آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی: رسالت فقه معاصر رفع حیرت بشریت در عصر غیبت است

آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی: رسالت فقه معاصر رفع حیرت بشریت در عصر غیبت است

آیت‌الله سید مجتبی نورمفیدی ریاست پژوهشگاه فقه معاصر در آئین پایان سال این پژوهشگاه و جشن میاد حضرت ولی‌عصر(عج) گفت: فلسفه وجودی و رسالت فقه معاصر و مسائل نوپدید رفع حیرت و سرگردانی بشریت در عصرغیبت و یافتن پاسخ‌های علمی و شرعی برای مسائل نوپدید است.
آیت‌الله نورمفیدی در این مراسم که شامگاه روز دوشنبه در سالن اجتماعات پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد گفت: یکی از برجسته‌ترین نکاتی که در سخنان پیامبراسلام تا زمان امام حسن عسگری مطرح شده و امیرالمونین، امام صادق و امام جواد علیهم السلام نیز بدان اشاره کرده‌اند حیرت و سرگشتگی در زمان عصر غیبت حضرت ولی‌عصر ارواحنافداه است.
وی گفت:پیامبر اسلام می‌فرمایند«المهديّ من ولدي، تكون لَهُ غَيْبَةٌ و حَيْرَةٌ تَضِلُّ فِيهَا الامم» در زمان وجود حضرت ولی‌عصر که در پس پرده غیبت خواهد بود یک حیرت و سردرگمی حاکم می‌شود که در این حیرت گمراهی بخشی از امت را خواهیم داشت. شک و تردید و تحیر از جمله علائم عصر غیبت است که ابعاد مختلفی دارد که در کلمات معصومین هم اشاره شده است که متاسفانه امروز گرفتار برخی از آنان هستیم.
استاد دروس خارج جوزه علمیه قم افزود: تعیین زمان برای ظهور و انحرافات وادعای مشاهده یکی از این موارد سرگردانی است اما یکی از ابعاد مهم حیرت و سرگردانی که رسالت علما و پژوهشگران فقه را افزون می‌کند پدیده‌ها و رشد تکنولوزی است که با سرعت نور شکل گرفته و هر روز شاهد گسترش آن هستیم.اگرچه این رشد و پیشرفت‌ها مسائل بشر را حل می‌کند اما از سوی دیگر عوارض و آسیب‌های جدی دارد که یکی از این آسیب‌ها تحیر فکری و روانی انسان در عصر غیبت است. جدای همه تکالیف عمومی که برای منتظران بوده و بردوش ما است یک وظیفه خاصی هم برای ما حوزویان و سربازان ایشان در این دوران ایجاد می‌کند و آن تلاش برای رفع حیرت است.
آیت‌الله نور مفیدی تاکید کرد:فلسفه وجودی و رسالت فقه معاصر و فقه مسائل نوپدید، رفع حیرت و سرگردانی بشریت در عصر غیبت و یافتن پاسخ های علمی و شرعی برای مسائل نوپدید است. این تلاش‌ها قطعا به رفع گمراهی و ضلالت کمک می‌کند.
وی افزود:در کنار همه‌ی این مسائل تلاش دشمنان هم مهم است. براساس نظر کارشناسان متخصص، قوی‌ترین تلاش‌ها برای شناخت فقه و مسائل دین اسلام در کشور اسرائیل است که نکته مهم و عبرت‌آموزی است.
رئیس پژوهشگاه فقه معاصر در پایان از تلاش‌های اعضای این پژوهشگاه تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد مسیر پیش‌رو نیز مانند گذشته با کوشش پژوهشگران و اعتقاد به تکلیف در دوران غیبت شکوفاتر از گذشته ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها:, ,