سوال کلید دانایی

به مناسبت ولادت امام رضا (ع) تیمناً و تبرکاً روایتی را می­خوانیم و در واقع این جملات و کلمات عیدی حضرات ائمه معصومین (علیهم السلام) به ما می­باشد.

یک روایتی را از مسند امام رضا (ع) می­خوانیم. مسند امام رضا (ع) کتابی است مربوط به سلیمان بن داوود قاضی از راویان از امام رضا (ع) و از جمله متجاوز از سیصد نفری که از حضرت (ع) روایت نقل کرده­اند. امام (ع) سند را متصل کرده­اند به پیامبر (ص) و از ایشان نقل می­کنند؛ قال رسول الله (ص): العلم خزائنٌ و مفتاحه السؤال فسئلوا یرحمکم الله فإنّه یوجر فیه اربعة، السائل و المعلم و المستمع و المحب لهم».

علم خزائن و گنجینه­ها است، گنجینه یعنی شیئ با ارزش و چیزی­هایی که دارای قیمت بالایی هستند خزائن گویند. معمولاً شیئ با ارزش را در محفظه می­گذارند تا حفظ شود و کلیدی دارد که با کلید می­توان آن گنج را دید و از آن استفاده کرد. می­گویند علم خودش یک گنجینه­ای است و مفتاح و کلید این گنجینه سؤال است، یعنی سؤالی که برای کشف حقایق علمی باشد و اغراض دیگر در کنارش نباشد. سؤالی که برای کشف مجهولات باشد. «فسئلوا» امر به سؤال می­کند «یرحمکم الله» خدا شما را مورد رحمت قرار می­دهد. حال چرا امر به سؤال شده و چرا خداوند در مورد سؤال کنندگان دعا می­کند؟ ببینید کسی که سؤال می­کند در سؤالش چهار نفر اجر و پاداش و نفع می­برند، این هم نفع دنیوی و هم اخروی است. کسانی که منفعت می­برند اول شخص سؤال کننده و دوم شخص معلم استاد و سوم شنونده و چهارم دوست داران علم و دانش همه نفع می­برند. پس یک سؤال علاوه بر شخص سؤال کننده به بقیه این افراد هم نفع می­رساند. لذا باید این امر مهم را که مورد تأکید پیامبر (ص) هست را بیشتر مورد توجه و دقت قرار داد. إن شاء الله بر همه مبارک باشد. والحمد لله رب العالمین.