امیرالمومنین علی( علیه السلام ) میفرمایند: جالس الحكماء يكمل عقلك، و تشرف نفسك، و ينتف عنك جهلك[۱].
علی(ع) میفرماید: با حکما و خردمندان همنشین باش که سه اثر و سه خاصیت دارد: ۱.عقلت کامل می شود. همنشینی با علماء باعث کامل شدن عقل می شود. یعنی با حکما نشست و برخاست کنید تا عقلتان کامل شود ۲. نفس و جانتان شرافت پیدا میکند ۳.جهلتان منتفی و زائل میشود. این خاصیت نشستن با حکما و خردمندان است. حضرت همچنین دستور به مجالست باعلماء هم داده ولی باید دقت داشت که علما غیر از حکماء و دانشمندان غیر از خردمندان می باشند. هر دانشمندی خردمند نیست و هر خردمندی دانشمند نیست. تلفیق بین علم و حکمت بین دانش و خرد امری مهم و ضروری است. معمولا تفکیکی بین اینها صورت نمی گیرد. عموم مردم فکر میکنند هر کسی که عالم بود لزوما خردمند نیز هست یا هر کسی علم داشت لزوما حکمت هم دارد و اهل تدبیر و اهل عقل و سنجیده عمل کردن هم میباشد. لذا بعضی از علماء واقعا عالمان متبحر و خوب می باشند ولی حکمت ندارند و در نتیجه بخاطر عدم حکمت دچار مشکلات زیادی می شوند و دیگران را دچار مشکل میکند. اگر عالم، حکمت داشته باشد خیلی از مشکلات حل می شود. حکمت ابزار مهمی است که ما به آن نیاز داریم. اگر قصد تقویت حکمت و خردمندی در خود داریم باید با حکماء جلوس داشته باشیم. مجالست و هم نشینی خیلی اثر دارد. هم نشین خوب به انسان کمک می کند برای بهتر شدن هم نشین بد انسان را ساقط میکند. در همنشین باید دقت شود مطابق سخن امیرالمومنین همنشینی با حکما باعت کامل شدن عقل میشود. واقعا عدهای در عین اینکه دریای علم میباشند از این گوهرخدادادی یعنی عقل و حکمت بی بهرهاند.
در ادامه حضرت می فرمایند« و تشرف نفسک » تا نفست شریف شود.یعنی نفس انسان با مجالست با حکما ارزش پیدا می کند. انسان برای جان و شخصیتش به این طریق می تواند یک شرافت و قیمتی تحصیل کند.
سپس حضرت می فرمایند:« و ینتف عنک الجهلک » جهل را در تو منتفی میکند یعنی اینکه کسی که چراغ حکمت دارد و با چراغ حکمت حرکت می کند حتی اگر نسبت به موضوعی علم هم نداشته باشد، این حکمت او، او را نجات می دهد و باعث می شود که جهل او، او را به هلاکت نیاندازد. بالاخره انسان عالم به همه چیز نیست. اگر جاهل از حکمت بی بهره باشد که هیچ، وچنانچه عالمی از حکمت بی بهره باشد عاقبتش بسیار خطرناک است زیرا اگر کسی از عنصر حکمت و از مجالست حکیمان بهرهمند نباشد طبق فرمایش امیرالمومنین جهل از او منتفی نمیشود.
[۱] غرر الحکم حدیث شماره ۴۷۸۷
نظرات