سخت ترین ساعات

قال الامام زین العابدین (ع): «أَشَدُّ سَاعَاتِ ابْنِ آدَمَ ثَلَاثُ سَاعَاتٍ السَّاعَةُ الَّتِي يُعَايِنُ فِيهَا مَلَكَ الْمَوْتِ وَ السَّاعَةُ الَّتِي‏ يَقُومُ‏ فِيهَا مِنْ‏ قَبْرِهِ وَ السَّاعَةُ الَّتِي يَقِفُ فِيهَا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَإِمَّا إِلَى الْجَنَّةِ وَ إِمَّا إِلَى النَّارِ».[۱]

امام سجاد (ع) می‎فرمایند سخت‎ترین ساعات برای فرزندان آدم، سه ساعت و سه لحظه است. اینکه امام (ع) می‎فرمایند سخت‎ترین ساعات سه ساعت و سه لحظه است، یعنی همه آنچه که ما در این دنیا به عنوان سختی می‎بینیم، در واقع سختی نیست.

ساعت اول: لحظه‎ای که عزرائیل بر بالین انسان حاضر می‎شود و می‎خواهد جان او را بگیرد، از سخت‎ترین ساعات است. البته عمل انسان است که می‎تواند این سختی را تبدیل به راحتی کند. در هر حال این سختی برای انسان‎ها هست ولی کم و زیاد دارد. برای کسی که نبی خدا و ولی خداست این سختی نیست. قبلاً بیان شد که کندن درخت تنومند و کهن‎سالی که ریشه در اعماق زمین دارد را با کندن یک نهال از زمین مقایسه کنید. نهال را یک بچه هم می‎تواند بکند اما آن درخت تنومند و کهن‎سال را جرثقیل هم به زور می‎تواند از جا بکند. حکایت آدم‎هایی که به دنیا دلبسته هستند و آدم‎هایی که دلبسته نیستند، حکایت آن درخت تنومند ریشه کرده در خاک و آن نهالی است که ریشه در خاک نکرده است. دلی که در نیا ریشه کند، جرثقیل هم بخواهد در بیاورد سخت است. عزرائیل وقتی به بالین انسان حاضر می‎شود و می‎خواهد جان او را بگیرد، اگر این دل ریشه در اعماق این دنیا داشته و دلبسته دنیا باشد، خیلی سخت است. شما فکر کنید مثل یک درخت تنومند هستید که می‎خواهند شما را با ریشه‎هایی که در دنیا دارید، از آن جدا کنند، این امر خیلی سخت است.

ساعت دوم: آن لحظه‎ای که انسان از درون قبر بیرون می‎آید و در صحرای محشر می‎خواهد قرار بگیرد، باز هم یک ساعت بسیار سخت است. حال سختی‎های زمان مرگ و عالم برزخ به جای خود، آن هم باز یک ساعت وحشت است. عده‎ای در این دنیا در مرحله اول این سختی را می‎گذارنند. در برزخ هم سختی‎هایی را تحمل می‎کنند ولی آن سختی‎ها باعث تطهیر و باعث پاک شدن می‎شود. امام صادق (ع) در این زمینه فرموده است: «من از قیامت شما نمی‎ترسم، فکری به حالت برزخ خود کنید». برزخ محل تجسم اعمال ماست، آنجا کارهایی که خودمان کردیم به سراغمان می‎آید. ممکن است این سختی‎هایی که در عالم برزخ برای انسان پیش می‎آید باعث شود در ساعت و لحظه دوم آرامش داشته باشد اما در عین حال ساعت دوم، ساعت سختی است.

 ساعت سوم: آن ساعتی که انسان در محضر خداوند تبارک و تعالی برای حساب و کتاب و بررسی اعمال قرار می‎گیرد که آن هم ساعت سختی است. انسان دلهره دارد که چه حکمی درباره او صادر می‎شود. آنجا تا زمانی که تکلیف مشخص شود که آیا بهشتی یا جهنمی است، مثل کسی است که او دادگاهی می‎کنند و می‎خواهد ببیند حکم اعدام یا آزادی برای او صادر می کنند. باز در روایات داریم که حساب و کتاب برای برخی طولانی است؛ مخصوصاً برای کسانی که با مردم به زبان بد سخن می‎گویند و غیبت می‎کنند و تهمت می‎زنند. کسانی که نسبت به مردم زشت سخن می‎گویند و عیب‎جویی و غیبت می‎کنند و تهمت می‎زنند، بر تلّی از چرک و خون می‎نشینند و در آخر کار به حساب آنها رسیدگی می‎شود. همین طولانی شدن حساب و دلهره اینکه آیا آزاد می‎شود یا در بند است، خودش یک حکایت مفصلی دارد. البته بعضی‎ها هم بی‎حساب وارد بهشت می‎شوند، شهدا، صابران و کسانی که اهل عفو و گذشت هستند و دل‎های آنان خالی از انتقام است از جمله کسانی هستند که بی‎حساب وارد بهشت می‎شوند.

[۱]. بحارالانوار، ج۶، ص۱۵۹، ح۱۹.