عوامل معنوی موثر در رزق

به طور کلی عواملی در توسعه و برکت رزق و روزی دخیل می باشد. یکسری از عوامل ظاهری و مادی بوده و یکسری از عوامل نیز معنوی می باشند.

عوامل ظاهری و مادی که عمده‏ی آن کار، تلاش، فکر، برنامه ریزی صحیح و… می باشد، معلوم است، یعنی کسی بدون همت، تلاش و برنامه ریزی درست به رزق و روزی وسیع نائل نمی شود. از طرفی نیز تلاش و همت به تنهایی مکفی نیستند بلکه تلاش باید مبتنی بر تدبیر، فکر، دانش، علم و تجربه باشد. این امور از امور عقلائی و سنت الهی است و فرقی بین مسلمان و غیر آن ندارد زیرا کار و تلاش ثمره دارد. هر کسی از هر ملتی و مذهب و دینی و آئینی که باشند در صورت همت و تلاش به ثمرات آن هم دست خواهند یافت. البته شرایط و آداب و قواعدی وجود دارد که الزاما باید رعایت شود.

اما در کنار عوامل ظاهری و مادی یکسری عوامل معنوی وجود دارند که در کلمات معصومین بیان شده و در رزق و روزی اثرات فراوانی دارند.

ما باید حداقل همان اهتمامی که برای عوامل مادی داریم برای عوامل معنوی نیز داشته باشیم و نباید از آن غفلت نمود. هیچ شخصی نمی تواند بگوید که به صرف این موارد(عوامل معنوی) الزاما رزق و روزی من فراوان می شود و تلاش و کوشش و همت خود را انجام ندهد زیرا اساساً عوامل معنوی در کنار آنها دارای نتیجه و اثر است.

عوامل متعددی در کلمات معصومین به عنوان عامل معنوی رزق و روزی بیان شده است. به طور مثال یکی از آن موارد صدقه است. ممکن است شخصی برای صدقه و رزق و روزی رابطه مستقیم تصور نکند. اما امیر المومنین علی علیه السلام فرموده اند: «أکثِرُوا مِنَ الصَّدَقَةِ تُرزَقُوا» یعنی زیاد صدقه بدهید تا روزى داده شوید. و یا حسن نیت در زیادی رزق دارای اثر است. حسن خلق، نیکوکاری و دعای در حق برادر دینی در پنهان دارای اثرات فراوانی می باشد البته این امور ممکن است که در وسعت رزق و روزی اثرات مستقیم نداشته باشد اما خداوند متعال بنابر نص فرمایشات معصومین اثرات وضعی را برای این عوامل قرار داده است. ما معتدیم که این مسائل عین حق و حقیقت است و نعوذ بالله این عوامل کذب، مبالغه و خلاف نیست.

حسن خلق، حسن نظر، حسن نیت، خوش باطن بودن و صفای باطن داشتن، با خوش بینی به دیگران نگاه نمودن از مواردی است که دارای تاثیر در رزق و روزی می باشند.