذهن ها پاک کنیم. نتیجه این می شود که یک چهره ای ناتوان از خودمان و از دینمان ارائه می‎دهیم. خودمان را به عنوان کسانی که توانایی حل مشکلات را ندارند ،دینمان را به عنوان مجموعه ای که قادر به حل سوالات و شبهات فکری نیست جلوه خواهد داد.

لذا علی رغم همه سختی ها و مشکلات در این ایام و شرایط، مشکلات زندگی، معیشتی، گرفتاری هایی که وجود دارد و اطلاع دارم از وضع بسیاری از طلاب، باز باید این رسالت و مسئولیت فراموش نشود و مسلما هر کدام از ما در حد تواناییمان و فراخور حالمان و امکاناتمان حتما مورد بازخواست قرار خواهیم گرفت که شما که به عنوان مرزبانان فکر و عقیده و ایمان مردم بودید چه کردید برای پاسداری از این حریم؟ کسی که نگهبانی از مرز و بوم را به عهده می‎گیرد بیداری شب و سختی و سرما و گرما که مبادا حرکتی از دید او پنهان بماند. مرزبانان فکر و عقیده مردم نیز باید بیداری و سختی ها را تحمل کنند و خودشان را مجهز کنند با دوربین های فکرشان، با تیزبینی دورترین نقاط اندیشه دشمنان و فکر دشمنان دین را رصد کنند و از نقشه های آنها آگاه باشند تا بتوانند از فکر و عقیده امت اسلامی در برابر هجمه های آنها مراقبت و پاسداری کنند.

خواهشم این است که عزیزان برای این ایام یک برنامه ریزی درستی داشته باشند و نهایت بهره و استفاده را ببرند تا حداقل آن مسئولیتی که به عهده شان است را تا حدودی انجام داده باشند کوتاهی نکرده باشند. انشاء الله آقایان برنامه ریزی کنند. برای همه شما آرزوی توفیق دارم و دعا می‏کنم از شما هم متقابلا در خواست می‏کنم که ما را از دعای خیرتان محروم نکنید.

برچسب‌ها:, , , ,