احمق ترین مردم

روایتی از امیر المؤمنین علی علیه السلام که حضرت می­فرماید: «احمق الناس من انکر علی غیره رذیلةً و هو مقیمٌ علیها».[۱]

احمق ترین مردم کسی است که بر دیگری به واسطه یک رذیلت و خصلت زشت اخلاقی خرده می­گیرد در حالی که خودش در آن رذیلت غرق است و با آن زندگی می­کند.

انسان به دلائل مختلف از جمله حب ذات (که اصل و اساس این امور حب ذات انسان است)، اشکالات و نقاط تاریک و سیاه خودش را نمی­بیند اما کوچکترین نقطه­ی تاریک و سیاه در دیگران به ذهنش بزرگ جلوه می­کند. ما عادت داریم دیگران سرزنش را کنیم به خاطر بعضی از کارها مثل اینکه می­گوییم که فلانی غیبت نکن اما نوبت خودمان که می­رسد به راحتی غیبت می­کنیم یا مثلاً به دیگران می­گوییم که مواظب باشید که اسرار دیگران آشکار نکنید اما نوبت به خودمان که می­رسد اسرار دیگران را آشکار می­کنیم یا مثلاً به دیگران توصیه می­کنیم با نرم خوئی و مهربانی با دیگران برخورد کنید اما نوبت به خودمان که می­رسد به عکس عمل می­کنیم. امیر المؤمنین (ع) کسی که این کار را می­کند احمق ترین مردم دانسته است؛ احمق یعنی کسی که قدرت تشخیص مصلحت و مفسده در او نیست یعنی کسی که از عقل بی بهره است؛ حضرت می­فرماید انسانی که دیگران را بر رذیلتی مورد ملامت قرار می­دهد در حالی که خودش بر آن رذیلت مقیم است، این احمق ترین مردم است نمی­گوید این حُمق دارد بلکه می­فرماید این احمق ترین مردم است یعنی بی عقل ترین مردم است. چنین شخصی دو مشکل دارد چون اولاً خودش در آن رذیلت دارد زندگی می­کند، ثانیاً اینکه دارد دیگران را از بابت این رذیلت سرزنش می­کند یعنی می­داند این یک رذیلت است کسی ممکن است رذالتی داشته باشد ولی خیلی متوجه قبح آن نباشد اما کسی که در این جایگاه می­نشیند و دیگران را سرزنش می­کند یعنی می­داند این رذیلت است و به قبح و زشتی آن آگاه است به گونه­ای که دارد دیگران را به خاطر آن سرزنش می­کند؛ چنین حالتی مسئولیتش بیشتر و خسارتش هم بیشتر است و مجازات چنین شخصی از شخصی که خیلی متوجه قبح مسئله­ای نیست و البته دیگران را سرزنش نمی­کند بیشتر است.

حال ببینید که مسئولیت ما که در این مسند هستیم چقدر بیشتر می­باشد و اینگونه نیست که بگوییم که ما به مردم حرف خوب زده­ایم و دیگر به عمل خودمان توجهی نکنیم حال که دیگران را سرزنش کرده­ایم نه تنها به حسب مقام ثبوت این مشکل را داریم و مجازاتمان سنگین تر است بلکه یک اثر مهم سوء اجتماعی هم دارد و آن اینکه انکار این رذیلت هم اثر خودش را از دست می­دهد یعنی کم کم باعث می­شود قباحت این رذائل در ذهن مردم از بین برود و این بدترین کاری است که ممکن است صورت بگیرد.

خداوند به همه ما توفیق عمل به آنچه که می­دانیم عنایت بفرماید.

[۱]. غرر الحکم، روایت ۳۳۴۳.