چهلمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي

به مناسبت چهلمين سال پيروزی انقلاب اسلامی نکاتی را عرض ميکنم البته در اين فرصت کوتاه نمی شود خيلی صحبت کرد.

آن چه که در اين مجال اندک می خواهم عرض کنم اين است که واقعا با همه مشکلات نابسامانی ها و سختی ها و کاستی ها ما نمی توانيم عظمت انقلاب را ناديده بگيريم واقعا من به دور از هر گونه تعصب چه تعصب صنفی و چه تعصب دينی عرض می کنم که انقلاب اسلامی ايران يک کار بسيار بزرگ بود و دست آوردهای بسيار بزرگ داشته است البته اين احتياج به يک بحث مبسوط دارد که ما يکايک امور را بررسی کنيم که کجا موفقيت و پيشرفت داشتيم و کجا ناکامي.

شايد خيلی از شما شرايط پيش از انقلاب را درک نکرديد برای شما ملموس نبوده، شايد بسياری از شما مواجه با برخی از تحليل های سطحی از انقلاب می شويد. متاسفانه برخی وقتی می خواهند انقلاب را تحليل کنند ارزش ها و شاخص های انقلاب را تنزل می دهند در يک حد معمولي، مفاسد و غده های سرطانی که در رژيم گذشته بود الان نيست. نمی گويم الان مشکل نيست الان مشکل خيلی هم زياد است ولی واقعا خودباوری در گذشته اساسا در ذهنيت و فرهنگ جامعه ايرانی جايی نداشت اين خود باوری مسئله مهمی است اين که ملتی اعتقاد داشته باشند که می توانند به قله های رفيع و بلند پيشرفت و تمدن برسند يا يک ملتی که گمان کنند که امکان ندارد که ما بتوانيم به جايی برسيم، خيلی در آينده آن ملت مؤثر است. گزارش های تاريخی و خاطراتی که از آن ايام منتشر شده است شخص اول اين مملکت، از کوچکترين امور تا بحران هايی که در اين کشور پيش می آمد، هر چه می شد می گفت با آمريکايی ها مشورت کنيد و نظر آن ها را بپرسيد. رابطه ما و آمريکا رابطه دو کشور هم عرض و هم طراز نبود آن ها به هر حال استيلاء داشتند بر عالم و بر منطقه و بر ما، اين کار شاه در حقيقت يک استيذان و استجازه و نظر خواهی برای اين که نظر آن ها اعمال شود بود. اما ما بعد از انقلاب واقعا امام خمينی و بعد ايشان رهبر معظم انقلاب به اتکاء خداوند و پشتيبانی ملت تصميم گيری می کردند و می کنند. همه آن ها که اشکال هم می کنند بالاخره نمی توانند اين را انکار کنند که شخص اول اين مملکت زير بليط هيچ کس در اين دنيا نيست اين که مثلا از فلان کشور آمريکا يا فلان ابر قدرت بخواهد دستور بگيرد اين اصلا در قاموس انقلاب نيست. مقامات اصلی اين کشور با همه ضعف ها و فراز ها و فرودهايی که داشتند بالاخره اين مسئله که خودشان تصميم بگيرند و اعتقاد و اعتماد داشته باشند به خداوند و مردم در مورد آن ها وجود داشته و دارد. اين يک مسئله کوچکی نيست. ريشه های مفاسد اين ها است. اين که شاه بگويد ببينيم آن ها چه ميگويند ما هم اين کار را بکنيم اين اوج بدبختی يک ملت است چهل سال هم که از انقلاب گذشته با همه اين گرفتاری ها که امروز به اوج هم رسيده و همه جا مشاهده می کنيد اعتراضات و مشکلات است، اما اين آسيب نديده اين ها سرمايه هايی است که بايد حفظ شود اين ها ارزش هايی است که نمی شود آن را ناديده گرفت.

استقلال اين کشور بسيار مهم است. اين کشور مستقل است اين ها چيزهای مهمی است تاريخ کشورها و ملت ها را ببينيد که بخاطر فقدان خود باوری و به خاطر وابستگی به چه سرنوشتی گرفتار شدند.

عزت طلبی مسئله بسيار مهمی است. اين ملت دلش می خواهد عزيز باشد و دنبال عزت اين مملکت و اين وطن است در حالی که در گذشته اين طور نبود.

مسئله ديگر حاکميت دينی است حاکميت دينی در سطح کلانش را عرض می کنم نه اين که بگويم الان حاکميت دينی است قطعا ما با حکومت دينی ايده آل خيلی فاصله داريم حتی در خيلی از جاها عقب گرد هم داشتيم شکی در اين نيست ولی حاکميت دينی از آرزوهای ديرين روحانيت و متدينين و مومنان در طول تاريخ بوده است اين ها کارهای مهمی است که در انقلاب اتفاق افتاد تحول عظيمی که در فکر و فرهنگ مردم ايجاد شد نگاهی که به دين داری و ديانت ايجاد شد.

همه اين ها مهم است. در اين سال ها کارهای زيادی شده، اين استقلال طلبی و خود باوری مظاهر و جلوه های بسيار زيادی هم داشته است الان توان مندی های ايران و دانشمندان ايرانی در حوزه های مختلف قابل ستايش است در همين حوزه علميه کارهای بسيار بزرگی انجام شده اين که بعضا حوزه و روحانيت و طلاب را رمی به بيکاری و تنبلی می کنند اين بی انصافی است به اذعان کسانی که در حوزه ها در گذشته بودند و الان هم هستند کارهای مهمی صورت گرفته است. شما ببينيد توليد فکر و علم و انديشه در اين حوزه چقدر است کتاب هايی که منتشر می شود بله ما همگام با تحولات دنيا پيش نرفتيم حرکت کُند است ولی اين به معنا نيست که کار نشده باشد.

در همه حوزه ها واقعا عظمت انقلاب و عظمت کاری که مردم کردند قابل مشاهده است. تاثيراتی که انقلاب در اين کشور داشت تاثيراتی که در منطقه داشت تاثيراتی که در کل دنيا داشت تاثيراتی که برای مذهب اهل بيت داشت شما ببينيد الان در گوشه و کنار اين عالم کسانی و جمعيت هايی به عنوان تشيع و پيروان اهل بيت هستند از آفريقای جنوبی گرفته تا اندونزی و چين و مالزی که اين ها همه افراد انگشت شماری بودند که مقارن با پيروزی انقلاب و تحت تاثير شخصيت امام خمينی شيعه شدند و الان خودشان تبديل شدند به يک جمعيت های قابل توجه، اين ها آثار مهمی است

لذا واقعا اگر کسی گمان کند که اين مشکلات باعث کاسته شدن از آن عظمت است اشتباه است هيچ کس نبايد به ذهنش خطور کند که مثلا چون اين مشکلات است پس آن کار اشتباه بوده است.

اگر اظهار پشيمانی شود يعنی اين که حقيقت اين موضوع اصلا درک نشده است.

اما در کنار اين ها حفظ اين سرمايه ها هم خيلی مهم است گمان نکنيم با اين سرمايه ها تا ابد می توانيم ادامه دهيم اگر ما بتوانيم اين سرمايه ها را حفظ کنيم روز به روز پيشرفت ها بيشتر می شود اگر اين سرمايه ها را نتوانيم حفظ کنيم طبيعتا روز به روز ضعيف تر می شويم.

قدرت های بزرگ در گذشته تاريخ بخاطر بی توجهی به همين مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کردند گرفتار زوال شدند الان به هر حال شرايط بسيار حساسی است و بايد به دور از حب و بغض با دلسوزی تمام به سمت اين برويم که ضعف ها و نابسمانی ها را برطرف کنيم آن چيزهايی که مردم را رنج می دهد را ريشه هايش را از بين ببريم مردم ما ثابت کردند که اهل تحمل مشکلات و سختی ها هستند ولی به شرط اين که تبعيض و فساد و دزدی و اختلاس نباشد راه مسئله اين است که ما تا می توانيم واقعا به اين که قانون حاکم شود کمک کنيم شفافيت در امور بالاترين مسئله است اين دولت الکترونيک که گفته می شود مسئله کمی نيست دخالت ها و زمينه های دخالت عوامل انسانی با انگيزه های مختلف را بايد به حداقل برسانيم يعنی همه چيز شفاف باشد بايد قانون و خرد جمعی و سيستم حاکم شود. منتهی با نگرش درست، الان مثلا برای اشتغال و کار شما حساب کنيد واقعا اگر کسی ميخواهد سر کار برود بيايند و شايستگی افراد را نگاه کنند هر کسی شايسته تر و توانمند تر و متعهد تر برود سر کار نه اين که با توصيه افرادی شايستگان جا بمانند و آدم هايی که شايستگی ندارند سر کار بروند اين پارتی بازی ها مردم را واقعا رنج می دهد من معتقدم اگر اين امور اصلاح شود تبعيض و پارتی بازی و دزدی و اختلاس و اين فساد ها کم شود و مردم همه را به قول اهل مطبوعات در اتاق شيشه ای و تحت نظر ببينند حاضرند تحمل کنند مردم درک می کنند مردم واقعا مردم نجيبی هستند ولی اگر در کنار اين مشکلات آن زمينه های فساد از بين نرود معلوم نيست همراهی ها ادامه پيدا کند.

من در عين حال اميد دارم که اين دوران به عنوان دوران گذار بايد طی شود الان حساسيتی که مجموعا مقابل فساد و مقابل اشرافی گری و مقابل اين ها پيش آمده اميدوار کننده است ولی اين حساسيت ها بايد همه جانبه باشد نه گزينشی مقابل انحراف مقابل فريب دادن و مقابل دور زدن مردم همه بايد حساس باشند. اين‎ها باعث شده مجموعا مقداری يک عده دست و پايشان را جمع کنند در گذشته شايد اين ها اصلا خيلی بيان نمی شد ولی الان به مدد اين شبکه های مجازی و فضای مجازی با همه مخاطراتی که دارد اما بالاخره تا حدودی تاثير خودش را می گذارد.

معتقدم به مرور اين تاثير گذاری خواهد داشت و از اين مرحله عبور خواهيم کرد الان کشورهای پيشرفته دنيا را که نگاه می کنيد الان می گويند در فلان کشور مسئولی برای کار شخصی تلفن از اموال عمومی زده است و مورد بازخواست قرار گرفته است.

آن جا نيز مفاسد بسيار است و خيلی هايش برملا نمی شود به علاوه آن ها اين شرايطی که الان ما در آن هستيم را گذراندند آن ها هم سال های سال اين گرفتاری ها را داشتند هر چه اين نظارت عمومی يا همان امر به معروف و نهی از منکر يا مطبوعات و رسانه ها تقويت شود منتهی در چارچوب اخلاق و شرع کمک می کند که اين مفاسد ريشه کن شود.

آخرين جمله اين است که امروز روحانيت وظيفه بسيار سنگينی دارد مسئولين وظيفه بسيار سنگينی دارند راه چاره اين است همه مردم دلسوزانه و برادرانه دست محبت و آشتی به هم بدهيم کينه ها را دور کنيم اينقدر به دنبال حذف يکديگر نباشم اين قدر به دنبال تخريب و از ميدان به در کردن هم نباشيم اگر همه با هم دست به دست هم دهيم باز هم زمان برای حل مشکلات کم داريم همه با يک پارچگی و وحدت و دلسوزی حول محور رهبری حرکت کنيم که بدون اين محور ما نمی توانيم از اين گردنه ها عبور کنيم همه با هم حول اين محور برای حل مشکلات قدم برداريم و هر کسی نيز به سهم خودش اين مسئوليت را دارد که برای حل مشکلات تلاش کند.