استفاده از فرصتها

باور کنید روزهایی خواهد آمد که حسرت همین ایام را خواهید خورد؛ حسرت حضور در این جلسات درس و بحث و فرصت مطالعه. لذا قدر بدانید و غنیمت بشمارید؛ الان جوان هستید و توانایی دارید؛ من بزرگانی را دیدم و از خودشان شنیدم که به جایی رسیده بودند حال یک صفحه کتاب خواندن و مطالعه را هم نداشتند. بعضی از شماها الان می‎گویید حال نداریم مطالعه کنیم؛ این حال نداشتن یعنی تنبلی. ولی آن حال نداشتن واقعاً ضعف جسمانی شدید بود که حتی یک کتاب نمی‎توانستند بخوانند.

یا کسانی را دیدم که آرزو می‎کنند ای کاش چشم آن‎ها آنقدر توان داشت که بتوانند دو خط کتاب بخوانند ولی چشم آنقدر ضعیف شده که نمی‎توانند ببینند. این نعمت‎ها برای ما همیشگی نیست؛ قدر این نعمت‎ها را باید بدانیم. اندوخته‎های ما فقط در این ایام و سال‎ها فراهم می‎شود. کسی که شبانه‎روز دوندگی می‎کند، کار و تلاش می‎کند، از خواب و خوراکش می‎زند، بالاخره به نتیجه‎ می‎رسد. اما کسی که در ایام کسب و کار به جای کسب و کار دنبال تفریح و گردش و خوش‎گذرانی برود، معلوم است که چیزی عائد او نمی‎شود. در همه رشته‎ها کسانی که راحتی و تن‎آسایی کرده‎اند به جایی نرسیده‎اند و کسانی که تلاش کردند و زحمت کشیدند، وقت گذاشتند و همت کردند، به اهداف خود رسیده‎اند. هیچ کس فکر نکنند که در خواب ملا می‎شود. هیچ کس یک شبه با معجزه ملا نمی‎شود. ملایی با زحمت و تلاش به دست می‎آید.

الان تا شروع درس‎ها حدود چهار ماه بلکه چهار ماه و نیم وقت است. واقعاً در این مدت انسان خیلی می‎تواند سرمایه علمی و معنوی خودش را افزایش دهد. می‎دانم مشکلات در زندگی‎ها زیاد است؛ مخصوصاً با این اوضاعی که هست؛ گرفتاری‎ها زیاد است، نگرانی و دغدغه هست. ولی هیچ چیزی شیرین‎تر از تلاش و جهد و کوشش علمی نیست. إن شاء الله مقرون به قصد قربت و لله تبارک و تعالی هم باشد که آن وقت آثار و برکاتش قابل احصاء نیست. شما جوان هستید؛ یک وقت نشود که چهار ماه بگذرد اما خدای ناکرده کتاب را نگاه نکرده باشید. انسان عالم و دانشمند هم اگر از کتاب فاصله بگیرد عقب می‎ماند. علم فرّار است؛ اینطور نیست که فکر کنید یک بزرگی یک عمری مطالعه و تحقیق کرده، بعد آن را کنار می‎گذارد. من از بعضی از مراجع و بزرگان شنیده‎ام که می‎گفتند ما همین الان هم به اندازه پنجاه سال قبل روزی چند ساعت مطالعه می‎کنیم. اگر مطالعه نکنیم، نمی‎توانیم پاسخگو باشیم.

فکر نکنید که طلبگی سخت است؛ هر رشته‎ای برای خودش سخت است؛ البته طلبگی سخت‎تر است. هیچ کسی فکر نکند در یک مسیر دیگر بدون زحمت می‎تواند به نتیجه برسد. لذا درخواست من این است که دوستان این فرصت‎ها را غنیمت بشمارند.

برای همه شما آرزوی سلامتی و موفقیت و تندرستی داریم. إن شاء الله خداوند وسعت در عمر و برکت در مال و زندگی به همه شما بدهد. ماه رمضان هم از فرصت طلایی و استثنایی آن هم برای افزایش سرمایه‎های علمی و هم سرمایه‎های معنوی استفاده بفرمایید.