يک تغيير کوچک

يک تغيير کوچک

چون در ماه رجب هستيم و ايام اعتکاف نزديک است يک حديث قدسی نقل مي‎کنم بر طبق اين حديث خداوند متعال مي‎فرمايد: «جَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَينی و بَينَ عِبادي، فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِي»

 من اين ماه را يک ريسمانی بين خودم و بندگان خودم قرار دادم. کسی که اعتصام به اين ماه پيدا کند کسی که به اين ماه چنگ بزند به وصال من می رسد. در اينکه اين ماه يک ماه ويژه است بحثی نيست. يکی از ويژگيهای اين ماه اين است که اين که اعتصام به اين ماه موجب وصال است اما مهم اين است که اعتصام به اين ماه چگونه است؟ چنگ زدن به اين ماه متصل شدن به اين ريسمان چگونه است؟ اين نکته‎ای است که بايد به آن توجه کرد. به هر حال بايد از فرصت اين ماه برای توجه بيشتر به خداوند متعال و خضوع بيشتر، وابستگی بيشتر به خدا و انقطاع عن الغير استفاده کنيم. عبادات ما، عبادت شبانه ما در اين ماه خيلی موثر است. طبق فرمايش پيامبر(ص) رجب ماه بارش رحمت الهی است: «رجب شهر الله الأصبّ يصب الله فيه رحمته علی عباده» رجب ماه بارش رحمت است تعبير بارش رحمت يعنی همه جا رحمت الهی فوران دارد. مهم اين است که ما خودمان را در معرض اين بارش قرار دهيم. اين يک حرکت کوچک می خواهد. اگر الان باران بيايد و ما زير سقف باشيم باران به ما نمي‎خورد. اگر می خواهيم باران به ما بخورد يک حرکت کوچک مي‎خواهد؛ يعنی برويم در حياط تا از اين باران استفاده کنيم. ماه رجب اگر به عنوان ماه بارش الهی معرفی شده است يک تغيير می تواند ما را  در معرض اين بارش قرار دهد و ما را از آن بهره مند کند. اين حداقل گام برای وصال حق تعالی است.

اعتصام به اين ماه يک پيش نياز مهم دارد. اگر اين پيش نياز مهم تحقق پيدا کند پايين ترين مراحل وصال هم محقق می شود. پيش نياز وصال، تغيير است يعنی بايد يک تغييری در خودمان بدهيم. اين تغيير مقدمه می شود که بارش رحمت الهی شامل ما شود و به مرتبه ضعيفی از وصال را برسيم و بعد اين خودش آغاز يک حرکت عميق و موثر و سازنده می شود. ما گاهی بدون اين تغيير و انتقال به اعمال ظاهری می پر دازيم ولی آن چيزی که بايد ما را به واقع در معرض بارش الهی قرار دهد به آن توجه نداريم.