استاد نورمفیدی در درس خارج: عوامل غضب خداوند

عوامل غضب خداوند

قال الصادق(ع): «قَالَ الْحَوَارِيُّونَ لِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ يَا مُعَلِّمَ الْخَيْرِ أَعْلِمْنَا أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَشَدُّ فَقَالَ أَشَدُّ الْأَشْيَاءِ غَضَبُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالُوا فَبِمَ يُتَّقَى غَضَبُ اللَّهِ قَالَ بِأَنْ لَا تَغْضَبُوا قَالُوا وَ مَا بَدْءُ الْغَضَبِ قَالَ الْكِبْرُ وَ التَّجَبُّرُ وَ مَحْقَرَةُ النَّاسِ.»
از امام صادق(ع) نقل شده است که حواریون عیسی به آن حضرت عرض کردند که سخت‎ترین چیزها چیست «أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَشَدُّ»، چه چیزی از همه سخت‎تر است: فرمود: « فَقَالَ أَشَدُّ الْأَشْيَاءِ غَضَبُ اللَّهِ»، سخت‎ترین چیزها غضب خداست، یعنی کأنه شدیدتر از این چیز در این عالم وجود ندارد، اینکه خدا غضب کند، هیچ چیزی سخت‎تر از این نیست، غضب خدا یعنی انسان به آخر خط برسد، کسی که مغضوب خدا می‏شود یعنی به آخر خط رسیده، زیرا خدا ارحم الراحمین است، به تعبیر ساده خدا به این سادگی‎ها غضب نمی‏کند، ممکن است گناه یا خطایی از ما سر بزند، خدا ما را تنبیه کند، اما غضب خداوند اشد الاشیاء است.
سپس حواریون سؤال کردند که چگونه خودمان را از غضب خدا حفظ کنیم؟« قَالُوا فَبِمَ يُتَّقَى غَضَبُ اللَّهِ» به چه چیزی خودمان را از غضب خدا حفظ کنیم؟ چگونه از غضب خدا پرهیز کنیم؟ « قَالَ بِأَنْ لَا تَغْضَبُوا»؛ حضرت عیسی علی نبینا و آله علیه السلام فرمود: شما غضب نکنید، عجیب است گاهی ما غضب خداوند را درباره چیزهایی می‏دانیم که فی الواقع منشأ غضب خدا نیست و چیزهایی پیش ما بی‎اهمیت است که فی‎الواقع منشأ غضب خدا می‎شود، تلقی‎های ما و دریافت‎های ما از معارف و حقایق عالم هستی و عالم اعتبارات و تشریع الهی متفاوت با آن واقعیت‎ها است. اشد الأشیاء، می‏فرماید: غضب خدا است و آنچه که موجب حفظ ما از این غضب است، طبق فرمایش حضرت عیسی (ع): ان لاتغضبوا است.
سپس حواریون سوال می‏کنند، «مَا بَدْءُ الْغَضَبِ»؟ اغاز غضب و خشمگین شدن چیست؟ منشأ غضب ما چیست؟ « قَالَ الْكِبْرُ وَ التَّجَبُّرُ وَ مَحْقَرَةُ النَّاسِ» ریشه غضب انسان یکی از این سه چیز است:
۱. کبر، خود بزرگ بینی و خود برتر بینی. همان چیزی که باعث اخراج شیطان از بهشت شد، مانع از سجده شد. ما وقتی به خودمان مراجعه می‏کنیم می‎بینیم بسیاری از ما گرفتار این رذیلت هستیم، کبر لزوما این طور نیست که مربوط کسی باشد که موقعیت و جایگاه ظاهری دارد این حالت کبر می‎تواند برای هر کسی نسبت به یک نفر پایین‎تر از خودش از حیث شغلی و اجتماع و ظاهری وجود داشته باشد. همسایه‏ای داریم که یک انسان ساده‎ای است و به اصطلاح کاره‎ای نیست، همین که با او موجه شویم خود را در حالت برتری می‎بینیم که من آن هستم که کذا و آن وقت در رفتار ما اثر می‎گذارد، در نگاه ما اثر می‎گذارد.
۲. التجبر، خود کامگی، استبداد، زورگویی، خود محوری. حرف، حرف من باید باشد، هر چه من بگویم باید عمل شود، این داخل خانه می‎تواند باشد، در محیط کار می‎تواند باشد، فرقی نمی کند، خود کامگی منشأ غضب است.
۳. محقرة الناس، کوچک شمردن مردم که با آن کبر ملازمه دارد. اینها با هم پیوسته است، کبر و تجبر و محقرة الناس دست به دست هم می‏دهند و انسان غضب می‎کند. وقتی اوضاع بر وفق مراد پیش نمی‎رود، غضب می‏کند.
این امور باعث می‏شود که غضب بکنیم و این غضب باعث غضب خدا می‏شود، کسی که به واسطه کبر و خود کامگی و کوچک شمردن دیگران، غضب کند و خشمگین شود، موجب غضب خدا می‎شود و غضب خدا اشد الاشیاء است و خدا که غضب کند دیگر معلوم نیست چه به سر انسان بیاید.
خدا عاقبت همه ما را به خیر کند و ما را از شر این رذائل اخلاقی حفظ کند، البته خودمان هم باید همت و تلاش کنیم که از این گرفتاری ها نجات پیدا کنیم.