دو بال کمال

از آن جهت که آخرین جلسه سال تحصیلی و کتاب اجتهاد و تقلید و روز چهارشنبه است مطالبی را از لسان پیامبر و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام بیان کنیم که موجب یادآوری و تذکر هم برای خودم و هم برای شما باشد.

رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم از قول خداوند تبارک و تعالی می­فرماید: «قال الله تبارک و تعالی ….. ما تقرب الیّ عبدٌ بشیئٍ احبّ ممن افترضتُ علیه و أنه لیتقرب الیّ بالنافلة حتی احبه فإذا احببته کنتُ سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الذی یبطش بها إن دعانی اجبته و إن سئلنی اعطیته».[۱]

پیامبر گرامی اسلام می­فرماید: خداوند تبارک و تعالی فرمود هیچ بنده­ای به من نزدیک نمی­شود مگر به چیزی که نزد من محبوب­ترین است یعنی بهترین چیزی که عبد می­تواند با آن خودش را به من نزدیک کند آن چیزهایی است که من بر او لازم کردم (انجام واجبات و ترک محرمات) گاهی انسان مشاهده می­کند بعضی به دنبال سیر و سلوک و جلسات اخلاقی و مربی اخلاق و مرشد اخلاقی می­گردند؛ این خیلی نیکوست و در سیره علماء و عرفا ما هم همین بوده است ولی گاهی انسان می­بیند که به این جهت بیش از توجه به واجبات و محرماتی است که به عهده ماست اهتمامی که باید به واجبات و محرمات داشته باشد ندارد اما به دنبال مربی و استاد می­گردد. قدم اول برای قرب به خداوند تبارک و تعالی طبق گفته خداوند واجبات و رعایت محرمات است یعنی مراقبت نسبت به تکالیف بعد در گام دوم نوافل و مستحبات است «و أنه لیتقرب الیّ بالنافلة» رعایت واجبات و محرمات انسان وارد در حریم الهی می­کند یعنی صلاحیت پیدا می­کند وارد این صحنه بی کران الهی بشود نوافل انسان را بالا می­برد و هر کدام خصوصیاتی دارد. نوافل پله­هایی است که انسان وارد شده در این حیات و حریم را بالا می­برد. از نوافل نباید غافل شد مخصوصاً در این ایام ماه رجب و شعبان و رمضان؛ مرحوم آقا سید علی قاضی توصیه­هایی برای این سه ماه به خصوص به شاگردانشان داشتند. از مهمترین توصیه­ها نماز اول وقت مخصوصاً نماز ظهر «الصلاة فی احسن اوقاتها» اهتمام به خواندن نماز در اول وقت خیلی برکات دارد خیلی برکات مادی و معنوی دارد. قرآن خواندن در همه ایام به ویژه این سه ماه و نوافل.

آنگاه وقتی بنده­ای در این مسیر قرار گرفت و مقرب شد آن وقت خداوند او را دوست می­دارد و این قدر به خداوند نزدیک می­شود که «حتی احبه» خدا او را دوست می­دارد. انسان وقتی می­خواهد خودش را در چشم کسی عزیز کند باید کارهایی بکند؛ انسان­ها در ارتباطاتشان رفتارهایی می­کنند که خودشان را در نزد دیگران عزیز می­کنند. خداوند هم این مسیر را باز گذاشته که بنده­ی بی مقدار و ناتوان بتواند خودش را نزد او که قدرت مطلق است، عزیز کند. این گونه هم نیست که وقتی کسی در چشم خداوند نزدیک شد دیگران از چشمش بیفتند. اگر همه انسان­ها در مسیر قرب قدم بر دارند، می­توانند خودشان را به خداوند نزدیک کنند و نسبت خداوند به همه آنها یک نسبت یکسان است.

بعد می­فرماید: بنده­ای را که من دوست بدارم، من گوش او، چشم او، دست او می­شوم و این یعنی او دیگر خودش نیست که می­شنود و می­بیند. همه چیز را می­شنود و صداها و زمزمه­های پنهان عالم غیب را می­بیند و چشمش می­بیند نه فقط جلوی چشمش را بلکه همه چیز را می­بیند و پرده­ها کنار می­رود و دست او دست من می­شود یعنی دست قدرت الهی می­شود. این خیلی معنی دارد «کنتُ سمعه الذی یسمع به و بصره الذی یبصر به و لسانه الذی ینطق به و یده الذی یبطش بها» و این نیاز به بسط و توضیح دارد و یعنی هر یک از این اعضاء در حد اعلی از ظرفیتش توانایی پیدا می­کند و بجایی می­رسد که غیر خدا را نمی­بیند و الهی می­شود و به نقطه­ای می­رسد که «إن دعانی اجبتُ» اگر من را بخواند من جواب او را می­دهد و اگر از من چیزی بخواهد به او اعطا می­کنم. دیگر اراده و خواست او می­شود خواست خدا و اراده او عالم را تغییر می­دهد. مستظهر به حمایت خداوند می­شود و وقتی کسی چنین پشتوانه­ای داشته باشد، چه توان و قدرتی و احساسی پیدا می­کند. این موقعیت و مقام از راه رعایت واجبات و محرمات و مراقبت نسبت به نوافل پیدا می­شود.

روایات دیگری هم داریم که بر طبق آن معلوم می­شود این شرط لازم است ولی کافی نیست در بعضی روایات دیگر هست که محاسن اخلاقی هم این قرب را ایجاد می­کند مثلاً در بعضی از روایات داریم که امام صادق (ع) قریب به این مضمون می­فرماید: اقرب الناس به خداوند کسانی هستند که اهل تواضع هستند و متکبرین ابعد الناس عن الله هستند. حال اگر کسی تمام واجبات را انجام دهد و نوافل را هم بخواند اما انسان متکبری باشد، چنین شخصی ابعد الناس الی الله.

در روایتی از امام سجاد (ع) وارد شده که حضرت می­فرماید: «انّ اقربکم من الله اوسعکم خلقاً» کسی که خلقش وسیعتر و بهتر و تحمل بیشتری دارد به خداوند نزدیکتر است.

این خیلی مهم است ما برای اینکه یک شخصیت متعادل هم به حسب ظاهر و هم واقع داشته باشیم، در کنار آن عبادات باید محاسن اخلاقی را در خودمان تقویت کنیم؛ اینها طبق فرمایشات معصومین علیهم السلام دو بال هستند و این دو بال با هم موجب پرواز انسان می­شوند. انشاء الله خداوند به ما کمک کند و ما بتوانیم اوج بگیریم و به نقاط بالا برسیم.

[۱]. اصول کافی، ج۲، ص۳۵۲، حدیث۷.