حضرت زهرا(س) مُطاع مطیع

حضرت زهرا(س) مُطاع مطیع

در مورد صديقه طاهره زهرای اطهر(س) دو دسته روايات وارد شده است:
دسته‎ای از روايات اطاعت امر او را واجب دانسته و او را مفروضة الطاعه معرفی کرده است، عجيب است اينکه فاطمه زهرا(س) مفروضة الطاعه است علی جميع من خلق الله تعالي. از امام باقر(ع) اين روايت نقل شده است: «لَقَدْ كَانَتَ‏ عليها السلام مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الالواح وَ اَلاَنبياء وَ الْمَلَائِكَةُ»  فاطمه زهرا(س) مفروضة الطاعه است، اطاعتش واجب است علی جميع من خلق الله، بر همه خلايق خدا اطاعتش واجب است، من الجن و الانس و الطير و الواح. اين، هم اشاره به هدايت تکوينی دارد و هم هدايت تشريعي؛ و الانبياء و الملائکه، اينکه برای انبياء و ملائکه نيز مفروضة الطاعه است خيلی عجيب است، فاطمه زهرا(س) که امام نيست، اما مفروضة الطاعه دانسته شده است.
در روايت ديگری پيامبر گرامی اسلام(ص) خطاب به اميرالمؤمنين(ع) مي‏فرمايد: «يَا عَلِيُ ‏انْفُذْ لِمَا أَمَرَتْكَ بِهِ فَاطِمَةُ فَقَدْ أَمَرْتُهَا بِأَشْيَاءَ أَمَرَ بِهَا جَبْرَئِيلُ‏(ع)»  پيامبر گرامی اسلام خطاب به حضرت علي(ع) مي‎فرمايد: ای علي، هر آنچه که فاطمه تو را به آن امر کرد انجام بده، چون من چيزهايی را به او امر کردم که جبرائيل به آنها امر کرده است. به حضرت علي(ع) مي‏فرمايد: آنچه که فاطمه به تو امر مي‎کند را انجام بده، چون من به او چيزهايی را امر کردم که جبرائيل به من امر کرده است. رواياتی که اين مضمون در آن است کم نيستند.
در يکی از نامه های وجود مقدس امام زمان(ع) اين جمله آمده است که: «فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». در دختر رسول خدا(ص) برای من يک اسوه نيکو و الگوی نيکويی است. امام زمان عليه السلام مادرشان فاطمه زهرا(س) را به عنوان اسوه و الگوی خودشان معرفی مي‏کنند.
اين يک دسته از روايات است که به هر حال برای فاطمه زهرا(س) مقام اطاعت شدن، مقام امر کردن و دستور دادن آن هم به جميع الخلق من الانبياء و الملائکه بيان شده است، کسی که الگوی برای امام عصر(عج) است، چنين شخصيتی قطعا الگوی برای ساير خلايق است، برای آن‏هايی که در دايره تکليف زندگی مي‎‌کنند الگو است، هدايت تشريعی نسبت به آن‎ها دارد و نسبت به آن‏ها هر امری کند در حقيقت برای هدايت آنها لازم الاجرا است، نسبت به ساير خلايق من الجن و الالواح و الطير. در هدايت تکويني‏اش بحثی نيست، اطاعت ملائکه نيز از ايشان واجب است، يعنی ملائکه نيز در عالم تکوين از فيض وجودی فاطمه زهرا(س) وجود پيدا کردند، از آن‎جا که حقيقت انسان کامل و انوار مقدسه نبی مکرم اسلام و اهل بيت(عليهم السلام) قبل از خلق همه چيز در اين عالم  موجود بودند و خداوند انوار مقدسه ايشان را خلق کرد، طبيعتا در مصدر امر  هستند، چه در عالم تکوين و چه در عالم تشريع. در عالم تکوين واسطه فيض الهی هستند و در عالم تشريع نيز امر و دستور آن‎ها عين امر و دستور خدا است که بر بشر اطاعتش لازم است. حتی نسبت به انبياء (منظور از انبياء غير از نبی مکرم اسلام(ص) است، زيرا او اشرف الخلائق است، اکمل و اشرف از او در عالم وجود نيست) چون شخصيت فاطمه زهرا(س) از نور وجود پيامبر(ص) و قطعه‎ای از وجود ايشان است. پيامبر(ص) مي‏فرمايد بوی بهشت را از تو استشمام مي‏کنم. با توجه به اين روايات و تصريح پيامبر(ص) که آنچه فاطمه به تو امر مي‏کند آن را انفاذ و اجرا کن، زيرا چيزهايی است که جبرائيل(ع) به من گفته و من به او امر کردم، برای اين است که وجود مقدس حضرت زهرا(س) وجودی است که چيزی از غير خواست و دستور خدا نيست.
اما در مقابل روايتی داريم که حضرت علي(ع) مي‏گويد: «فَوَ اللَّهِ مَا أَغْضَبْتُهَا وَ لَا أَكْرَهْتُهَا عَلَى أَمْرٍ حَتَّى قَبَضَهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا أَغْضَبَتْنِي‏ وَ لَا عَصَتْ لِی أَمْراً وَ لَقَدْ كُنْتُ أَنْظُرُ إِلَيْهَا فَتَنْكَشِفُ عَنِّی الْهُمُومُ وَ الْأَحْزَان»‏
والله قسم هيچ گاه من را به خشم نياورد و هيچ‏گاه از هيچ دستور من سرپيچی نکرد و به گونه‏ای بود که هرگاه من به او نگاه مي‎کردم غم و غصه و حزن از دل من زدوده مي‎شد.
هم حضرت علي(ع) امر  مي‏کند به حضرت زهرا(س) و هم حضرت زهرا(س) طبق آن روايت، امری که به حضرت علي(ع) مي‏کند لازم الاجراء و مفروضة الطاعه است. چطور مي‏شود که هم حضرت علي(ع) مفروضة الطاعه باشد، هم فاطمه زهرا(س) اينجا فاطمه زهرا(س) را به عنوان يک مطيع محض حضرت علي(ع) معرفی مي‏کند، آن‎جا به عنوان يک آمر مطلق در مورد ساير موجودات. فاطمه زهرا(س) هم آمر مطلق است و هم مطيع محض است، آن‏جايی که حضرت علي(ع) چه در خانه و چه در بيرون هم به عنوان شوهر، هم به عنوان ولی خدا است، مطيع محض او است، آن‎جايی که او را به عنوان آمر معرفی مي‏کند مفروضة الطاعه معرفی مي‎کند. اين اشاره به آن سعه وجودی مطلق فاطمه زهرا(س) دارد، بله حضرت زهرا(س) نسبت به مراتب مادون وجود خودش هم در عالم تکوين و هم در عالم تشريع اين سيطره را دارد، اگر امام زمان(ع) مي‏فرمايد: فاطمه(س) الگوی من است، برای اين است که فاطمه زهرا(س) ام الائمه است و قطعا درجه وجودی او از همه ائمه معصومين و بالطبع از همه انبياء بالاتر است. در عالم وجود جايگاه او اينچنين است، وقتی در اين جايگاه قرار دارد مقرب‏تر است، وقتی در اين جايگاه قرار دارد طبيعتا هم در عالم تکوين و هم در عالم تشريع در يک مقام بالاتری قرار دارد، اما همين فاطمه زهرا(س) نسبت به حضرت علي(ع) مطيع محض است، زيرا حضرت علي(ع) شخص دوم عالم وجود است بعد از پيامبر، مي‏شود يک زن، دختر پيامبر(ص) اينچنين باشد، هم مفروضة الطاعه باشد هم مطيع محض.