امسال در حالی سال شمسی به پایان میرسد که در طلیعه آن ماه مبارک رمضان آغاز میشود. برای برخی از اولیا خدا ماه رمضان آغاز سال است حقیقتا. روزه داری که در این ماه امساک میکند به معنای حقیقی کلمه، هم از اکل و شرب و طعام و هم سایر اعضاء و جوارحش اهل امساک میشوند، گوش و چشم و دست و پا، این آغازی برای او محسوب میشود. همه قوای پنجگانه حسی برای صائم حقیقی باید راه امساک پیش بگیرند و امساک این قوا و اعضا و جوارح بسیار مهمتر است از امساک در اکل و شرب و برخی از امور دیگر، بلکه بالاتر، صائم حقیقی اهل امساک قلبی است، اهل امساک نسبت به خطورات ذهنی است، آنها همه مراتب امساک هستند، انسانها ممکن است فقط نسبت به اکل و شرب روزه باشد اما سایر اعضا و جوارحش ممسک نباشند، مثل قبل هر چیزی را ببینند و بشنوند و زبانشان به هر چیزی بچرخد و دهانشان به هر چیزی باز شود، یک مرتبه بالاتر، برخی حتی ذهن و قلب و خیالشان را نیز کنترل میکنند، امساک را به دایره خطورات ذهنی توسعه میدهنند، نمیگذارند هر چیزی به ذهنشان خطور کند و سوء ظنها احاطهشان کند، نمیگذارند تخیلات و افکار ناروا آنها را احاطه کند.
موفقیت حقیقی در ماه رمضان واقعا به این است که انسان مراقب خودش باشد در همه ابعاد، یعنی هم سطح مراقبتها و هم عمق مراقبتها را مراقبه کند. بالاخره این یک فرصتی است، در ماه رمضان زمینه و بستر برای مراقبت و امساک فراهم میشود. یعنی کأنه یک اردویی است که خداوند متعال برای انسان در سال یک بار قرار میدهد که در آن اردو به حظ و لذت ها ی معنوی برسد. در بقیه ماههای سال انسان به طور عادی زندگی میکند و از تمتعات بهرهمند میشود، به خاطر مواجهاتی که با دنیای پیرامونش دارد ممکن است جدا شدن از برخی از امور برایش سخت باشد، ولو همه حلال، اما زمینه مراقبت و کنترل با عنایت خداوند در ماه رمضان بیشتر میشود، خود گرسنگی، خود اینکه هرچه که انسان میخواهد ولو حلال، نمیتواند استفاده کند، این یک استعدادی برای انسان فراهم میکند که ظرفیت روحی خودش را تکامل ببخشد. آن قدرت روحی جز با برخی از این امساکها پدید نمیآید. یعنی خداوند یک مقدار فضای متفاوتی را برای انسان ایجاد میکند برای جهش و تکامل. از این فرصت باید استفاده کرد، سالی یک بار خداوند، در ماه رمضان انسان را به یک اردوی تربیتی خاص میبرد، برای همین است که برخی از سالکان الی الله مبدأ سالشان را رمضان قرار میدادند، زیرا رمضان بهار قرآن است و بهار زندگی حقیقی است. رمضان است که شکوفههای وجود انسان را باز میکند و فطرت انسان در آن شکوفا میشود. همانطور که سال شمسی و بهار طبیعی باعث میشود شکوفهها سرباز کنند و طبیعت طراوتی پیدا کند و از نو زندگی را آغاز کند، رمضان نیز بهار معنوی زندگی انسان است. حال امسال این دو بهار با هم مقارن شدند، بهار ظاهری و بهار باطنی، بهار طبیعی و بهار معنوی، خیلی از ما قدر بهار را در طبیعت نمیدانیم، همانطور که قدر بهار را در معنویات نمیدانیم. توجه به تقارن این دو بهار خیلی به ما میتواند کمک کند، بهار در طبیعت، امیدی برای حرکت و کوشش و تلاش است و بهار معنوی و رمضان فرصتی است برای جبران خطاها و گذشتهها، برای آغاز یک زندگی تازه، سلوک صحیح، برای کسب رضایت خداوند متعال و گمان نکنیم که وقت گذشته و نمیشود کاری کرد، گمان نکنیم که دیگر ما قادر به تربیت خودمان نیستیم، گمان نکنیم فایدهای ندارد، این نوروزها از پس هم میآیند و میروند و دیر یا زود که چندان دیر نیست، نوروزها و بهارهایی خواهد آمد که هیچکدام از ما در این عالم نیستیم و تبدیل به خاک و پوسیده شدیم اما حقیقت وجودی ما نمیپوسد. آن چیزی که باقی میماند روح ما است، با آنچه که کسب کرده. روح ما، هویت ما، شخصیت ما که باقی است و جاودانه میماند در گرو هر چیزی است که کسب کرده، « كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ » ؛ هرچه که کسب کردیم با ماست و تا آخر با ما میماند، خوب یا بد، ممکن است تا به حال کسب ما از دنیا برای زندگی جاودانه خوب نبوده ولی میتوانیم از صفر دوباره آغاز کنیم، دوباره میتوانیم سرمایه بیندوزیم، دوباره میتوانیم ذخائر معنوی خودمان را افزایش دهیم و از آنها به عنوان سرمایه هایی در زندگی ابدی استفاده کنیم. این یک چیزی است که به راحتی فراهم نمیشود، حقیقتا باید دلها را از کینه و کدورتها و بدبینی ها خلاص کرد، حقیقتا دوستدار دیگران بود، حقیقتا اهل خیرخواهی بود، به معنای حقیقی کلمه، اهل خدمت به دیگران بود، کمک به دیگران سرمایه جاودانی انسان است، آنچه انسان برای خودش جمع میکند اندوخته او نیست، اندوخته و سرمایه انسان هر آن چیزی است که به دیگران میدهد اعم از مادی و معنوی، محبت به دیگران، کمک به دیگران، به هر شکلی که انسان از خودش به دیگران عطا میکند ولو در حد یک سخن محبت آمیز، ولو در حد یک احوال پرسی و سلام کردن، اینها چیزهای کمی نیست، اینهاست که سرمایه ابدی برای انسان است. انشاء الله خداوند این فرصت را به ما بدهد که از این تقارن استفاده کنیم و اندوخته ها و سرمایه های خودمان را اضافه کنیم.
تقارن بهار طبیعت و بهار دلها
برچسبها:آیت الله نورمفیدی, بهار زندگی, تقوا, عبادت, علما, كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ, ماه رمضان, معنویات
نظرات