جلسه صد و چهاردهم-موارد جریان و عدم جریان تقلید


دانلود-جلسه صد و چهاردهم-PDF

موارد جریان و عدم جریان تقلیدجلسه صد و چهاردهم
موارد جریان و عدم جریان تقلید
۳۰/۰۲/۱۳۹۲

خلاصه جلسه گذشته:

بحث در مسئله شست و هفتم بود؛ عرض کردیم مرحوم سید در باره جریان و جواز تقلید پیرامون هفت مورد بحث می­کند مورد اول تقلید در احکام فرعیه فقهیه است که چنانچه گفتیم در مورد این بحثی نیست و اصلاً اساس بحث تقلید حول احکام عملیه فرعیه است. مورد دوم تقلید در اصول دین بود نتیجه بحث این شد که تقلید در اصول دین جریان ندارد این عبارت که «لایجری فی اصول الدین» چون در چند مورد دیگر هم وجود دارد لذا مناسب است اینجا بحثی درباره این عبارت مطرح شود.

مراد از عدم جریان تقلید:

تعابیر در رابطه با تقلید در اصول دین مختلف است؛ گاهی تعبیر به «لایجری» می­شود مثل مرحوم سید که تعبیر کرده­اند محل و مورد تقلید احکام فرعیه عملیه است «فلایجری فی اصول الدین» در بعضی عبارات تعبیر «لایجوز التقلید فی اصول الدین» آمده؛ این عبارات به چه معناست؟

تعبیر «لایجوز» چون یک تعبیر شایع تری است لذا ما احتمالاتی را که در کلمه «لایجوز» در این مقام وجود دارد عرض می­کنیم و بعد باید ببینیم کدامیک از این احتمالات مورد نظر است. چهار احتمال در لایجوز متصور است:

احتمال اول: یکی اینکه مراد از «لایجوز» "لایمکن" باشد یعنی همان معنایی که ما از «لایجری» کردیم "لایتحقق و لایمکن" اصلاً تقلید ممکن نیست تقلید محقق نیست.

احتمال دوم: اینکه مراد از «لایجوز» "لایصح" باشد یعنی تقلید در اصول دین صحیح نیست اگر گفتیم تقلید در اصول دین صحیح نیست به این معناست که چنانچه کسی به معاد و مبدأ و نبوت التزام پیدا کند، التزام او که از راه تقلید حاصل شده صحیح نیست یعنی فی الواقع آنچه که در این امور مطلوب است را تحصیل نکرده چون آنچه مطلوب است اعتقاد و معرفت و یقین قلبی است و با تقلید در واقع اعتقاد و معرفت او صحیح نیست. به عبارت دیگر «لایجوز» به معنای "لایقبل منه" است و یعنی التزام به اصول دین که از راه تقلید حاصل شده باشد از او قبول نمی­شود. نتیجه قهری این احتمال این است که این شخص مسلم نباشد یعنی کسی که تقلیداً و تبعاً لقول الغیر می­گوید معاد و نبوت و توحید را قبول دارم این در واقع مسلمان نیست نه مسلم ظاهری چون اسلام و ترتب احکام مسلمان به محض جریان شهادتین بر لسان محقق می­شود مانند منافقین با اینکه اعتقاد و باور قلبی نداشتند ولی احکام و آثار مسلمانی بر آنها بار می­شد و در قبرستان مسلمانان دفن می­شدند. پس "لایصح" و "لایقبل" به این معناست نه اینکه احکام مسلمان بر او مترتب نمی­شود بلکه او از نظر اعتقادی یک مسلمان واقعی محسوب نمی­شود.

احتمال سوم: اینکه مراد از «لایجوز» حرمت باشد یعنی همان عدم جواز و حرمت. طبق این احتمال اگر کسی تقلیداً ملتزم به مبدأ و معاد و نبوت بشود کأنّ معصیت کرده و عاصی محسوب می­شود و مورد عقاب و مؤاخذه قرار می­گیرد.

احتمال چهارم: اینکه منظور از «لایجوز» "لایکفی" باشد یعنی در اصول دین حتماً باید از راه یقین و برهان آن را تحصیل کنیم به واسطه اینکه دلیل و برهان موجب حصول یقین است در حالی که تقلید نوعاً موجب حصول یقین نیست البته اگر تقلید موجب یقین شود، این دیگر اشکالی ندارد همان گونه که اشاره کردیم. عمده این است که «لایجوز» به معنای "لایکفی" است طبق این احتمال التزام به این امور و پذیرش اصول دین به واسطه تقلید کفایت نمی­کند.

حال باید دید کدام احتمال مورد پذیرش و قبول است؟ این چهار احتمال اینجا متصور است و در عین حال این احتمالات مبتلا به اشکال هستند به نظر ما با توجه به آنچه که در تبیین عدم جریان تقلید در اصول دین گفتیم احتمال چهارم با این بیان موافق­تر است اگرچه احتمال اول هم تا حدودی قابل قبول است؛ ما در اینکه تقلید در اصول دین جاری نمی­شود توضیح دادیم که تقلید از جنس عمل است یعنی یا خود عمل است یا استناد العمل الی فتوی الغیر است اگر تقلید از جنس عمل است، از آن طرف مطلوب در اصول دین اعتقاد و ایمان و معرفت و یقین است و کاری به عمل ندارد. حداقل این است که اگر کسی بخواهد معرفت و یقین پیدا کند این از راه تقلید برود این کفایت نمی­کند و اثری بر آن مترتب نمی­شود. اگر بخواهیم دقیق­تر نگاه کنیم ممکن است حتی بگوییم این به معنای " لایتحقق " است لذا احتمال چهارم و احتمال اول تا حدودی به بیانی که در باب عدم جریان تقلید در اصول دین گفتیم موافق­تر و سازگارتر است. و اما اینکه در بین این دو احتمال کدامیک رجحان دارد هر کدام معایب و محاسنی دارد.

مورد سوم: تقلید در مسائل اصول فقه

مورد سوم تقلید در مسائل اصول فقه است مثلاً کسی بخواهد در قضایا و مسائل علم اصول تقلید کند فرض کنید ما الآن می­گوییم خبر الواحد حجةٌ این یک مسئله اصولی است تارةً مانند بحث­هایی که در علم اصول داریم وارد می­شویم و این مسئله را با ادله آن بررسی می­کنیم و می­رسیم به اینکه خبر واحد حجت است یعنی استنباطاً و اجتهاداً این مسئله اصولی برای ما ثابت می­شود یا به این نتیجه می­رسیم که خبر واحد حجت نیست و هکذا در مورد سایر مسائل علم اصول؛ پس گاهی کسی خودش یک به یک مسائل علم اصول را بررسی می­کند اما می­خواهیم ببینیم آیا تقلید در این مسائل جایز است و جریان دارد یا نه؟ یعنی یکی می­گوید که من خودم نمی­دانم که خبر الواحد حجةٌ أم لا، نمی­دانم تمسک به عام در شبهه مصداقیه خاص جایز است یا نه، نمی­دانم استثناء عقیب جمل متعدده آیا رجوع به جمله اخیره می­کند یا به همه جمله­ها برمی­گردد، نمی­دانم مفهوم شرط ححت هست یا نیست؛ می­گوید از فلان مجتهد در این مسائل تقلید می­کنم. پس تقلید در مسائل اصولی یعنی اینکه همه قضایا و مسائل علم اصول را بدون بررسی مستندات و ادله و برهان نفیاً و اثباتاً از دیگری تقلید کند آیا این جایز است یا نه؟

اینجا تارةً تقلید در مسائل اصول فقه را نسبت به شخص عامی ملاحظه می­کنیم و اخری نسبت به غیر عامی.


۱- تقلید عامی

احتمال اول آنکه مثلاً شخصی می­گوید همان گونه که مجتهد من فتوی داد روز جمعه نماز جمعه واجب است و من از او تقلید می­کنم در مسئله حجیت خبر واحد هم از او تقلید می­کنم. این اصلاً معنی ندارد چون تقلید در مسائل اصول فقه برای او محل ابتلاء نیست و ثمره­ای برای او ندارد پس تقلید در مسائل علم اصول اساساً از محل ابتلاء عوام خارج است و بحثی ندارد بله ممکن است به جهتی محل ابتلاء عوام قرار گیرد مثلاً بقالی نذر کند من اگر فلان مسئله­ام حل شد در مسئله حجیت خبر واحد از فلان نفر تقلید کنم؛ اینجا از باب نذر تقلید ممکن است واجب شود البته همین هم معلوم نیست چون متعلق نذر باید یک رجحانی داشته باشد ولی بر فرض تصویر رجحان اینجا ادله تقلید شامل این فرض می­شود و هیچ مانعی در برابر آن نیست یعنی این عوام اگر به واسطه نذر بر او واجب شد تقلید در یک مسئله از مسائل اصول فقه ادله مشروعیت تقلید شامل تقلید این شخص هم می­شود و او می­تواند تقلید کند و مانعی هم نیست.

۲- تقلید مجتهد

اما احتمال دوم در مورد کسی است که مجتهد بوده و از عوام محسوب نمی­شود؛ مجتهد در احکام و فروع است اینکه می­گوییم مجتهد به چه معناست؟

اگر به خاطر داشته باشید در باب معنای مجتهد عرض کردیم مجتهد طبق تعریف مشهور یعنی کسی که واجد ملکه استنباط است و قدر ت و توان استنباط حکم یک فرعی از فروع فقهی را از قواعد و اصول دارد قدرت رد فروع بر اصول دارد و قدرت تطبیق دارد. لکن مبنای مختار این بود که در اجتهاد فعلیت استنباط دخیل است اصلاً مجتهد اعم از متجزی و مطلق طبق نظر ما یعنی فعلیة الاستنباط و مجتهد کسی است که حداقل یک مسئله یا چند مسئله را استنباط کرده باشد.

بر اساس هر دو مبنا باید این مسئله را بررسی کنیم:

مبنای اول:

فرض مسئله این بود: کسی مجتهد است به این معنی که دارای ملکه استنباط در فروع فقهیه است این شخص می­خواهد در یک مسئله اصولی تقلید کند به این معنی که تمکن از استنباط در مسائل اصولی را کلاً ندارد یا در بعضی مسائل اصولی توان استنباط ندارد یعنی توان استنباط در یک مسئله فرعی را دارد اما توان استنباط در مسئله اصولی را ندارد لذا می­گوید می­خواهم تقلید کنم؛ آیا چنین چیزی متصور و ممکن است یا نه؟

عادتاً ممکن نیست کسی بتواند در یک مسئله فقهیه اجتهاد کند و قدرت استنباط حکم آن مسئله را داشته باشد اما قدرت استنباط در مسئله اصولیه­ای که آن مسئله فقهی بر آن مسئله اصولی متوقف است را نداشته باشد. اینها از هم انفکاک ناپذیر است و اجتهاد در مسئله فقهی آسان­تر از مسئله اصولی نیست اگر کسی بتواند رد فرع بر اصل بکند قهراً تمکن از اجتهاد در مسئله اصولیه را هم دارد ولو اینکه اصلاً اجتهاد نکرده باشد پس اصلاً فرض اینکه کسی در مسئله فقهی مجتهد باشد به این معنی که ملکه استنباط داشته باشد و در مسئله اصولی مجتهد نباشد به این معنی که ملکه استنباط نداشته باشد این فرض، فرض باطلی است.

حال صرف نظر از اینکه این فرض ممکن است یا نه؛ سلمنا که این فرض ممکن است فرض کنیم که اینها عادتاً از هم منفک می­شوند یعنی یک کسی است که توانایی استنباط حکم مسئله فقهی را دارد اما توانایی استنباط در مسئله اصولی را ندارد و می­خواهد تقلید کند آیا می­تواند تقلید کند یا نه؟ به نظر ما نمی­تواند تقلید کند؛ زیرا اگر در ادله­ی جواز تقلید دقت شود آیا این ادله جواز و مشروعیت تقلید شامل این فرد می­شود یا نه؟ همه ادله تقلید را نگاه می­کنیم از آیات و روایات و سیره آیا این ادله شامل چنین فردی می­شود یا نه؟

در آیه نفر امر به تفقه و سپس انذار و حجیت قول منذر می­کند؛ آیا اخذ نظر غیر در یک مسئله­ای مثل حجیت خبر واحد، تفقه در دین محسوب می­شود یا نه؟ مانعی بر سر راه شمول «لیتفقهوا فی الدین» در آیه نفر نسبت به این شخص وجود ندارد و شاملش می­شود و به نوعی تفقه در دین محسوب می­شود. مگر تفقه در دین فقط وجوب و حرمت است؟ حجیت خبر معصومین هم یک نوع تفقه در دین است فقط نسبت­ها فرق می­کند یا مثلاً حکمی که یک مرجع تقلید می­دهد که نماز جمعه واجب است یک حکمی است که مستقیماً به عمل این شخص مربوط است این شخص تقلید می­کند و تفقه در دین هم هست حال اگر همین شخص سؤال کرد از حجیت خبر واحد بالاخره حجیت خبر واحد هم یک حکم است ولی مع الواسطه به عمل او مربوط می­شود پس مشکلی ندارد؛ اگر آیه نفر جواز و مشروعیت تقلید را ثابت کند هیچ منعی در شمول این آیه نسبت به فرض محل بحث ما نیست و می­تواند تقلید کند.

آیه سؤال «فاسئلوا اهل الذکر إن کنتم لاتعلمون» این هم می­تواند شامل فرض محل بحث ما بشود.

یا آنجایی که امر به اخذ معالم دین می­کند بالاخره حجیت خبر واحد از معالم دین محسوب می­شود یا نه؟ سیره عقلاء مبنی رجوع جاهل به عالم آیا مانعی بر سر راه آن است که شامل این فرض بشود؟ اینجا این شخص جاهل است و نمی­داند که خبر واحد حجت است یا نه سراغ عالم می­رود و اخذ به قول عالم ثقه می­کند؛ پس ادله مشروعیت و جواز تقلید بر فرض تمامیت آیات و روایات شامل کسی که توان اجتهاد و استنباط در این مسائل را ندارد، می­شود.

البته اینجا اشکالی ندارد و او می­تواند تقلید کند ولی بحث این است که آیا حکمی که این شخص به این طریق اجتهاد و استنباط کند قابل اخذ هست یا قابل اخذ نیست؟ یعنی کسی است که مثلاً می­تواند در باب نماز جمعه اجتهاد کند لکن مبتنی بر چند مسئله اصولی است که او در آنها تقلید کرده و صاحب مبنی و نظر نیست؛ حال این شخص در این مسئله رسید به اینکه نماز جمعه واجب است آیا کسی می­تواند در مسئله وجوب نماز جمعه از این شخص تقلید کند؟

نه نمی­شود از چنین شخصی تقلید کرد چون این مقلد با آن مجتهد در مسئله فقهی یکسان هستند درست است که او خودش از این روایت استظهار کرده وجوب نماز جمعه را ولی این بر اساس یک تقلید در مسئله اصولی است (اینکه می­گویند نتیجه تابع اخس مقدمتین است اینجا جریان پیدا می­کند یکی اجتهادی و یکی تقلیدی نتیجه­ی حاصل از این دو تابع اخس مقدمتین است و یعنی خود این شخص مقلد است و نمی­شود از او تقلید کرد. پس تقلید از او جایز نیست.

بحث جلسه آینده: در بررسی سایر موضوعات (موضوع چهارم) مطرح در این بحث خواهد بود.

«والحمد لله رب العالمین»