به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه روایتی را خدمت دوستان عرض میکنیم. اهیمت این ایام اقتضاء میکند خودمان را به ذکر و یاد حضرت فاطمه زهرا (س) متبرک کنیم که این ذکر و یاد قبل از آن که نفعی برای آن وجود مقدس داشته باشد که ندارد از جهات مختلفی برای خود ما نافع است. وجود مقدس صدیقه طاهر (س) وجودی است که پیامبر (ص) درباره ایشان میفرمایند: «اعزّ الناس علیّ»؛ عزیزترین مردم برای من فاطمه (س) است.
حضرت رسول اکرم (ص) میفرمایند: «فاطمة بضعةٌ منّی مَن سرّها فقد سرّنی و مَن سائَها فقد سائنی، فاطمة اعزّ الناس علیّ».[۱] این مضمون در بین روایات متواتر است یعنی هم در جوامع روایی شیعه و هم در جوامع روایی اهل سنت ذکر شده است. اساس این مسئله چند بُعد دارد که یک وجه آن مربوط به زمان حیات حضرت فاطمه زهرا (س) میباشد، یعنی پیامبر اکرم (ص) قبل از رحلت یک راهی را برای مردم در زمان حیات صدیقه طاهره (س) معلوم کردند که مواظب باشند کاری از آنها سر نزند که قلب مقدس حضرت فاطمه (س) آزرده شود، تاریخ گواه است که چه کسانی باعث شادمانی حضرت زهرا (س) شدهاند و چه کسانی قلب ایشان را آزردهاند و حساب کسانی که عزیزترین شخص نزد پیامبر (ص) را آزردهاند با خداوند تبارک و تعالی است و خداوند متعال آنها را روز محشر مورد توبیخ و عقاب قرار خواهد داد و این اشخاص نخواهند توانست از مواقف سخت محشر عبور کنند و مؤاخذه سختی در انتظار آنها خواهد بود، چون غضب فاطمه زهرا (س) غضب پیامبر (ص) را و غضب پیامبر (ص) هم غضب خداوند تبارک و تعالی را به دنبال دارد.
این یک قاعده و قانونی است که تا روز قیامت جریان دارد و محدود به زمان حیات فاطمه زهرا (س) نبوده بلکه زمان بعد از حیات ایشان را شامل میشود، یعنی همه ما میتوانیم قلب مقدس فاطمه زهرا (س) را مسرور کنیم که خوشحالی ایشان سرور حضرت ختمی مرتبت و به دنبال آن سرور خداوند تبارک و تعالی را در پی خواهد داشت و کسی که موجب نارضایتی حضرت فاطمه (س) گردد نارضایتی پیامبر (ص) و نارضایتی خداوند را فراهم کرده است که قهراً این نارضایتی عذاب و عقاب الهی را به دنبال خواهد داشت. پس رضایت و عدم رضایت وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (س) به دلایل محکم و متقن تا روز قیامت جاری است، صدیقه طاهره وجودی است که حیّ است و ناظر بر اعمال و کردار و گفتار ما است. همه ما معتقدیم وجودات معصومین (ع) ناظر بر اعمال ما هستند و ما در امور مربوط به دین و دنیای خود از آنها استمداد میجوییم و آنها پاسخ ما را میدهند کما اینکه در زیارت جامعه کبیره میخوانیم «تسمعون کلامی و تردّون سلامی»، پس در اینکه وجود مقدس حضرت زهرا (س) حیّ است و روح ایشان و فرزندان ایشان در این عالم جاری و ساری است هیچ شکی نیست لذا باید توجه داشته باشیم که سرور و غضب حضرت زهرا (س) آثاری متناسب با خودش را به دنبال دارد و ما سعی کنیم کاری را انجام دهیم که موجبات خشنودی و رضایت حضرت زهرا (س) و فرزند ایشان امام عصر (عج) را فراهم آورد که شادی قلب این دو بزرگوار شادی قلب پیامبر (ص) و سایر ائمه (ع) و بعد از آن رضایت خداوند تبارک و تعالی را به دنبال خواهد داشت.
پس روایتی که ذکر شد فقط مربوط به زمان حیات حضرت فاطمه زهرا (س) نبوده بلکه هم زمان حیات ایشان و هم زمانهای بعد را تا روز قیامت شامل میشود و این خودش یک میزانی است برای سنجش خودمان که بفهمیم آیا در مسیر رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) حرکت میکنیم یا نه، بنابراین باید ببینیم چه کاری مرضیِّ آن وجود مقدس و چه کاری مغضوب ایشان است، این ایام (فاطمیه) هم فرصتی است که تلاش بیشتری در جلب رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) صورت گیرد و الا منحصر به این ایام نیست لذا باید سعی شود مجالس عزاداری هر چه با شکوهتر از قبل برگزار شود و البته باید مصالحی که باعث وحدت مسلمین میشود رعایت شود و به گونهای نباشد که باعث تشدید اختلاف بین امت اسلامی گردد، یعنی با رعایت آن مصالح باید وجود مقدس حضرت زهرا (س) به گونهای معرفی شود که باعث جذب بیشتر مسلمین از فِرَق مختلف به مذهب اهل بیت (ع) شود. گاهی از اوقات مسائلی مشاهده میشود که نه تنها کمکی به جذب مسلمین نمیکند بلکه موجب ایجاد اختلاف بیشتر میشود، پس هیچ منافاتی ندارد که مصائب حضرت زهرا (س) گفته شود اما در عین حال آن مصالح کلی هم رعایت شود. بزرگانی هم که به تکریم و بزرگداشت ایام فاطمیه تأکید کرده و میکنند در عین حال بر رعایت مصالح کلی و جلوگیری از تشدید اختلاف بین مسلمین تأکید دارند که مبادا این عزاداریها موجب سوء استفاده دشمن و ایجاد جنگ فرقهای و مذهبی بین مسلمین گردد لذا همان طور که عاشورا به یک نقطه وفاق تبدیل شده فاطمیه هم میتواند یک نقطهای برای وفاق باشد، یعنی هم باعث ترویج مکتب اهل بیت (ع) باشد و هم وحدت و وفاق بین مسلمین بیش از پیش حفظ گردد. فکر نکنید لعن و طعن به دیگران لزوماً باعث سرور قلب مقدس حضرت زهرا (س) میشود بلکه سرور قلب ایشان به تکریم ایشان و بیان فضائل آن حضرت، همچنین به تکریم وجود مقدس حضرت حجة بن الحسن العسکری (عج) فرزند ایشان است و اینکه انسان در مسیری گام بگذارد که باعث پیوند بیشتر مسلمین با اهل بیت (ع) گردد.
[۱]. بحار الانوار، ج ۴۳، ص۲۳، حدیث۱۷.
نظرات