عوامل معنوی توسعه رزق

مسئله رزق و روزی از مسائل مهمی است که از اولویت¬های زندگی همه انسان¬هاست و توسعه و وسعت در رزق از اموری است که در ادعیه بسیاری به آن اشاره شده و انسان از خداوند متعال طلب می¬کند، حال اینکه چگونه باید تحصیل رزق کرد و حد آن چه مقدار است و آیا اساساً رزق زیاد مطلقا نعمت است یا گاهی هم مشکلاتی به دنبال دارد بحث مستقلی را می¬طلبد که ما فعلاً وارد آن نمی¬شویم و در این فرصت کوتاه به بعضی از عوامل معنوی توسعه رزق اشاره می¬کنیم. اینکه می¬گوییم بعضی از عوامل معنوی به این معناست که توسعه رزق حتماً عوامل مادی هم دارد و بدون عوامل مادی از جمله کار، تلاش، تجربه و تدبیر رزق و روزی شامل حال کسی نمی¬شود و این گونه نیست که انسان در منزل بنشیند و هیچ تلاشی نکند و فقط به عوامل معنوی اکتفاء کند و منتظر باشد که رزق و روزی او توسعه پیدا کند. پس انسان علاوه بر عوامل معنوی توسعه رزق باید از عوامل مادی هم غافل نشود.
عوامل معنوی توسعه رزق زیاد است که ما به چند نمونه که در روایات ذکر شده به صورت اجمالی و فهرست¬وار اشاره می¬کنیم:
۱) صدقه دادن. از رسول اکرم(ص) نقل شده که ایشان فرمودند: «اکثروا مِن الصّدقة ترزقوا» صدقه زیاد بدهید تا رزق و روزی شما زیاد شود.
۲) حسن نیت. امیرالمؤمنین علی(ع) می¬فرمایند: «مَن حسُنت نیتُه زید فی رزقه».
۳) حسن خلق. امام صادق(ع) می¬فرمایند: «حُسن الخُلق یزید فی الرزق».
۴) دائم الوضوء بودن. رسول گرامی اسلام می¬فرمایند: «دُم علی الطهارة یوسّع علیک فی الرزق» بر طهارت مداومت داشته باش که روزی تو را زیاد می¬کند.
۵) دعاء برای برادران دینی. امام باقر(ع) می¬فرمایند: «علیک بالدعاء لإخوانک بظهر الغیب فانّه یهیل الرزق» در غیاب برادران دینی برای آنها دعا کن که رزق به سوی تو روی می¬آورد.
۶) نیکو کاری. امام صادق(ع) می¬فرمایند: «إنّ البرّ یزیدُ فی الرزق» نیکوکاری رزق و روزی را زیاد می¬کند.
آنچه ذکر شد اموری است که به عنوان بعضی از عوامل معنوی توسعه در رزق بیان شده است، اینکه می¬گوییم بعضی از عوامل معنوی به این خاطر است که ممکن است کسی بگوید من به فلان روایت که دال بر توسعه در رزق بود عمل کردم صدقه زیاد دادم ولی رزق و روزی من زیاد نمی¬شود ولی این گونه نیست که هر کس صدقه بدهد گرچه به عوامل دیگر توجه نداشته باشد و هیچ تلاش و کوششی هم نکند حتماً روزی او زیاد خواهد شد. پس انسان باید سعی کند در کنار تلاش و کوشش به عوامل معنوی توسعه در رزق و روزی هم توجه داشته باشد که در این صورت قطعاً در توسعه رزق و روزی انسان مؤثر خواهد بود. در اینکه انسان باید برای امرار معاش خود از راه حلال کسب روزی کند تردیدی نیست اما توجه به عوامل مذکور می¬تواند به توسعه و برکت رزق کمک کند، در روایت آمده که «خیر الرزق ما قلّ و یکفی» یعنی بهترین رزق، رزقی است که انسان را کفایت کند گرچه کم باشد و این همان برکت داشتن رزق است لذا اگر می¬خواهیم توسعه در رزق داشته باشیم و رزق ما برکت داشته باشد و کفایت ما را بکند باید سعی کنیم که از عوامل معنوی توسعه در رزق غافل نشویم که قطعاً این امور در توسعه رزق تأثیر دارد و این امور علاوه بر اینکه باعث برکت در رزق و روزی می¬شود حاکی از طهارت روحی انسان هم می¬باشد. انشاء الله که خداوند متعال به همه ما رزق و روزی واسع و با برکت عنایت بفرماید.