استمرار به عمل

امیر المؤمنین علی علیه السلام در مورد مداومت بر یک عمل خیلی تأکید دارند و می­فرمایند: «المداومة المداومة! فإن‌الله لم یجعل لعمل المومنین غایةً الا الموت.» [۱] مداومت و مداوت و استمرار در عمل داشته باشید. چرا انسان باید در هر کاری استمرار داشته باشد؟ اگر هر کسی در کارهایش استمرار داشته باشد موفق خواهد بود. یک رکن مهم وصول به نتیجه استمرار در عمل است این استمرار در عمل فرقی نمی­کند عمل عمل عبادی باشد که انسان در امور معنوی اگر بخواهد پیشرفت کند باید دائماً این را دنبال کند و در امور مادی نیز هم همین گونه است موفقیت در درس و هر امری اگر مداومت باشد، طبیعتاً موفیقت هم خواهد بود حال اگر یک انسان مؤمن برای موفقیت­های معنوی و برای پیشرفت های مادی اگر بخواهد به هدف و نتیجه برسد، آنی و لحظه­ای نباید از آن کار دست بردارد. طبق این بیان غایت عمل برای مؤمنین مرگ است به این معنی که تنها زمانی باید دست از عمل بر دارد که بمیرد و باید تا لحظه مردن انسان باید امور را پیگیری کند.

در یک بیان دیگری حضرت می­فرمایند: «قلیلٌ تدوم علیه ارجی من کثیر مملول منه» یکی کار کمی که مداومت بر آن باشد بهتر و امید وار کننده تر و نتیجه بخش­تر است از کار بسیار و زیاد که خسته کننده باشد. مثلاً یک برنامه برای درس خواندن می­گذارید که یک ماه شبانه روز درس بخوانید اما بعد از یک ماه ادامه پیدا نکند این فایده­ای ندارد ولی اگر برنامه ریزی  شود روزی مقداری مشخصی درس خوانده شود ولی این دائمی باشد این خیلی مفیدتر است تا آن کار؛ ما معمولا عادت داریم در یک شرایط روحی نسبت به یک کاری احساس نیاز پیدا می­کنیم به آن کار یا احساس یک خلأ روحی می­کنیم و احساس می­کنیم که باید با معنویات این خلأ روحی را پر کنیم مثلاً یک مدت تصمیم می­گیریم که نماز اول وقت بخوانیم و مرتب می­خوانیم ولی بعد از مدتی آن را رها می­کنیم یا مثلاً تصمیم می­گیریم همه کارها را با هم از مستحبات و واجبات و درس انجام دهیم ولی بعد از مدتی رها می­شود در درس خواندن و در امور معنوی و در نوافل و مستحبات اگر انسان یک کاری را مختصر و قلیل ولی دائمی انجام دهد، فائده آن خیلی بیشتر است. البته ممکن است کسی بتواند کار کثیر را مداومت کند ولی بحث در این است که اگر کسی نمی­تواند در کار زیاد مداومت کند بر یک امر قلیل مداومت داشته باشد بهتر است. حضرت می­فرماید این بهتر از کار کثیری است که دوام نداشته باشد. خلاصه استمرار و پیگیری است که انسان را به نتیجه می­رساند. اکثر کسانی که در دنیا توفیقاتی نصیبشان شده است منشأ آن این بوده و این گونه نیست که فکر کنیم بزرگان آنهایی که مراحل عالی علمی و معنوی را طی کرده­اند خیلی راحت به این مقامات رسیده­اند یعنی اول باید این زحمات و رنج­ها را انسان بکشد و خداوند این قابلیت را ما ببیند بعد عنایت هم خواهد کرد. کسانی که توفیقاتی داشته­اند چه در امور معنوی و چه در امور علمی اینها خواب و خوراک را بر خود حرام کرده­اند و مداومت بر عمل داشته­اند و ما نیز باید سعی کنیم از امور و درس و بحثمان خسته نشویم و مداومت داشته باشیم تا إن شاء الله به نتیجه­ای که مطلوب هست،

[۱]. مستدرک الوسائل، ج۱، ص۱۳۰، حدیث۱۷۷.