جلسه ششم-اعتبار روایات کتاب دعائم الاسلام

دانلود-جلسه ششم-PDF

جلسه ششم
اعتبار روایات کتاب دعائم الاسلام
۰۳/۰۸/۱۳۹۰

اعتبار روایات کتاب دعائم الاسلام:

بحث باقی مانده از کتاب دعائم الاسلام در مورد صحت روایات این کتاب است، در مورد مؤلف کتاب دعائم الاسلام و مذهب او مطالبی ذکر شد، نتیجه این شد که مذهب قاضی ابوحنیفه که مؤلف کتاب دعائم الاسلام است تأثیری در اخذ روایات او ندارد و آنچه که در اخذ روایات مهم است وثاقت اوست که اگر قائل به وثاقت او شدیم روایات او قابل اخذ است البته به شرطی که طریق او به معصوم(ع) مشخص باشد، اگر او را موثق ندانستیم روایاتی را که نقل کرده قابل اعتماد نیست.

در مورد صحت روایات این کتاب و اعتبار این کتاب عرض کردیم که مؤلف(قاضی ابوحنیفه) آن تصریح کرده که صحاح از روایات ائمه(ع) را اختیار کرده است و می­گوید ابواب کتاب بر همین منوال نوشته شده و بر این اساس حاجی نوری در مستدرک با اینکه طریقی به او بیان نکرده ولی این کتاب را از کتاب­های معتبر دانسته و شیخ الشریعه اصفهانی [۱] هم معتقد است که روایات کتاب دعائم الاسلام قطعاً صحیح است.

حال با توجه به مطالبی که در مورد مؤلف کتاب ذکر شد و مطالبی که در مورد مذهب او گفته شد و اینکه توثیقی نشده بالاخره روایات این کتاب صحیح هستند یا خیر؟ خود این کتاب به نحو کلی مشهور بوده و تلاش زیادی هم برای حفظ این کتاب چه در عهد دولت فاطمی و چه بعد از آن صورت گرفته و تلاش کرده­اند که در این کتاب تحریفی ایجاد نشود اما مشکل این است که شهرت این کتاب در همه زمان­ها مستمر نبوده و احتمال تحریف این کتاب هم به طور کلی منتفی نیست؛ یعنی احتمال قابل توجهی هم در مورد تحریف این کتاب وجود دارد لذا اینکه گفته شود این کتاب معتبر است دلیل محکمی ندارد گرچه دلیلی بر عدم اعتبار آن هم نداریم الا اینکه حجیت و اعتبار از اموری هستند که باید احراز شوند و شک در حجیت و اعتبار مساوی با عدم حجیت و اعتبار است، از این جهت که حجیت و اعتبار این کتاب مشکوک است شاید بتوان ادعا کرد که این کتاب معتبر نیست.

اما راجع به صحت روایات موجود در این کتاب که آیا روایات این کتاب صحیح­اند یا خیر؟ عرض کردیم خود قاضی ابو حنیفه در مقدمه کتاب و در بخش­های میانی کتاب جملات و عباراتی دارد که بعضی از جمله حاجی نوری از آن عبارات استفاده کرده­اند که آن عبارات شاهد بر صحت روایات کتاب دعائم الاسلام است، ما در جلسه گذشته دو عبارت را ذکر کردیم که یک عبارت این بود که قاضی ابوحنیفه می­گوید:«نقتصر فیه علی الثّابت الصحیح مما رَویناه عن الائمه(ع) من اهل بیت رسول الله(علیهم السلام اجمعین) من جملة ما اختلفت فیه الروات عنهم» [۲] ، عبارت بعدی این بود که:«فهذا هو الثابت مما رویناه عن رسول الله(ص) و عن الائمة الطاهرین من ذریته(صلوات الله علیه و علیهم)دون ما اختُلف فیه عنهم و علی ذلک تجری ابواب کتابنا هذا انشاء الله» [۳] این دو عبارت با هم تفاوت دارند چون در عبارت اول می­گوید:«من جملة ما اختلفت فیه الروات عنهم» و در عبارت دوم می­گوید:«دون ما اختُلف فیه عنهم»؛ در جمله اول، ثابت صحیح را روایاتی از میان روایات دانسته که روات در آن­ها اختلاف کرده­اند؛ یعنی از بین روایاتی که روات در آن­ها اختلاف دارند روایات ثابت صحیح را انتخاب کرده است، در جمله دوم گفته ما آن روایاتی که ثابت شده از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است را روایت کرده­ایم، پس سیاق این دو جمله با هم فرق می­کند، جمله دوم شهادت بر صحت روایات است چون می­گوید ما آن روایاتی را ذکر کرده­ایم که از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) نقل شده است و این بر صحت و صحیح به معنای اصطلاحی منطبق است چون روایت صحیح روایتی است که ما اطمینان داریم از معصوم(ع) صادر شده است، بعضی احتمال داده­اند و گفته­اند جمله اول بر صحت اصطلاحی انطباق ندارد چون نمی­گوید ما ثابت صحیح از روایات را نقل می­کنیم بلکه می­گوید ما از بین روایاتی که روات در آن­ها اختلاف کرده­اند ثابت صحیح را نقل کرده­ایم. ولی به نظر می­رسد جمله اول هم می­تواند شهادت بر صحت روایات کتاب دعائم الاسلام باشد چون وقتی می­گوید ما از بین روایاتی که روات در آن­ها اختلاف کرده­اند ثابت صحیح را از ائمه(ع) نقل کرده­ایم طبیعتاً معنای عامی دارد، آن روایاتی که روات در آن­ها اختلاف نکرده­اند مشکلی ندارد و نسبت به مواردی که روات در آن­ها اختلاف کرده­اند می­گوید ما صحیح از آن روایات را اختیار کرده­ایم؛ یعنی غیر صحیح و ضعاف را کنار گذاشته­ایم، پس هم جمله اول و هم جمله دوم می­تواند شهادت بر صحت روایات باشد، به خلاف بعضی که می­گویند جمله اول شهادت بر صحت روایات دعائم الاسلام نیست و فقط جمله دوم شهادت بر صحت روایات است. پس مشکلی در مسئله شهادت مؤلف کتاب بر صحت روایات نیست بلکه مشکلی که در اخذ به روایات کتاب دعائم الاسلام وجود دارد این است که مؤلف این کتاب توثیق نشده؛ یعنی وثاقت او برای ما محرز نیست، بله اگر وثاقتش برای ما محرز بود شهادت او بر صحت روایات، صحت روایات کتاب را ثابت می­کرد اما وثاقت او محرز نیست.

ما در اول بحث در مورد کتاب دعائم الاسلام عرض کردیم که درست است که قدح و ذمی درباره قاضی ابوحنیفه(مؤلف کتاب دعائم الاسلام) وارد نشده و حتی بعضی هم او را مدح کرده­اند اما غایت مدح و ثنائی که درباره او شده این بود که ایشان از علماء شیعه و از افاضل بوده است ولی کسی بر وثاقت او تأکید نکرده است لذا چون توثیق نشده می­گوییم که نمی­توان به صحت روایات این کتاب معتقد شد لذا روایاتی که در این کتاب نقل شده باید مورد بررسی سندی قرار گیرند و اگر قرائن و شواهد دیگری وجود داشت که نقل موجود در این کتاب را تأیید کند می­شود به روایات آن اخذ کرد، تنها استفاده­ای که می­توان از روایات این کتاب کرد این است که از روایات موجود در این کتاب به عنوان مؤید استفاده شود ولی در مقام فتوا نمی­توان به عنوان دلیل به این کتاب استناد کرد.

تفسیر علی بن ابراهیم قمی

نجاشی در مورد علی بن ابراهیم قمی می­گوید:«علی بن ابراهیم بن هاشم ابوالحسن القمی ثقةٌ فی الحدیث ثبتٌ سمعٌ معتمدٌ صحیح المذهب» می­گوید: علی بن ابراهیم قمی در حدیث ثقه است، مذهبش هم صحیح و مورد اعتماد است، اهل ثبت و سمع هم بوده و کتاب­هایی هم برای علی بن ابراهیم قمی نام می­برد از جمله: کتاب التفسیر، کتاب الناسخ و المنسوخ، کتاب الشرایع، کتاب التوحید و الشرک، کتاب فضائل امیرالمؤمنین(ع)، شبیه به این مطالبی که نجاشی درباره علی بن ابراهیم قمی ذکر می­کند از شیخ طوسی [۴] هم نقل شده است.

نام علی بن ابراهیم بین چند نفر مشترک است، البته وقتی در روایات، علی بن ابراهیم به صورت مطلق و در صدر سند قرار می­گیرد منظور علی بن ابراهیم قمی است؛ مثلاً وقتی با عنوان«عن علی بن ابراهیم» یا «علی عن ابیه» یا «علی بن ابراهیم عن ابیه» یا «علی بن ابراهیم بن هاشم عن ابیه» ذکر شده معلوم است که مراد علی بن ابراهیم قمی است، ولی معمولاً در سند روایات با عنوان علی بن ابراهیم ذکر شده است.

متجاوز از۷۰۰۰ روایت وجود دارد که در طریق آن­ها علی بن ابراهیم ذکر شده و از این ۷۰۰۰ روایتی که نقل کرده حدود۶۰۰۰ روایت را از پدرش نقل کرده است، شیخ در فهرست تقریباً همان کتبی که نجاشی به علی بن ابراهیم قمی نسبت داده را به او نسبت داده البته شیخ کتب دیگری هم از جمله قرب الاسناد را به علی بن ابراهیم نسبت داده است، پس در ثقه بودن علی بن ابراهیم قمی و صحت مذهب و کثرت روایات و کثرت نسبی تألیفاتش بحثی نیست، طرقی هم که برای او نقل شده مثلاً طریق شیخ طوسی به علی بن ابراهیم صحیح است مثلاً شیخ می­گوید:«اخبرنا بذلک الشیخ المفید عن محمد بن علی بن الحسین بن بابویه عن ابیه و محمد بن الحسن و حمزة بن محمد العلوی و محمد بن علی ماجیرویه عن علی بن ابراهیم» این طریق شیخ به علی بن ابراهیم است، معمولاً طریقی که شیخ طوسی به علی بن ابراهیم دارد طریق صحیحی است لذا خود علی بن ابراهیم کسی است که ثقه و مورد اعتماد است و روایات زیادی بخصوص از پدرش نقل کرده است. پس نسبت به ثقه بودن علی بن ابراهیم قمی بحثی نیست.

بحث جلسه آینده: اینکه آیا تفسیر علی بن ابراهیم قمی که منسوب به اوست واقعاً از اوست یا خیر؟ و اینکه این کتاب از چه درجه­ای از اعتبار برخوردار است؟ و همچنین اینکه چون نام این کتاب تفسیر است آیا فقط شامل مطالب تفسیری است یا مطالب غیر تفسیری را هم شامل می­شود؟ بحثی است که آن را در جلسه آینده مورد بررسی قرار خواهیم داد.

«والحمد لله رب العالمین»


[۱] . افاضة الغدیر فی احکام الاسیر، ص۳۰.

[۲] . دعائم الاسلام، ج۱، ص۲.

[۳] . همان، ص۱۰۳.

[۴] . الفهرست، ردیف ۳۸۲.