در ابتدای آغاز درس در سال تحصیلی جدید روایتی را تیمناً و تبرکاً بیان میکنیم؛
رسول گرامی اسلام (ص) در روایتی میفرماید: «لا خَيْرَ لَكَ فِي صُحْبَةِ مَنْ لَا يَرَى لَكَ مِثْلَ الَّذِي يَرَى لِنَفْسِهِ.»[۱]؛ در مصاحبت کسی که برای تو مثل آنچه که برای خود میبیند و میپسندد، آن را برای تو نمیپسندد، خیری و نیکی نیست.
از این روایت ما چند قاعده و مطلب را میتوانیم استفاده کنیم؛ چنانچه در جلسه فقه بیان شد یکی از گروهها و افرادی که از مکر و حیله شیطان در اماناند، کسانی هستند که برای دیگران آن چیزی را میپسندند که برای خود میپسندند «مَنْ رَضِيَ لِأَخِيهِ الْمُؤْمِنِ بِمَا يَرْضَاهُ لِنَفْسِهِ» چنین شخصی از حیله شیطان مصون است و به ادعای ابلیس «لیسَ لِي فِيهِنَّ حِيلَةٌ»[۲] راهی برای من شیطان در چنین افرادی وجود ندارد و راه نفوذ من مسدود است.
رسول گرامی اسلام (ص) میفرماید: در مصاحبت با کسانی که این چنین نیستند، خیر و برکتی نیست؛ البته حضرت نهی نفرموده به این صورت که بفرماید با کسانی که این ویژگی را ندارند مصاحبت نکنید “ایاک و مصاحبة من یری لک …” بلکه میفرماید: مصاحبت با چنین افرادی برای تو خیر و منفعتی ندارد. این خیر اعم از خیر و منفعت دنیوی و اخروی است.
اما بر اساس مفهوم این روایت اگر کسی این چنین باشد که مثل آنچه را که برای خود میپسندد برای تو بپسندد، در مصاحبت با چنین فردی خیر وجود دارد؛ چون چنین فردی از حیله شیطان در امان است و مصاحبت با کسی که راه شیطان به سوی او بسته است، قطعاً برای انسان نفع به همراه دارد.
در روایات زیادی داریم که ما را از مصاحبت با بعضی از افراد نهی کردهاند؛ چون مصاحبت با آنها راه شیطان را به سوی انسان باز میکند؛ مصاحبت با چنین فردی چه خیری میتواند برای ما داشته باشد؟ کسی که تو را به اندازه خودش دوست ندارد و برای انسان آن چیزی که برای خود میخواهد، نمیپسندند؛ اینچنین فردی در رده بندی و قرار دادن رتبه در ردههای پایین قرار میگیرد نسبت به کسی که این چنین نیست و آنچه برای خود میپسندد برای انسان هم میپسندد؛ چون یکی از مهمترین اصول و ارکان در دوستی و مصاحبت، دل سوزی و علاقهمندی به سرنوشت و آینده دوست است اما اینکه محبت یک دوست به دوست دیگر به حدی برسد که واقعاً فراز او را، فراز خود و فرود او را، فرود خود و شکست او را شکست خود ببیند؛ معلوم است که در مصاحبت با چنین دوستی ارزش نهفته است؛ چون در مصاحبت با چنین دوستی جز خیر خواهی، محبت و نفع چیزی نصیب انسان نمیشود؛ اگر مشورتی به انسان میدهد، این مشورت معلوم است که با آن هدف و نگاه صورت گرفته و اگر خطری را احساس کند که متوجه شما شود آن فرد این خطر را متوجه خودش میبیند و به شما هشدار میدهد و انسان را آگاه میکند.
پس در مصاحبت و هم نشینی و دوستی این یک ملاک مهمی است؛ نمیگوییم کسانی را که این چنین نیستند، به طور کلی با آنها قطع رابطه بشود؛ نه بلکه انسان با افراد مختلف ارتباط دارد که مراتب معرفتی، عاطفی، محبت افراد به هم متفاوت است و در حدی که اقتضاء میکند باید رابطه باشد اما این را باید دانست که بهترین مصاحب و بهترین شخص برای دوستی و رفاقت کسی است که این ویژگی را دارد و باید برای چنین اشخاصی اهمیت قائل شد و قدرشان را دانست.
إن شاء الله خداوند تبارک و تعالی به ما توفیق مصاحبت با چنین افرادی را عنایت کند افرادی که يرون لنا مثلَ الَّذِي يَرون لِانَفسِهم. لذا از گفتهها و تذکرات و هشدارهای این افراد ولو تلخ باشد، باید استقبال کرد و باید به جان خرید و انسان نباید شیرینی افرادی که به ظاهر خیر خواهند را بر تلخی چنین افرادی، ترجیح دهد.
[۱]. الدرة الباهرة من الأصداف الطاهرة با ترجمه، ص ۱۶؛ بحار الأنوار، ج۷۱، ص ۱۹۸.
[۲]. الخصال، ج۱، ص۲۸۵، حدیث۳۷.
نظرات