آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا: انتخابات عرصه‌ای برای اعمال حق و ادای تکلیف است

کارکرد ذاتی انتخابات بستر سازی برای گردش نخبگان است و لذا باید زمینه برای ورود همه سلیقه ها به این عرصه فراهم شود.

قهر کردن با صندوق راه چاره نیست. توصیه ما شرکت فعال در انتخابات است.

مهمترین اثر سوء رفتارهای غیر اخلاقی کاندیداها تزریق بد اخلاقی به جامعه است.

فشارهایی که اکنون از نظر اقتصادی و معیشتی بر دوش مردم تحمیل شده است، مهمترین مسئله ای است که نامزدهای محترم برای رفع آن باید برنامه های دقیق ارائه دهند.

آیت الله  سید مجتبی نورمفیدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: شرکت در انتخابات در همه مقاطع دارای اهمیت بوده و این مساله صرف‌نظر از ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی، بعد اثباتی، تبلیغی و انعکاسی دارد.
وی با بیان این‌که شرکت در انتخابات ادای تکلیف دینی و ملی است که برخاسته از مسئولیت انسان مسلمان ایرانی می‌باشد، اضافه کرد: چنین تکلیفی باید ادا شود و حق شرکت در انتخابات نیز از حقوقی است که اگر انسان اعمال نکند، صرفا خسارتی را متوجه شخص نمی‌کند، بلکه آثار اجتماعی مهمی دارد.
وی با اشاره به این‌که کارکرد ذاتی انتخابات گردش نخبگان است، ادامه داد: انتخابات بستری فراهم می‌کند تا نخبگان و کسانی که در مصادر امور هستند، جابه‌جا شوند و برنامه‌ها و سلیقه‌های مختلفشان را در عرصه‌های متفاوت به‌کارگیرند.
ایشان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر انتخابات بستری برای بروز و ظهور افکار، ایده‌ها و توانمندی‌ها فراهم می‌کند و این مساله باعث می‌شود ناامیدی از جامعه رخت بربندد.
به گفته وی، این تغییرات و گردش‌ها که به مدد انتخابات شکل می‌گیرد، زمینه را برای ورود نسل جوان جدید فراهم می‌کند.
وی در ادامه با بیان این‌که انگیزه‌هایی که افراد مخالف شرکت در انتخابات دارند، متفاوت است، گفت: گروه‌هایی از اول انقلاب بوده‌اند که اساسا با این نظام میانه‌ای نداشته‌اند و هرگونه شرکت در انتخابات را به معنای تایید نظام می‌دانستند و از اول مخالفت می‌کردند.
ایشان با بیان این‌که برخی نیز معتقدند رای ما تاثیری ندارد، افزود: این افراد در دوره‌های قبل امیدوار به بهبودی امور زندگی‌شان بودند و می‌خواستند از نظر معیشت، رفاه بیشتر و مشکلات کمتری داشته باشند.
وی تصریح کرد: در هر دوره‌ای اگر مردم یکپارچه و قوی حضور پیدا کنند و بین کسانی که به‌عنوان کاندیدا مطرح هستند، بهترین را از نظر برنامه، فکر، آینده‌نگری و دوراندیشی انتخاب کنند، شرایط بهتر خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: البته معتقدم بخشی از افرادی که قصد شرکت در انتخابات ندارند، شاید گمان می‌کنند کسی که تفکرات آن‌ها را نمایندگی کند، در بین کاندیداها نیست.
استاد حوزه علمیه افزود: از این‌رو، مسئولان باید تدبیری بیندیشند که در همه انتخابات بعد از فراهم شدن شرایط حداقلی قانونی برای کاندیداها، سلایق مختلف بتوانند افکار مختلف مردم را نمایندگی کنند و حضور داشته باشند که این مساله می‌تواند در حضور مردم پای صندوق‌های رای نقش‌آفرین باشد.
وی با اشاره به این‌که در انتخابات اخیر نیز اعتراضاتی مطرح شد، ولی در عین‌حال قهر کردن راه چاره نیست، بیان کرد: این‌که انسان شرایط مطلوب را فراهم نبیند، شرکت نکند و رای ندهد، کمکی به حل مساله نمی‌کند و ممکن است حتی خواسته‌های دشمن و یا آن‌هایی که با ایران و انقلاب میانه‌ای ندارند را به هدفشان نزدیک کند.
وی تاکید کرد: قهر کردن با صندوق رای قابل دفاع نیست و اشخاص می‌توانند از بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده، گزینه اصلح را انتخاب کنند.

اولین اثر سوء رفتارهای غیراخلاقی کاندیداها، تزریق این اخلاق به جامعه است

آیت الله نورمفیدی همچنین با اشاره به بداخلاقی‌های انتخاباتی و سیاسی، گفت: تجربه برخی رفتارهای غیراخلاقی و غیردینی و یا ضداخلاقی و ضد دینی را در سال‌های گذشته داریم، آموزه‌های دینی و اخلاقی ما نیز این مساله را کاملا به ما گوشزد می‌کند که در چنین عرصه‌هایی رفتارهای نیک و ناشایست می‌تواند برای مردم کلاسی باشد که معلمانش این افراد هستند و می‌توانند دانش‌آموزانشان را خوب و یا بد تربیت کنند.
وی افزود: اولین و مهم‌ترین اثر سوء رفتارهای غیرشرعی و غیراخلاقی در این ایام تزریق این اخلاق به جامعه است؛ یعنی وقتی جامعه با چنین رفتارهایی از ناحیه کسانی که مدعی هستند می‌خواهند بر مصادر امور قرار گیرند و تصمیم‌گیری کنند، مواجه می‌شود؛ قبح این رفتارها نزد مردم ریخته می‌شود و به رفتار عمومی تبدیل می‌شود.
وی اضافه کرد: افرادی که می‌خواهند به عرصه انتخابات بیایند فکر کنند که چگونه ممکن است برخی سخنان و رفتارشان موجب ایجاد خلق‌وخویی در شهری و یا جمعی شود.
به گفته استاد حوزه علمیه قم، رفتارهای ناشایست علاوه بر این‌که کینه‌ها را تشدید و مهر و محبت‌ها را ضعیف می‌کند، همکاری‌ها و همدلی را نیز ضعیف می‌کند، ضمن این‌که ما به‌عنوان جامعه مسلمان در معرض قضاوت ملت‌ها و کشورهای دیگر هستیم و باعث وهن اسلام و تشیع می‌تواند شود.
وی تصریح کرد: غیر از آثار وضعی است که این رفتارها برای اشخاص و ملت دارد و اشکالاتی که از نظر معنوی ایجاد می‌کند، برکات را نیز از ما سلب می‌کند.
وی با تاکید بر این‌که هر کسی به سهم خود تلاش کند تا امید و دلگرمی بین مردم تقویت شود، گفت: شرایط کنونی و فشارهایی که از نظر اقتصادی و معیشتی بر دوش مردم است و شرایط حساس منطقه باید ما را به این مساله مهم متوجه کند که همدلی، وحدت و یکپارچگی را بین ملت تقویت کنیم.
نورمفیدی با تاکید بر این‌که هیچ ملتی جز با یکپارچگی و اجتماع به اهدافش نمی‌رسد، ادامه داد: مشکلات کشور آن‌قدر گسترده و کار آن‌قدر زیاد است که به نظر می‌رسد یک گروه و یک جناح به‌تنهایی نمی‌تواند این کارها را بر دوش بکشد.
وی ابراز امیدواری کرد: در انتخابات پیش رو افرادی که شایسته و مناسبشان ملت است، انتخاب شوند.