روایت کوتاهی از امام زین العابدین (ع) در مورد دنیا وارد شده که در آن حضرت میفرمایند: «اَلدُّنیا سِنَةٌ وَ الآخِرةٌ یَقظَةٌ وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ»[۱]؛ دنیا همانند یک نیمه خواب (چرت) و آخرت بیداری است و ما در بین این دو در خواب پریشان هستیم.
این جمله یکی از لطیفترین و زیباترین تمثیلهایی است که برای دنیا و آخرت ذکر شده است و برای آن که مطلب بهتر روشن شود خوب است در همین دنیا چرت و بیداری را بسنجید، چون اینها برای ما محسوس است، بعد این را در یک مقیاس وسیعتر ببریم و تنزیل بکنیم دنیا و آخرت را بر این چُرت زدن و بیداری دنیایی.
برای همه شما کاملاً تجربه شده و قابل درک است که چُرت زدن نه خواب عمیق است نه بیداری، چُرت زدن اولاً از نظر زمانی کوتاه است، کسی که یک زمان طولانی را در خواب باشد و از خواب بیدار شود نمیگوید که من یک چُرت زدم، وقتی زمان خیلی کوتاه باشد این اصطلاح بکار میرود.
ثانیاً: اینکه کسی که نیمه خواب است و در حال چُرت زدن است، (در حالت نشسته یا در حالتهای مختلف این حالت پیدا میشود)، با اندک سر و صدایی از خواب بیدار میشود و چه بسا گمان میکند که خواب نیست.
بهرحال خصوصیت چُرت زدن کوتاهی زمان است و اینکه با اندک صدا و اتفاقی که پیرامون انسان میافتد از خواب بیدار میشود و شخص گمان نمیکند که خواب است و چه بسا خود را بیدار میپندارد.
امام (ع) میفرماید: دنیا حالت نیمه خواب و چُرت زدن است، خیلی کوتاه است، بسیار کوتاهتر از آن است که شما فکر میکنید و آخرت بیداری است و در بیداری همه چیز را درک میکنیم. در بیداری انسان آزادی عمل دارد، میتواند تصمیم بگیرد، لذتها و دردها واقعی هستند. در خواب ممکن است کسی شما را در تنگنا قرار بدهد و اذیت کند، وقتی خواب بد میبینید به محض اینکه از خواب بیدار میشوید خوشحال میشوید که یک خواب بود و اذیت واقعی نبود مثلاً کسی اسلحهای را به سمت شما گرفته و میخواهد شلیک بکند و شلیک هم میکند و فکر میکنید که از دنیا رفتید ولی یکدفعه از خواب میپرید و نفس راحت میکشید که خواب بودید، ولی در بیداری اگر این اتفاق بیفتد دیگر اثر آن واقعی است، خوشیها و لذتها و دردها و آلام ما در دنیا مثل آن آلام و خوشیهایی است که در خواب داریم، درست است که اینجا سختیها خیلی سخت است و خوشیها هم خیلی خوشی دارد ولی در مقابل خوشیها و سختیهای آخرت همانند خوشی و دردهایی است که انسان در خواب با آنها مواجه میشود، هم کوتاه است و هم واقعی نیست.
حال مقایسه کنیدآن خوشیهایی که در آخرت نصیب انسان میشود چیست. این خوشیها نزد آن خوشیها غیر واقعی است یا دردها و آلامی که در آخرت انسان گرفتار آن میشود چیست که دردها و آلام دنیا در مقابل آن مثل دردهایی است که درخواب به انسان عارض میشود، این نسبت دنیا و آخرت، امام در ادامه میفرماید: «وَ نَحنُ بَینَهُما اَضغاثُ اَحلامٍ»، ما این وسط در خوابهای پریشان و آشفته هستیم و نمیتوانیم بفهمیم حقیقت درد و خوشی آخرت را و بی اعتباری خوشی و آلام دنیا را، این خیلی مهم است که انسان دائم به خودش القاء کند که با مرگ از این چُرت بیدار میشویم و تازه میفهمیم آنچه بر ما گذشته جز یک خواب کوتاه چیزی نبوده است.
[۱]. تنبه الخواطر، ص۳۴۳.
نظرات