تذکر و یاد آوری بعضی از مطالب خودش اهمیت دارد و دارای مصلحت است. مخصوصا این ایام که موضوع وحدت بین مسلمین مطرح میشود، بحثهای تعامل بین شیعه و سنی داغتر میشود، مخصوصاً در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بحث و حمله و هجوم به یکدیگر بیشتر میشود.
به حکم شرع و عقل، به حکم نقل و عقل، به حکم تجربه، به حکم مصلحت دنیایی، از هر زاویه که نگاه کنیم وحدت بین مسلمین امروز یک ضرورت است. در شرایطی که مشاهده میشود دنیای کفر علیه اسلام و مسلمین متحد شدند و همه توان و نیروی خود را به کار میبرند تا مسلمین را تضعیف کنند و کشورهای اسلامی را روز به روز به عقب برانند، واقعاً جایی برای صرف انرژیها برای این اختلافها وجود دارد؟
وقتی صحبت از وحدت می کنیم هیچ گاه منظورمان این نیست که از اصول اعتقادی یا فروع احکام دست برداریم، هیچ کسی این حرف را نمیزند که از اصول اعتقادی خودمان مثل مسئله امامت دست برداریم، هیچ کس نمیگوید ما در فروع فقهی، در ابواب مختلف فقهی به یک روش و شیوه دیگری عمل کنیم. مثلا بگوییم تا به حال اینطور وضو میگرفتیم، از این به بعد به شکل دیگری وضو بگیریم. بلکه منظور از وحدت این است که بالاخره همه ما به عنوان مسلمان اشتراکاتی داریم، بالاخره این اشتراکات میتواند ما را در یک مسیر قرار دهد، وقتی اشتراکات در دنیای امروز میتواند ما را در مقاطعی کنار دشمنان قرار دهد برای مصالح بزرگتر، آنوقت بین مسلمین امکان ندارد؟ شما در فقه نگاه کنید، در یک مقاطعی با یک دشمن میتوان متحد شد علیه دشمن دیگر، ملاکش چیست؟ حال بین خود مسلمین امکان این اتحاد نیست؟ من واقعا تعجب میکنم، گاهی میبینیم حتی از روحانیون و طلاب، اینچنین به مسئله وحدت هجوم میبرند و میگویند: اصلا شدنی نیست، مگر میشود ما فراموش کنیم؟ مگر میشود … ؟ اصلا بحث فراموشی تاریخ نیست، بحث نادیده گرفتن حق نیست، بحث این است که ما امروز در معرض حمله و هجمه استکبار جهانی قرار گرفتیم. اسرائیل در کنار مسلمین درصدد است که چیزی به نام اسلام وجود نداشته باشد، مسلمانی در این عالم در آینده وجود نداشته باشد، دیگران که وضعشان معلوم است. آنوقت بهترین خدمت به اینها در این منطقه و دنیا این است که به جان هم بیفتیم.
واقعا توهین به مقدسات اهل سنت نه فقط اهل سنت، اصلا توهین به مقدسات دیگران هم به نظر من جایز نیست. یک قاعدهای در فقه داریم به نام حرمت اهانت به مقدسات، البته در آن قاعده بحث کردیم و ان شاء الله چاپ میشود، ما آنجا با دلیل ثابت کردیم که اهانت به مقدسات دیگران ولو غیر مسلمان جایز نیست، اهانت غیر از نقد و بحث و گفتگو است، اینها گاهی با هم خلط میشود. در آن بحثها ملاک اهانت بیان شده است، حال وقتی میگوییم اهانت به مقدسات کفار جایز نیست، آیا میتوانیم به مقدسات مسلمین اهانت کنیم؟ واقعا اینکه حالا این همه مراجع با همه سلیقههایی که دارند تأکید میکنند که این اهانتها جایز نیست، باز انسان میبیند که در این فضاهای مجازی صوت ها و تصاویر و مطالب و رفتارهایی را منتشر میکنند که نتیجهاش این است که اگر یک مسلمان غیر شیعه ببیند چه ذهنیتی نسبت به مکتب اهل بیت(ع) پیدا میکند. این خدمت به مکتب اهل بیت(ع) است؟ جز اینکه آنها را از این ساحت دور کند و خدای نکرده بغض ایجاد کند. ما هرچه بتوانیم محبت عامه مسلمین را نسبت به اهل بیت(ع) جلب کنیم به اهل بیت(ع) کمک کردهایم. خدمت به اهل بیت(ع) این است، نه ایستادن و ناسزا گفتن و استفاده از الفاظ رکیک که متأسفانه مقداری هم زیاد شده است و کأنه انسان احساس میکند که دستهایی در کار است و دشمنان نیز تلاش میکنند این اتفاقات بیفتد. امام خمینی، مقام معظم رهبری و مراجع تقلید خطر را می بینند و حس میکنند و دست و رد پای دشمن در این تحریکات را مشاهده میکنند و این همه تذکر میدهند، ولی گاهی ما همه دنیامان همین محیطی میشود که در آن زندگی میکنیم و فکر میکنیم که هیچ کس از این اتفاقات مطلع نمیشود. کوچکترین رفتارها امروز انعکاس بیرونی و بین المللی دارد و بهانهای فراهم میکند برای آنهایی که دوست دارند اثری از شیعه و شیعیان باقی نباشد.
نظرات