اهمیت زیارت امام حسین(ع)

چون ایام اربعین نزدیک است و روز چهارشنبه است، به همین مناسبت روایتی را از امام باقر(ع) می‎خوانم.

حمران می‎گوید وقتی از سفر زیارت امام حسین(ع) از کربلا برگشتم، امام باقر(ع) به دیدار من آمد و فرمود: «أَبْشِرْ يَا حُمْرَانُ‏ فَمَنْ زَارَ قَبْرَ شُهَدَاءِ آلِ مُحَمَّدٍ(ع) يُرِيدُ اللَّهَ بِذَلِكَ وَ صِلَةَ نَبِيِّهِ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوْمَ وَلَدَتْهُ أُمُّهُ».  حمران می‎گوید بعد از آن‎که من از سفر برگشتم، امام باقر(ع) به دیدار من آمدند و فرمودند: ای حمران، به تو بشارت می‎دهم که هر کسی که قبور شهیدان آل پیامبر را زیارت کند و مقصود او از این کار رضایت خدا و قرب به پیامبر باشد، از گناهانش خارج می‎شود هم‎چون روزی که مادرش او را زاده است.

این تعبیر بلندی است که امام باقر(ع) برای زیارت قبور شهدای آل پیامبر(ص) فرموده که بارزترین مصداق شهدای اهل بیت، شهدای کربلا هستند. اگرچه این امر برای همه شهدای آل رسول است؛ اما این‎جا قرائنی هست که مقصود شهدای کربلاست.

آن‎چه که مهم است، این است که زیارت یک شرط مهم دارد و آن این‎که قصد از این زیارت، تحصیل رضای الهی و قرب به پیامبر باشد. واقعاً لله و لرسوله این زیارت انجام شود. اگر این‎طور باشد، انسان از گناهان خارج می‎شود، هم‎چون انسانی که تازه از مادر متولد شده است. کسی که وارد این دنیا می‎شود، از یک عالم تاریک به عالم نور وارد می‎شود. بچه از محیط تنگ و تاریک شکم مادر، بدون این‎که گناهی داشته باشد به نور، روشنایی و عظمت وارد می‎شود. در این‎جا امام باقر(ع) چنین تشبیه کرده و می‎گوید کسی که برای رضای خدا و تقرب به پیامبر(ص) به زیارت قبور این شهدا برود، از گناهان خارج می‎شود؛ یعنی پرونده اعمال او کاملاً سفید می‎شود. کأن هیچ گناهی مرتکب نشده است. به عبارت دیگر از ظلمت‎کده گناه به نور و روشنایی وارد می‎شود.

این کلیت زیارت سیدالشهدا و اثری است که بر آن مترتب شده که البته طبیعی است. وقتی به فرموده امام صادق(ع) انبیا فوج فوج به کربلا می‎روند و قبر سیدالشهدا را زیارت می‎کنند و سپس عروج می‎کنند، معلوم است که این مکان باید برای انسان‎های معمولی چه آثاری داشته باشد؟! باز به فرموده امام صادق(ع) مکانی که ملائکه فوج فوج عروج می‎کنند و آن مکان را زیارت می‎کنند، بدیهی است که برای انسان می‎تواند چه آثاری داشته باشد؟! مهبط ملائکه و انبیا جای کمی نیست. به هر حال این چیزی نیست که در عالم مادی قابل دیدن باشد. این یک حقیقتی در عالم غیب است و تأثیرات خاص خود را در آن عالم دارد.

این امر در اربعین و آن هم با پای پیاده یک اهمیت خاص و مضاعف پیدا کرده است. سرزمینی که پیامبر(ص) آن را بطحاء الجنه نامیده است: «وَ إِنَّهَا لَمِنْ‏ بَطْحَاءِ الْجَنَّة» ؛ پیامبر(ص) أرض کربلا از بساط‎های بهشت دانسته است. این را ضمیمه کنید که در برخی روایات، زیارت اربعین از علامات مؤمن دانسته شده است. حالا این‎که چرا از علامات مؤمن دانسته شده، قطعاً توضیح و تفسیر خاصی دارد که الان فرصت بیان آن نیست.

ارزش ذاتی زیارت کربلا و قبور شهدای کربلا، ارزش ذاتی آن مکان و این‎که بساط بهشت است، انبیا و ملائکه فوج فوج آن‎جا را زیارت می‎کنند، همه این‎ها را در ظرف زمانی اربعین ملاحظه کنید و همه این‎ها را در کنار این قرار دهید که امروز یک عنوان ثانوی هم پیدا کرده که در حقیقت برای تشیّع و بلکه برای عموم مسلمین و حتی غیر مسلمین که به این راه و به این مکتب علاقه‎مند هستند، به یک مانور قدرت تبدیل شده است. آن‎چه که در این شرایط بسیار مهم است، این‎ است که باید مراقب باشیم این زیارت، عنصر جوهری و اصلی خودش را که قصد قربت و تحصیل قرب به پیامبر است، از دست ندهد. چون این است که باعث می‎شود که مسافر کربلا بعد از زیارت، هم‎چون کودکی باشد که از مادر متولد شده و از گناهان خارج می‎شود. این مهم‎ترین مسأله‎ای است که در این امر باید دقت شود. یعنی زیارت باید برای خدا و برای قرب به پیامبر باشد.

دوم این‎که زیارت اربعین یک مانور قدرت و تجمعی است که کمیت آن مهم است. وقتی یک جمعی به این بزرگی در سال اجتماع پیدا می‎کنند و پیوستگی، همراهی و همدلی خود را با مکتب اهل بیت و آرمان‎های مکتب اهل بیت نشان می‎دهند، این امر مایه یأس دشمنان اسلام و دشمنان اهل بیت است. ملاحظه کردید که علی‎رغم خطراتی که در این سه سال اخیر وجود داشت، نه تنها از جمعیت مشتاق کم نشد بلکه بر آن افزوده شد که قطعاً این اجتماع و همبستگی در شکست داعش اثر داشت. اگرچه عملیات‎های مختلف و همراهی مردم عراق و همراهی دولت‎ها، به سهم خودشان تأثیر داشته‎اند اما بدون تردید یکی از مهم‎ترین عوامل شکست این توطئه و جریان خطرناکی که بر علیه اسلام عمل می‎کرد، همین اجتماع باشکوه اربعین است. لذا باید نظم، انضباط، شکوه و کمیت این اجتماع حفظ شود.

نکته سوم این‎که از این ظرفیت باید برای افزایش آگاهی، دانایی و معرفت نسبت به اهل بیت و راه حق استفاده شود. به بیان دیگر زیارت اربعین نباید فقط محصور به مناسک نشود؛ همان‎طور که یکی از فلسفه‎های اجتماع  حج، همین تبادل فکر و نظر و افزایش دانایی، آگاهی و معرفت است. این از اموری است که باید به آن توجه شود. یعنی همه باید تلاش کنند و از این ظرفیت و اجتماع برای پالایش و پاکی روحی، برای ارتقای دانش و معرفت، آگاهی و وحدت و همبستگی بیشتر استفاده شود. رهبر معظم انقلاب فرمودند این یک مغناطیسی است که جاذبه‎اش جابر بن عبدالله انصاری را به کربلا کشاند و این جاذبه مغناطیس امروز بسیار قوی‎تر از گذشته است که مؤمنین و محبان اهل بیت را از همه عالم به سمت کربلا می‎کشاند.

امیدواریم به برکت این اجتماع و محبتی که به اهل بیت در حال افزایش است و همدلی و همراهی مسلمین، شرّ دشمنان و مخالفان اهل بیت به خودشان برگردد.