آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در دیدار با جمعی از اساتید و مبلغین کشور عراق: قرار نیست «دین» را مطابق با سلیقه‌ها تغییر دهیم

جمعی از اساتید حوزه و مبلغان کشور عراق صبح امروز دوشنبه ۱۵دی‌ماه با حضور در پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر با فعالیت‌های این پژوهشگاه آشنا شدند.

در این دیدار آیت‌الله سیدمجتبی نورمفیدی ریاست پژوهشگاه فقه معاصر به بیان ضرورت‌ها و نیازهای امروز حوزه‌‌های علمیه و مبلغان پرداخت و گفت:رسالت مبلغان در جامعه امروزی بسیار خطیر است و فرمایش امام حسن عسگری(ع) که فرمودند:« اِتَّقُوا اللهُ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا شَیْناً، جُرُّوا إلَیْنا کُلَّ مَوَّدَة، وَ اَدْفَعُوا عَنّا کُلُّ قَبیح، فَإنَّهُ ما قیلَ فینا مِنْ حُسْن فَنَحْنُ أهْلُهُ، وَ ما قیلَ فینا مِنْ سُوء فَما نَحْنُ کَذلِکَ» باید همواره سرلوحه فعالیت‌های همه ما قرار گیرد.

وی انجام رسالتی که بر دوش عالمان و مبلغان قرار گرفته را متوقف بر دو جنبه علمی و عملی عنوان کرد و گفت:نخستین مرحله از جنبه علمی موضوع، فهم صحیح از دین و مدرسه اهل‌بیت است. اگرچه این سطح از فهم امری دشوار است اما مردم دنیا توقع دارند معارف دینی بدون کاستی و افزودنی‌ها به آنها ارائه شود. لازمه این فهم دقیق هم تلاش و مراجعه به منابع و مبانی دینی و درک محضر علما و بزرگان است.

آیت‌الله نورمفیدی افزود: مرحله بعدی جنبه‌ی علمی رسالت ما معرفی این مکتب به دنیا بدون کم و کاستی است. البته سلیقه و ذائقه و فرهنگ مردم اقصی‌نقاط دنیا با هم بسیار متفاوت است اما قرار نیست دین را مطابق این سلیقه‌ها تغییر دهیم، بلکه باید مذهب را براساس قواعد اصلی خود تبلیغ کنیم.

استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در ادامه افزود: جانب سوم رسالت علمی ما توجه به زمان خطیرحال حاضر و بیشترین استفاده از آن است. بحمدالله با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و زعامت مرجعیت شیعه در عراق فرصت منحصربه فردی در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفته‌است تا مکتب و مدرسه اهل‌بیت را به بهترین شکل تبیین کنند.

وی وحدت اسلامی و مودت بین مردم و علما را از دیگر جوانب علمی رسالت حوزویان برشمرد و گفت: اختلاف و دشمنی بین مذاهب اسلامی و بین گرایش‌های درون شیعی باعث خسران و از دست رفتن فرصت‌ها و توان مبلغان دینی است. همان‌گونه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب و مراجع عالی‌مقام عراق هم بارها بدان تاکید دارند وحدت بین مذاهب اسلامی و اتحاد جریان‌های درون شیعی باعث شکسته شدن طرح‌ها و برنامه‌های دشمنان است.

وی افزود: در همین راستا شناخت دشمن و برنامه‌های آنان برای ایجاد اختلاف مذهبی در بین مسلمانان و صفوف شیعیان نیز امر مهمی است. هم‌اکنون شاهد فعالیت فرقه‌های منحرفی در درون جامعه دینی و دین‌مداران هستیم که در جای خود باید مورد شناخت و مقابله قرار گیرد.

آیت‌الله نورمفیدی در بخش دوم سخنان خود به بررسی جوانب عملی رسالت عالمان و مبلغان پرداخت و گفت:اصلی‌ترین روش عملی انجام رسالت الهی که بر عهده ماست شناخت و عمل به سبک زندگی و سیره عملی اهل‌بیت‌ علیهم‌السلام است. امروز بزرگترین مجاهدت، تبیین سیره و سبک اهل‌بیت در زندگی و تعاملات آنان با مردم در امور مختلف اخلاقی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و سایر سئون زندگی است والبته مسئله مهم در این بین سبقت گرفتن عالمان و واعظان برای عمل کردن به سبک و سیره اهل‌بیت است که در نهایت منجر می‌شود به توصیه آنان که فرموند:« کونُوا لَنا زَيْناً وَ لا تَکونُوا عَلَيْنا شَيْناً.»

وی افزود:متاسفانه در برخی منابر شاهد این هستیم که وعاظ به دنبال یافتن معجزه‌ها و کرامت‌های خاص از اهل‌بیت هستند، در حالی که مهمترین معجزه آنان همان سبک زندگی دینی است که تاکنون به درستی تبیین و معرفی نشده‌است.
آیت‌الله نورمفیدی به وقایع روز جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: ائمه اطهار علیهم‌السلام مدافع حق و ظلم‌ستیز بودند. امروز هم شاهد فجایع انسانی در غزه و فلسطین و حمایت‌های کشورهای غربی و آمریکا از آنها هستیم. سیره واقعی اهل‌بیت در چنین مسائلی حمایت از مظلوم، اتحاد جامعه اسلامی علیه ظالم بود. ما نیز باید به رسالت و وظیفه خطیر تاریخی خود عمل کنیم و تبعیت عملی از مدرسه اهل‌بیت را نشان دهیم.

در ادامه این دیدار تعدادی از مهمانان پرسش‌هایی پیرامون موضوع و گستره‌ی فقه معاصر و برخی فعالیت‌های این پژوهشگاه مطرح کردند که آیت‌الله نورمفیدی به آنان پاسخ گفت.
گفتنی است پیش از این دیدار مهمانان این برنامه از بخش‌های مختلف پژوهشگاه شامل گروه‌های علمی، کتابخانه و دانش‌نامه فقه معاصر بازدید و با فعالیت‌های این بخش‌ها آشنا شدند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , ,