رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم میفرمایند: «لکل داءٍ دواء و دواء الذنوب الإستغفار».[۱]
بر اساس این روایت گناه یک بیماری است که علاج هم دارد؛ اینکه پیامبر اکرم (ص) گناه را به عنوان داء مطرح فرمودند نکتهی مهمی دارد. ببینید اگر جسم انسان آسیب ببیند و مرضی در آن پیدا شود این در واقع یک نقصی است که جسم را از نقطه کمال دور میکند. کمال هر شیء به این است که در آن مسیری که باید حرکت بکند و ادامهی مسیر دهد در آن مسیر قرار داشته باشد. حال فرض کنید در اجزاء یک چیز آفت پیدا شود این نقص است و باعث دور ماندن از کمال شیء است. در مواقعی که جسم گرفتار داء و مرض و بیماری میشود دواء برایش تجویز میکنند دواء طبیعتاً این نقص را جبران میکند ولی یک نکته است و آن اینکه اگر این بیماری زیاد تکرار شود و اگر زیاد مصرف شود کم کم بنیهی بدنی ضعیف میشود و بازگرداندن آن به نقطهی کمال و سلامت مشکلتر است. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: گناه برای روح یک بیماری است البته علاج آن استغفار است. اگر کسی گناه میکند حتماً باید استغفار کند و اگر کسی استغفار نکند این بیماری در روح او میماند و علاج نمیشود. و در صورت تکرار، روح سلامت و طروات خود را از دست میدهد و دیگر آن قوت و طراوت و شادابی خودش را به زحمت بدست میآورد. لذا توجه داشته باشیم به اینکه درست است که استغفار علاج گناه است ولی اگر زیاد استفاده شود این طبیعتاً ممکن است انسان را از مرگ نجات بدهد ولی دیگر روح آن روحی که باید به مراتب اعلی سفر کند، نیست. توجه هم داشته باشید که همانطوری که بیماری مراتب دارد گناه هم مراتب دارد و یک بیماری مثل سرماخوردگی با یک دارو بهبود پیدا میکند اما بعضی از گناهان مثل سرطان است. بعضی گناهان است که انسان توفیق علاج آن را پیدا نمیکند و روح انسان را میمیراند. خداوند إن شاء الله به همه ما توفیق دهد که روحمان بیمار نشود و اگر بیمار شد توفیق بدهد که إن شاء الله بتوانیم علاجش کنیم.
[۱]. مستدرک الوسائل، ج۵، ص۳۱۶، حدیث۵۹۷۲.
نظرات