رعایت تقوا در خلوت

در آغاز بحث اصول، روایتی را تیمنا و تبرکا از امیرالمومنین علیه السلام نقل می‎کنیم که انشاء‎الله با بهره‎گیری از این کلمات نورانی توفیقات ما افزون شود و انشاء الله عمر علمی ما برکت بیشتری پیدا کند.

تقوای الهی در خلوت

حضرت علی می فرماید: «اتَّقوا معاصيَ اللّه ِ في الخَلَواتِ، فإنّ الشاهِدَ هُو الحاكِمُ» ؛ نسبت به گناهان در خلوت‎ها تقوا داشته باشید، زیرا آن که شاهد است خود حاکم و داور است.
اینکه انسان تقوا، خود نگهداری، خود مراقبتی داشته باشد، خودش را کنترل کند، یک امری است که در قرآن و روایات، روی آن تأکید شده است. بارها گفته شده که تقوای خدا به معنای خدا ترسی نیست، تقوا به معنای خود نگهداری است نسبت به آنچه که معصیت خدا شناخته می‎شود. اما قیدی که امیرالمومنین اینجا بیان کردند «فی الخلوات» است. اینکه انسان خودش را مراقبت کند در برابر نافرمانی، معصیت و گناه گاهی به صورت آشکار است و گاهی به صورت پنهانی؛ خود نگهداری از گناهان در علن، به سختی خود نگهداری از معصیت در خفاء نیست. مخصوصا امثال ما، از انجام گناه به صورت علنی پرهیز می‎کنیم، مگر اینکه کسی خیلی لاابالی باشد، اما در خفا، خود نگهداری خیلی مشکل است، یعنی جایی که هیچ شاهدی نیست، هیچ بیننده‎ای نیست، که این مواقع وسوسه‎ها صد چندان می‎شود، برای امثال ما که از بی‎آبرویی نزد مردم پرهیز داریم و مراقبیم مبادا در انظار قضاوت نابجا نکنند، سوء ظن پیدا نکنند و ما از ارزش و اعتبار نزد آنها نیفتیم. اگر گناه در خفا باشد دیگر این مسائل نیست. امیرالمومنین می‏فرماید: «اتَّقوا معاصيَ اللّه ِ في الخَلَواتِ،» این خیلی مهم است، اگر در خلوات آن جایی که هیچ شاهدی نیست ما پرهیز از گناه کنیم، خودمان را از گناه حفظ کنیم، این واقعا یک مرتبه بالایی از تقوای الهی است، خیلی وقتها زمینه‎های لغزش برای انسان در خلوت‎ها پیش می‎آید، جایی که تک و تنها است و هیچ حاضری و ناظری نیست و آن حیا و شرمی که از حضور حاضر و ناظر در انسان وجود دارد، آن حیا و شرم نیز کنار می‎رود زیرا کسی نیست، بنابراین زمینه لغزش و سُر خوردن به سوی گناه در انسان بسیار است.
در ادامه امیرالمومنین استدلال و تعلیلی ذکر کردند که خیلی تعبیر لطیفی است: «فإنّ الشاهِدَ هُو الحاكِمُ» می‎گویند: از گناه در خلوت اجتناب کنید زیرا آن کسی که شاهد است خودش حاکم است.
اولا: تعبیر «فان الشاهد» اشاره به این دارد که شما گمان می‎کنید که خلوت است ولی خلوت نیست، ببینده است و کسی ناظر است و دارد می بیند این را باید باور کنیم، اگر کسی در خلوت‎ترین خلوات، برایش آشکار و روشن باشد و یقین کند که یک بیننده و ناظری است، این خیلی قصه را متفاوت می‎کند. چطور اگر کسی در مقابل یک بیننده و ناظر قرار بگیرد حاضر نیست که خیلی کارها را انجام بدهد، خدا که انظر الناظرین و احضر الحاضرین، یعنی حاضرترین حاضرها است، ببننده‎ترین ناظرهاست، این دیگر یک شاهد است، این را اگر باور کنیم که خداوند شاهد است، این خودش خیلی می‎تواند موثر باشد.
پس آنچه که شما گمان می‎کنید که خلوت است در واقع خلوت نیست.
ثانیا: آن کسی که شاهد است خودش حاکم است. وقتی محکمه عدل الهی برگزار می‏شود، «مِثقالَ ذَرَّةٍ خَيرًا يَرَهُ» و «مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ»؛ کوچکترین گناهان آشکار می‎شود و به خاطر اینها مورد سوال و پرسش و مواخذه قرار می‎گیرد؛ یک وقت است آنجا می‎گویند شاهد باید بیاید شهادت بدهد بر این خیر یا شر؛ در محکمه‎های دنیا اینطور است، یکی از طرق اثبات بی‎گناهی یا گناهکار بودن یا مجرم بودن شهادت شهود است، اما در قیامت دیگر نیازی به شهود نیست، خود اعضا و جوارح انسان بهترین شهود است، مهمتر از همه، خود خداوند تبارک و تعالی که قاضی است و احکم الحاکمین است، خودش شاهد است.
پس کسی گمان نکند اگر در خلوات مرتکب معصیت و گناه شود مشکلی برایش پیش نمی‎آید «فإنّ الشاهِدَ هُو الحاكِمُ». پس باید مراقب خودمان در خلوت‏ها باشیم، جایی که به حسب ظاهر ببیننده‎ای نیست؛ اما خدواند تبارک و تعالی وجود دارد که هم شاهد است و هم حاکم و اگر خدای نکرده این معصیت از ما سر بزند، باید توبه و استغفار کنیم و خدای نکرده فکر نکنیم که اگر در خلوات گناه کنیم، ولو گناه صغیره، این به همین جا ختم می‎شود. چه اینکه امام رضا علیه السلام می‎فرماید «الصَّغائرُ مِنَ الذنوبِ طُرُقٌ إلى الكبائرِ» همین گناهان صغیره که به نظر ما ناچیز است، ممکن است خدای نکرده یک عادت ناپسندی داشته باشیم و یک گناه صغیره‎ای را مرتکب شویم، اما همین‎ها باعث می‎شود که کم کم راه به گناهان کبیره باز شود، چرا؟ امام رضا علیه السلام در ادامه می‎فرماید «ومَن لَم يَخَفِ اللَّهَ في القَليلِ لَم يَخَفْهُ في الكثيرِ» کسی که خوف خدا در گناهان کوچک در دلش نباشد، کم کم به جایی می‎رسد که گناهان بزرگ نیز در دل او خوفی ایجاد نمی‎کند. واقعا گاهی انسان حس می‎کند از انسان سلب توفیق می‎شود، یک توفیقاتی از او گرفته می‎شود و هرچه هم جستجو می‎کند علتش را و ریشه اش را، گاهی ممکن است به جایی نرسد، اما باید انسان بسیاری از این سلب توفیقات را، چه در امور مادی و چه در امور معنوی در همین مسائل جستجو کند، اینجا تعقیب کند که خدای نکرده اصرار بر چه صغیره‎ای کرده و چه گناهان کوچکی انجام داده و ادامه داده که کم کم کارش به جایی رسیده که کارش به کبائر رسیده است؟
انشاء الله خداوند تبارک و تعالی به ما توفیق مراقبت از خودمان در برابر هواهای نفسانی، در مقابل گناهان کبیره و صغیره، علنا و خفائا بدهد که خدای نکرده گرفتار لغزش نشویم و انشاء الله توفیقاتمان روز به روز بیشتر شود.

برچسب‌ها:, , , ,