۴۷۹۰ | جلسه اول |
۱۴۰۰/۰۷/۱۹ |
آیه ۳۸ _ مطلب سوم بررسی دلالت جمله شرطیه بر شک |
|
|
|
۴۷۹۳ | جلسه دوم |
۱۴۰/۰۷/۲۰ |
آیه ۳۸ - مطلب چهارم: عمومیت خطاب یأتینکم - مطلب پنجم: خداوند منشأ هدایت – مطلب ششم: انواع هدایت |
|
|
|
۴۷۹۶ | جلسه سوم |
۱۴۰۰/۰۷/۲۱ |
آیه ۳۸ _ مطلب هفتم: آزادی انسان در انتخاب راه _ مطلب هشتم: اثر پذیرش هدایت الهی _ معنای عدم خوف و عدم حزن و بررسی اختصاص آنها به آخرت |
|
|
|
۴۸۰۳ | جلسه چهارم |
۱۴۰۰/۰۷/۲۶ |
آیه ۳۸ _ بررسی اختصاص عدم خوف و حزن به آخرت - دلیل دیدگاه اول و بررسی آن _ نتیجه |
|
|
|
۴۸۰۶ | جلسه پنجم |
۱۴۰۰/۰۷/۲۷ |
جمع بین شمول عدم خوف و عدم حزن در این آیه و بین ستایش خوف در مؤمنان |
|
|
|
۴۸۰۹ | جلسه ششم |
۱۴۰۰/۰۷/۲۸ |
آیه ۳۹ _ معنای کفر و مراتب آن _ اثر کفر و تکذیب آیات الهی |
|
|
|
۴۸۱۲ | جلسه هفتم |
۱۴۰۰/۰۸/۰۳ |
آیه ۴۰ _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ مفردات آیه ۱. بنی اسرائیل _ بررسی شمول بنی اسرائیل نسبت به نصاری |
|
|
|
۴۸۱۵ | جلسه هشتم |
۱۴۰۰/۰۸/۰۴ |
آیه ۴۰ _ مفردات آیه _ ۱. بنی اسرائیل _ شمول شواهد بنی اسرائیل نسبت به نصاری و بررسی آنها _ ۲. عهد _ ۳. رهبت |
|
|
|
۴۸۱۹ | جلسه نهم |
۱۴۰۰/۰۸/۰۵ |
آیه ۴۰ _ مفردات آیه _ ۴. «وفا». _ بخش اول _ وجه امر بر یادآوری نعمت _ نعمت های خداوند به بنی اسرائیل |
|
|
|
۴۸۲۸ | جلسه دهم |
۱۴۰۰/۱۰/۰۰۸ |
آیه ۴۰ _ بخش اول: «اذکروا نعمتی... _ وجوه امر به یاد آوری نعمت |
|
|
|
۴۸۳۲ | جلسه یازدهم |
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ |
آیه ۴۰ _ بخش اول _ یک پرسش و پاسخ های آن _ بخش دوم: «و أوفوا بعهدی أوف بعهدکم» _ فرق عهد و میثاق |
|
|
|
۴۸۴۴ | جلسه دوازدهم |
۱۴۰۰/۰۸/۱۷ |
آیه ۴۰ _ بخش دوم «أوفوا بعهدی...» _ پیمان های بنی اسرائیل _ پیمان های عمومی و اختصاصی _ معنای عهد بنی اسرائیل در آیه |
|
|
|
۴۸۴۷ | جلسه سیزدهم |
۱۴۰۰/۰۸/۱۸ |
آیه ۴۰ _ بخش دوم: «أوفوا بعهدی...» _ حق در معنای عهد _ وفای انسان به عهد خویش و گستره آن |
|
|
|
۴۸۵۱ | جلسه چهاردهم |
۱۴۰۰/۰۸/۱۹ |
آیه ۴۰ _ بخش دوم: «أوفوا بعهدی...» _ وفای خداوند به عهد خود _ نتیجه پیمان شکنی انسان _ تفاوت عهد انسان و عهد خداوند _ «أوفوا بعهدی أوف بعهدکم» |
|
|
|
۴۸۶۳ | جلسه پانزدهم |
۱۴۰۰/۰۸/۲۴ |
آیه ۴۰ _ بخش سوم: «إیّایَ فارهَبون» _ ارتباط بخش سوم با بخش اول و دوم _ مضمون بخش سوم _ لزوم رجاء در کنار خوف _ اقسام خوف و منشأ آنها |
|
|
|
۴۸۶۷ | جلسه شانزدهم |
۱۴۰۰/۰۸/۲۶ |
آیه ۴۱ _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ مفردات آیه _ بخش های چهارگانه _ بخش اول _ ۱. «آمنوا» _ ۲. «ما أنزلت» |
|
|
|
۴۸۷۷ | جلسه هفدهم |
۱۴۰۰/۰۹/۰۱ |
آیه ۴۱ _ بخش اول _ ۳. «مصدّقاً» _ ۴. «لما مَعَکُم» |
|
|
|
۴۸۸۰ | جلسه هجدهم |
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ |
آیه ۴۱ _ بخش دوم: «و لا تَکونوا أوّلَ کافرٍ به» _ ۱. معنای «و لا تَکونوا» _ ۲. معنای «أوّلَ کافرٍ» |
|
|
|
۴۸۸۳ | جلسه نوزدهم |
۱۴۰۰/۰۹/۰۳ |
آیه ۴۱ _ بخش دوم: «و لا تَکونوا أوّلَ کافَرٍ به» _ ۳. معنای «به» _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلا» _ سه دیدگاه درباره معنای اشتراء |
|
|
|
۴۸۹۳ | جلسه بیستم |
۱۴۰۰/۰۹/۰۸ |
آیه ۴۱ _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلاً» _ ۲. «قلیل» _ معنای بخش سوم _ تجارت انسان در دنیا |
|
|
|
۴۸۹۶ | جلسه بیست و یکم |
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ |
آیه ۴۱ _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلاً» _ تجارت انسان در دنیا _ اشتراء مؤمنان، کافران و اهل کتاب |
|
|
|
۴۹۰۰ | جلسه بیست و دوم |
۱۴۰۰/۰۹/۱۰ |
آیه ۴۱ _ بخش چهارم: «و إیّایَ فاتّقون» _ فرق رهبت و تقوا _ توحید در تقوا |
|
|
|
۴۹۰۹ | جلسه بیست و سوم |
۱۴۰۰/۰۹/۱۵ |
آیه ۴۲ _ مفردات آیه _ ارتباط آیه با قبل و بعد _ معنای نهی از لبس و کتمان |
|
|
|
۴۹۱۲ | جلسه بیست و چهارم |
۱۴۰۰/۰۹/۱۶ |
آیه ۴۲ _ کیفیت تلبیس و کتمان عالمان یهود _ فرق تلبیس و کتمان _ «و أنتم تعلمون» |
|
|
|
۴۹۱۵ | جلسه بیست و پنجم |
۱۴۰۰/۰۹/۱۷ |
آیه ۴۲ _ متعلق علم عالمان در آیه _ جمع بندی معنای آیه |
|
|
|
۴۹۲۶ | جلسه بیست و ششم |
۱۴۰۰/۰۹/۲۲ |
معنای اجمالی آیه _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ تکلیف اول: اقامه صلوه _ معنای صلوه در آیه |
|
|
|
۴۹۳۰ | جلسه بیست و هفتم |
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ |
آیه ۴۳ _ تکلیف اول _ معنای إقامه الصلاه _ وجه قرار دادن نماز به عنوان تکلیف _ دلالت آیه بر تکلیف کفار به فروع |
|
|
|
۴۹۳۲ | جلسه بیست و هشتم |
۱۴۰۰/۰۹/۲۴ |
آیه ۴۳ _ تکلیف دوم: «آتوا الزّکاه» _ معنای زکات در آیه _ معنای ایتاء زکات _ وجه ذکر زکات پس از نماز |
|
|
|
۴۹۳۶ | جلسه بیست و نهم |
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ |
آیه ۴۳ _ تکلیف سوم: «وارکعوا مع الراکعین» _ دو پرسش و پاسخ آنها _ دو مطلب مستفاد از آیه |
|
|
|
۴۹۵۰ | جلسه سی ام |
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ |
آیه ۴۴ _ معنای اجمالی آیه _ ارتباط آیه با آیات قبل _ مفردات آیه _ تفسیر بخش اول _ وجوه هشتگانه برای توبیخ |
|
|
|
۴۹۵۳ | جلسه سی و یکم |
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ |
آیه ۴۴ _ تفسیر بخش اول _ موضوع توبیخ _ دو احتمال _ حق در مسئله _ شبهه تنافی |
|
|
|
۴۹۵۶ | جلسه سی و دوم |
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ |
آیه ۴۴ _ تفسیر بخش اول _ پاسخ به شبهه تنافی _ توجیه برخی روایات _ شمول خطاب نسبت به همه عالمان |
|
|
|
۴۹۶۶ | جلسه سی و سوم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ |
آیه ۴۴ _ بخش اول _ سرزنش و عقاب واعظان غیر متعظ _ «وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» _ حقیقت خود فراموشی |
|
|
|
۴۹۶۹ | جلسه سی و چهارم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ |
آیه ۴۴ _ «وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» _ اسباب خود فراموشی _ آثار خود فراموشی |
|
|
|
۴۹۷۳ | جلسه سی و پنجم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ |
آیه ۴۴ _ بخش دوم: «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» _ تعجب از رفتار عالمان یهود و اسباب آن |
|
|
|
۴۹۸۲ | جلسه سی و ششم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۷ |
آیه ۴۵ _ ارتباط آیه با آیات قبل _ مفردات آیه _ بخش اول: «استعینوا بالصبر و الصلوۀ» _ مطلب اول: مخاطب «استعینوا» |
|
|
|
۴۹۸۵ | جلسه سی و هفتم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ |
آیه ۴۵ _ بخش اول _ «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب اول: مخاطب در امر به استعانت _ مطلب دوم: تعمیم امر به غیر یهود _ مطلب سوم: جمع بین استعانت به خدا و استعانت به صبر و صلوة |
|
|
|
۴۹۸۸ | جلسه سی و هشتم |
۱۴۰۰/۱۰/۲۹ |
آیه ۴۵ _ بخش اول: «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب چهارم: دلیل لزوم استعانت |
|
|
|
۴۹۹۲ | جلسه سی و نهم |
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ |
آیه ۴۵ _ بخش اول: «استَعینوا بالصبر و الصلاۀ» مطلب پنجم: قلمرو استعانت _ مطلب ششم: مقصود از صبر |
|
|
|
۴۹۹۵ | جلسه چهلم |
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ |
آیه ۴۵ _ بخش اول:«استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب ششم _ فضایل اخلاقی _ مطلب هشتم: وجه تقدم صبر بر نماز |
|
|
|
۴۹۹۹ | جلسه چهل و یکم |
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ |
آیه ۴۵ _ بخش اول: «و استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب نهم: اثر وضعی صبر _ مطلب دهم: اهمیت صبر و وجه تقدیم آن بر نماز |
|
|
|
۵۰۰۹ | جلسه چهل و دوم |
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ |
آیه ۴۵ _ بخش اول: «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب یازدهم: توفیق صبر _ مطلب دوازدهم: صبر و توحید |
|
|
|
۵۰۱۵ | جلسه چهل و سوم |
۱۴۰۰/۱۱/۱۸ |
آیه ۴۵ _ بخش اول: «استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب سیزدهم: استعانت به نماز _ بخش دوم: «و إنها لکبیرۀ الا علی الخاشعین» |
|
|
|
۵۰۱۸ | جلسه چهل و چهارم |
۱۴۰۰/۱۱/۱۹ |
آیه ۴۵ _ بخش دوم: «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» _ مطلب دوم: «لکبیرۀ» _ مطلب سوم: وجه ثقل نماز مطلب چهارم: «معنای خاشعین» |
|
|
|
۵۰۲۱ | جلسه چهل و پنجم |
۱۴۰۰/۱۱/۲۰ |
توحید, خاشعین, سوره بقره, صبر, نماز |
|
|
|
۵۰۳۱ | جلسه چهل و ششم |
۱۴۰۰/۱۱/۲۵ |
آیه ۴۶ _ معنای ظن _ احتمال سوم _ وجوه سه گانه سببیت ظن برای خشوع _ حق در معنای ظن |
|
|
|
۵۰۳۹ | جلسه چهل و هفتم |
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ |
آیه ۴۶ _ ۱. متعلق ظن در جمله اول _ احتمالات هشت گانه |
|
|
|
۵۰۵۷ | جلسه چهل و هشتم |
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ |
آیه ۴۶ – ۱. متعلق ظن در جمله اول – احتمال نهم - بررسی احتمالات نهگانه |
|
|
|
۵۰۶۰ | جلسه چهل و نهم |
۱۴۰۰/۱۲/۱۷ |
آیه ۴۶ – ۲. معنای ظن و متعلق آن در جمله دوم – کلام شیخ طوسی و بررسی آن |
|
|
|
۵۰۶۴ | جلسه پنجاهم |
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ |
آیه ۴۶ – شبههای در مورد لقاء و رجوع و بررسی آن |
|
|
|
نظرات