جلسه سی ام – موانع محتوایی اعتبار- مانع سوم: جبر – سخنان حضرت علی (علیه السلام) درباره اختیار و ابطال جبر – تفسیر «امر بین الامرین»

جلسه ۳۰ – PDF

جلسه سی ام

موانع محتوایی اعتبار- مانع سوم: جبر – سخنان حضرت علی (علیه السلام) درباره اختیار و ابطال جبر – تفسیر «امر بین الامرین»

۱۳۹۹/۰۲/۱۸

خلاصه جلسه گذشته

در مورد مانع سوم از موانع محتوایی اعتبار نهج البلاغه یعنی مسئله جبر و اینکه برخی از خطبه‎ها و حکمت‎های نهج البلاغه مشعر به عدم اختیار انسان و موافق با نظریه جبرگرایی است، یک توضیح کلی درباره انظار و آراء چهارگانه‎ای که در مورد اختیار انسان است بیان کردیم، خیلی مختصر اشاره‏ای به آراء و انظار کردیم و گفتیم که دو مطلب را باید اجمالا بررسی کنیم، یکی اینکه اساسا خود حضرت علی (علیه السلام) نظریه امر بین الامرین را مطرح کرده است و ائمه بزرگوار (علیهم السلام) نیز همین معنا را ذکر کردند و یک تفسیری از این نظریه ارائه دهیم و آنگاه نمونه‎هایی را که ذکر شد را مورد بررسی قرار دهیم که آیا این نمونه‎ها واقعا شاهد بر مدعا می‎باشد یا خیر؟ یعنی با این نمونه‎ها عدم اختیار و یا جبر انسان ثابت می‎شود یا خیر؟

نظریه امر بین الامرین در کلام علی (علیه السلام)

شاید اولین روایاتی که درباره مسئله قضا و قدر و اختیار انسان و امر بین الامرین مطرح شده در کلمات خود حضرت علی (علیه السلام) است. طبق روایتی که در بحار نقل شده، حضرت علی (علیه السلام) درباره یکی از سخنان خود عجائب روح و قلب انسان سخن می‏گفت، ناگهان شخصی در میانه سخن از امام درخواست کرد در مورد قدر سخن بگوید، امام به هر دلیل طرح این پرسش را در آن زمان و شرایط مصلحت نمی‏دانست و از او خواست از این سوال صرف نظر کند، ولی او بار دیگر سوال کرد، باز امام از پاسخ  دادن امتناع ورزید ولی او دست بردار نبود، وقتی برای بار چهارم این سوال را مطرح کرد، امام این جمله را فرمود: «فانه امر بین الامرین لاجبر و لاتفویض».[۱]

تعبیر«امر بین الامرین لاجبر و لاتفویض» تقریبا در روایات متعددی از قول ائمه بزرگوار (علیهم السلام) نقل شده که در همین حد اشاره یا به همراه توضیح و مثال برای کسانی که مایل بودند و اصرار می‏کردند بیان می‎کردند. در عین حال برای افرادی که آمادگی و ظرفیتش را نداشتند نیز توصیه به عدم ورود و عدم سوال و پرسش می‎کردند. خود حضرت علی (علیه السلام) در همان روایت که درباره قضا و قدر از او سوال کردند فرمودند: «طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكُوهُ ثُمَّ سُئِلَ ثَانِياً فَقَالَ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجُوهُ، ثُمَّ سُئِلَ ثَالِثاً فَقَالَ وَ سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَكَلَّفُوه» (حکمت ۲۸۷)

به هر حال ضمن اینکه حضرت بعضی را از ورود به این وادی نهی می‎کردند، اما در حد اشاره و گاهی با مثال و توضیح این را بیان کردند.

تفسیر ملاصدرا از «امر بین الامرین»

خلاصه اینکه شیعه معتقد است به اینکه انسان در رابطه با افعال خودش اختیار دارد ولی در عین حال مختار نیست، امر بین الامرین، نه مجبور است و نه امور به او تفویض شده است. پس اختیار دارد ولی در عین حال به خداوند متعال نیز استناد دارد.

اینجا حکما، متکلمین و فلاسفه در این وادی خیلی تلاش کردند که امر بین الامرین را تفسیر کنند و اختیار انسان را در چارچوب قضاو قدر الهی توجیه کنند، یکی از تفسیر‎های نسبتا خوب و قابل توجه که بعدا نیز مورد توجه قرار گرفت یک بیان ابتکاری از صدر المتالهین است که یک تبیین فلسفی کرده است. از این نظر بالاشاره عبور می‏کنم و اگر بیش از این خواستید می‎توانید مراجعه کنید، ملاصدرا بر پایه دو اصل فلسفی نظریه امر بین الامرین را توضیح می‎دهد:

اصل اول: اولین اصل، اصالت وجود و وحدت وجود است، طبق این اصل، وجود در همه افراد و مراتب خودش یک آثار ویژه‎ای دارد، موجودات اعم از مجرد و مادی و جان‎دار و بی‎جان همه افعال و آثاری دارند و افعال و آثار این موجودات همه حقیقتا مستند به علة العلل است یعنی یک رابطه علیت و معلولیت در همه موجودات این عالم وجود دارد، هر اثری مستند به مؤثر خودش است، این اساس نظام تکوین است، نظام علیت و معلولیت که همه منتهی می‎شود به سر سلسله عالم و علة العلل که خداوند تبارک و تعالی است.

 اصل دوم: اصل وابسته بودن و نیازمند بودن و فقر و وابستگی به وجود واجب، هویت موجودیت امکانی است. اساسا هویت وجود امکانی وابستگی و فقر است و این در واقع ذاتی موجودات امکانی است. وقتی می‎گوییم نیاز، ذاتی اوست معنایش این است که با واجب الوجود کاملا از این جهت متفاوت است، زیرا در واجب الوجود عدم نیاز عین اوست ولی در ممکن الوجود نیاز عین هویت او است اگر یک وجود امکانی کاملا در ذات خودش وابسته باشد، هم به لحاظ وجود خودش این وابستگی را دارد و هم به لحاظ ایجادش. وجود ممکن همانطور که در اصل وجود خودش استقلال ندارد در ایجاد نیز استقلال ندارد، یعنی اگر یک وجود ممکنی بخواهد یک چیزی را ایجاد کند و یک فعلی را خلق کند قهرا همان وابستگی در ذات وجود او وجود دارد.

آن وقت این دو اصل یعنی اصل نظام تکوین و نظام علیت و اینکه همه موجودات آثار و افعالشان در واقع بر اساس رابطه علیت شکل می‏گیرد و اینکه وجودات امکانی، هم در اصل وجودشان و هم در آثار و افعال و کارهایشان این وابستگی را دارند، نتیجه‎اش این است که افعال انسان در نظام علی و معلولی با مبدا عالم یک ارتباط تکوینی دارد، بدون این ارتباط اصلا کاری نمی‎تواند انجام دهد زیرا این افعال معلول یک علت است و آن هم معلول یک علت دیگر است تا می‎رسد به علة العلل. پس نمی‎توان برای فعل انسان در نظام علی و معلولی، علتی غیر از این علت‏های موجود در این عالم تصویر کرد. از سوی دیگر این به عنوان یک فعل و معلول قهرا ناشی از اراده او است، ناشی از قدرت اوست، ناشی از اختیار اوست یعنی آن چیزی که فعل انسان را ایجاد می‎کند خود شخص است. پس جبر طبق این بیان خود به خود باطل می‏شود و کاری که انسان انجام می‎دهد معلول اراده و قدرت خود اوست و این اراده و قدرت او می‎رود تا می‎رسد به علة العلل. پس هم این فعل زاییده اختیار و قدرت انسان است و به نوعی به انسان منسوب است و هم استناد به خداوند دارد زیرا انسان یک موجود ممکن است و ممکن در اصل وجودش و هم در ایجادش نیاز به آن وجود بالذات دارد.

پس نظریه جبر و تفویض هر دو باطل شد. مهم این است که استناد فعل انسان به خود انسان در طول استناد فعل انسان به خداوند است، این‎ها در طول هم هستند نه در عرض هم، مستند بودن فعل انسان به خود انسان در طول استناد این فعل به خداوند است لذا هیچ مسئله و  مشکلی پیش نمی‎آید.

مثال خوبی که برای این مطلب می‎توان ذکر کرد نفس و قوای نفسانی انسان است، کارهایی که انسان انجام می‎دهد انواع و اقسامی دارد، منشاء هر یک از این کارها، یکی از قوای نفس انسانی است مثلا دیدن مربوط به قوه باصره است، باصره یکی از قوای نفس است، نفس صاحب قوای مختلف است، اما دیدن را می‏توانیم مستند کنیم به قوه باصره و در عین حال مستند به نفس باشد. استنادش به قوه باصره برای این است که اساسا این فعلی است که در تقسیم بندی‎های نفس و روح انسانی زاییده یک شان از شئون نفس است، پس دیدن می‏شود فعل قوه باصره اما در عین حال فعل نفس نیز می‎باشد، یعنی به هر حال نفس انسان و روح انسان به واسطه احاطه‏ای که برقوا و اعضای انسان دارد، تدبیر می‏کند اعضا و قوای انسانی را پس در واقع منشا اصلی آن است. البته این مثال برای تقریب به ذهن است.

سوال

استاد: بالاخره یک تمایزی بین قوای انسانی از حیث افعال و آثار و کارها وجود دارد، ما مثلا فعل دیدن را به قوه سمع یا قوه لامسه نسبت نمی‏دهیم، می گوییم این یک قوه‏ای است و از مسیر این قوه است که آن کار انجام می‏شود ولی در عین حال مستند به نفس هم هست و این‏ها در طول هم هستند،

به هر حال آنچه که اینجا مد نظر است این نظریه نیست بحث ما در این است که آیا حضرت علی (علیه السلام) مسئله جبر را مطرح کرده است یا خیر؟ آیا این سخن جبر است ؟

این یک توضیح اجمالی درباره  نظریه امر بین الامرین بود. این توضیح هم مبطل نظریه تفویض است و هم مبطل نظریه جبر.البته  خود این دو نظریه و نظریه کسب جزییاتی دارد، استدلال‎هایی دارد، پاسخ‏هایی دارد، شبهات کلامی مفصل و مبسوطی دارد که وارد آن نمی‏شویم. عمده آن است که طبق همان روایتی که عرض کردیم و برخی روایات دیگر چه در نهج البلاغه و چه در غیر آن حضرت اساسا نظریه امر بین الامرین را مطرح کردند و در روایاتی به صراحت با نظریه جبر مخالفت کردند. اصلا ایشان استدلال کرده بر اینکه جبر باطل است، در خود نهج البلاغه در حکمت ۲۸۷ آمده است، در جایی که شخصی اصرار می‏کرد که حضرت در مورد قضا  قدر سخن بگوید و حضرت فرمود: «طَرِيقٌ مُظْلِمٌ فَلَا تَسْلُكُوهُ ثُمَّ سُئِلَ ثَانِياً فَقَالَ وَ بَحْرٌ عَمِيقٌ فَلَا تَلِجُوهُ، ثُمَّ سُئِلَ ثَالِثاً فَقَالَ وَ سِرُّ اللَّهِ فَلَا تَتَكَلَّفُوه».

او وقتی سوال کرد که آیا این مسیر ما به شام قضا و قدر الهی است حضرت او را نهی کردند و فمرمودند وارد این نشو و همان نکته‎ای که اشاره شد بعد فرمود:

«وَيْحَكَ، لَعَلَّكَ ظَنَنْتَ قَضَاءً لَازِماً وَ قَدَراً حَاتِماً! لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ. إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً، وَ أَعْطَى عَلَى الْقَلِيلِ كَثِيراً، وَ لَمْ يُعْصَ مَغْلُوباً وَ لَمْ يُطَعْ مُكْرِهاً، وَ لَمْ يُرْسِلِ الْأَنْبِيَاءَ لَعِباً وَ لَمْ يُنْزِلِ الْكُتُبَ لِلْعِبَادِ عَبَثاً، وَ لَا خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مَا بَيْنَهُمَا بَاطِلًا؛ “ذلِكَ ظَنُّ الَّذِينَ كَفَرُوا فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنَ النَّارِ»

وقتی که او پرسید آیا رفتن ما به سوی شام قضا و قدر الهی بوده بعد از یک سخن طولانی این را فرمود : ویحک، شاید بر تو امر اشتباه شده است، تو قضا و قدر لازم و حتمی را گمان کردی، کانه حضرت می‏خواهند بگویند: ما دو نوع قضا و قدر داریم: یک قضا و قدر حتمی و یک قضا و قدر غیر حتمی، بعد در ابطال نظریه جبر، اشاره  می‎کند که اگر کارهای انسان از روی جبر و الزام باشد و انسان هیچ اختیاری نداشته باشد، چه تالی فاسدهایی دارد: اولا نظام هدایت به کلی زیر سوال می‎رود، ثواب و عقاب بی معنا می‎شود، «لَوْ كَانَ ذَلِكَ كَذَلِكَ لَبَطَلَ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ وَ سَقَطَ الْوَعْدُ وَ الْوَعِيدُ.» این همه وعده و وعیدی که خدا داده است بی‏خاصیت می‎شود، وعده و وعید به کسی می‏دهند که با اختیار خودش کاری را انجام دهد یا ترک کند، موافقت کند یامخالفت کند، ثواب و عقاب، مجازات و پاداش برای کسی است که بتواند مخالفت کند و یا بتواند موافقت کند و الا اگر انسان مجبور باشد در افعال و کارهای خودش، مسئله ثواب و مجازات معنا ندارد، چون کسی که کار زشت و نافرمانی کرده مجبور بوده و کسی هم که کار خوب و اطاعت کرده نیز مجبور بوده است «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَرَ عِبَادَهُ تَخْيِيراً وَ نَهَاهُمْ تَحْذِيراً، وَ كَلَّفَ يَسِيراً وَ لَمْ يُكَلِّفْ عَسِيراً» خداوند تبارک و تعالی به بندگانش امر کرد ولی آن‎ها را مخیر گذاشت و نهی کرد از باب اینکه آنها را بر حذر دارد یعنی چون مختارند و می‎توانند به  سمت منهی عنه  بروند آن‎ها را بر حذر داشت، اگر آن‎ها مجبور بودند که تحذیر معنا نداشت، اگر مجبور بودند که تخییر معنا نداشت، یعنی امر معنا نداشت دیگر امر و نهی نمی‎خواست اصلا نظام تشریع لغو و بی‏خاصیت می‎شد. یعنی ارسال رسل، انزال کتب، امر و نهی، ثواب و عقاب، وعد و وعید همه در صورتی قابل قبول است که قائل به اختیار انسان باشیم اگر انسان مجبور باشد ارسال رسل، انزال کتب، امر و نهی، ثواب و عقاب، وعد و و عید همه باطل می‎شود و اصلا معنا ندارد و لغو و باطل بیهوده می‎شود. پس اساس نظام تشریع از ارسال رسل و انزال کتب، ثواب و عقاب تنها در صورتی قابل قبول است که انسان مجبور نباشد.

بنابراین حضرت علی (علیه السلام) در نهج البلاغه به این صراحت و به روشنی مسئله اختیار و اراده انسان را تبیین کرده است.

اما اینکه چطور قضا و قدر با اختیار انسان سازگار است کانه حضرت می‎خواهند بفرمایند: ما دو نوع قضا و قدر داریم یک قضا و قدر حتمی و یک قضا و قدر غیر حتمی، قضا و قدر که معنایش معلوم است، اصلش یک امری مسلم است و بحثی در آن نیست. منظور از قدر این است که هر ممکن الوجودی یک حد و اندازه خاصی دارد، حیوانات و جمادات و نباتات همه از آنجا که مخلوق خداوند می‏باشند خداوند متعال یک اندازه و حدی از وجود برای اینها قرار داده است و قضا به معنای قطعیت وجود شئ است، یعنی وجود هر چیزی در نظام علی و معلولی قطعی و تابع علت خودش است پس قطعیت هر چیز مستند به قدرت مشیت خداوند تبارک و تعالی است.

 لکن یک قسم از این قضا و قدر در اختیار انسان است و یک قسمش خارج از اختیار انسان است و اینکه خداوند نیز علم به پایان و سرانجام انسان دارد به معنای جبر نیست. علم خداوند در واقع علم به مختار انسان است ضمن اینکه اختیار هم سرجایش محفوظ است.

پس به طور کلی هم در نهج البلاغه و هم در غیر آن حضرت علی (علیه السلام) نظر مبارکشان را بیان کردند. در نهج البلاغه از این نمونه‎ها وجود دارد آن حضرت افرادی که ظرفیت ورود به این امور را ندارند را از اینکه وارد شوند نهی کردند برای بعضی هم که توضیح دادند کاملا و به روشنی و به صراحت و وضوح اختیار انسان و مختار بودن انسان و اینکه قضا و قدر منافاتی با آن ندارد بیان شده است. آن وقت  سؤال این است که پس این موارد و نمونه‏هایی که به عنوان نقض یا اشکال مطرح شده چطور حل می‏شود.

ما عرض کردیم که دو مطلب را باید بیان کرد یکی اینکه نظر خود حضرت و اینکه به صراحت اختیار انسان را بیان کردند و دیگری هم توجیه این نمونه‎ها، بخش اول را توضیح دادیم ولی مطلب دوم راجلسه بعد بیان می‏کنیم.

«والحمدلله رب العالمین»

[۱] بحارالانوار، ج۵، ص۵۷.