جلسه یکم-مروری بر مباحث گذشته

دانلود-جلسه یکم-PDF

جلسه یکم
مروری بر مباحث گذشته
۱۹/۰۸/۱۳۹۳

مروری بر مباحث گذشته

به طور کلی عنوان بحث ما آشنایی با مقدمات تفسیر بود، بعضی از مقدمات بنیادین تفسیر آن هم به نحو اجمالی مطرح شد. ما تا اینجا ۱۵ عنوان را اجمالاً مورد بررسی قرار دادیم که عبارت بودند از:

۱- تاریخ تدوین کتب علوم قرآنی که در ضمن این بحث به مهمترین کتب علوم قرآنی هم اشاره‏ای داشتیم.

۲- بحث از وحیانی بودن یا نبودن الفاظ قرآن. بحث در این بود که آیا الفاظ قرآن هم از طرف خداوند متعال بر پیامبر (ص) وحی شده یا اینکه فقط محتوای قرآن بر پیامبر (ص) وحی شده و خود پیامبر (ص) محتوا را در قالب الفاظ بیان کرده است.

۳- کیفیت نزول و تدریجی بودن نزول قرآن.

۴- شأن نزول و اسباب نزول.

۵- کیفیت جمع‏آوری قرآن و بررسی ترتیب آیات و سُور قرآن.

۶- تدوین و یکسان سازی قرآن.

۷- اختلاف قراءات قرآن.

۸- حجیت قراءات و قراءات سبع.

۹- شرائط و آداب تفسیر.

۱۰- تأویل قرآن و فرق آن با تفسیر.

۱۱- امکان و جواز تفسیر قرآن؛ به این معنی که آیا تفسیر قرآن امکان دارد یا نه و اگر امکان دارد آیا جایز است یا نه؟

۱۲- منابع تفسیر. عرض کردیم مهمترین منابع تفسیر عبارتند از: خودِ قرآن، روایات، تاریخ و عقل.

۱۳- علوم مورد نیاز تفسیر و میزان آشنایی با آنها.

۱۴- اعجاز و وجوه اعجاز قرآن.

۱۵- تحریف قرآن.

آخرین بحثی که به آن اشاره کردیم بحث از روش‏های تفسیر قرآن بود که حدود ۱۰ جلسه به این بحث پرداختیم ولی نیمه تمام باقی ماند. در روش‏های تفسیری اولین بحثی که مطرح شد بحث اهمیت روش‏های تفسیری بود که چرا دانستن و شناخت روش تفسیر مهم است، در ادامه به انحاء روش‏های تفسیر اشاره کردیم و گفتیم می‏توانیم روش‏های تفسیر را به جهات مختلف تقسیم‏بندی کنیم:

۱- یک تقسیم به لحاظ تعداد منبع بود که به روش کامل و ناقص تقسیم شد.

۲- یک تقسیم به لحاظ خودِ منبع بود که گفتیم اقسام مختلفی برای تفسیر پیدا می‏شود، مثل روش تفسیری قرآن به قرآن، روش تفسیری روایی، روش تفسیری عقلی، روش تفسیر عرفانی، روش تفسیری علمی و امثال آن.

۳- یک تقسیم بندی کلی هم که آمیخته‏ای است از این دو جهت (تعداد منبع و خودِ منبع) مورد اشاره قرار گرفته که عبارت بود از روش تفسیری نقلی و روش تفسیری اجتهادی.

عمده بحث ما پیرامون این دو روش تفسیری (نقلی و اجتهادی) است ولی قبل از آن اشاره‏ای کردیم به تفاوت بین روش و گرایش تفسیر، بعد سیر اجمالی شکل‏گیری تفسیر را به مناسبت ورود در بحثِ از روش‏های تفسیری اشاره کردیم، آن هم به این هدف که معلوم شود در عصر اولِ بعد از پیامبر (ص)؛ یعنی در عصر صحابه و تابعین چه روش‏هایی برای تفسیر اتّخاذ شد و بعداً چگونه تطوّر پیدا کرده است، آیا روش نقلی بوده یا روش اجتهادی یا آمیخته‏ای از این دو روش که این را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین اشاره‏ای داشتیم به شکل‏گیری مکاتب تفسیری در شهرهای مهم اسلامیِ آن روز، آن موقع هنوز روش‏های تفسیری تفکیک نشده و هنوز گرایش‏های تفسیری پیدا نشده بود اما کانون‏های تفسیر تحقق پیدا کرده بود. در مدینه، مکه و عراق سه مکتب تفسیری شکل گرفته بود که هر کدام از اینها روشی را برای تفسیر پیش گرفته بودند و ما اجمالاً به آنها اشاره کردیم.

با این مقدماتی که ذکر شد ما عمدتاً بحث را روی روش تفسیری نقلی و اجتهادی متمرکز می‏کنیم. البته روش تفسیری نقلی گرفتار آفات و آسیب‏هایی است که آنها را مورد بررسی قرار دادیم. روش تفسیری عقلی یا اجتهادی هم دچار آفاتی است که آنها را هم ذکر کردیم، همچنین هر کدام از این دو روش تفسیری (نقلی و اجتهادی) مزایا و محاسنی دارد که به آنها هم اشاره کردیم. روش اهل بیت (ع) در تفسیر قرآن هم مورد اشاره قرار گرفت که اصلاً خود اهل بیت (ع) در تفسیر چه روشی داشته‏اند.

روش تفسیری اهل بیت (ع) سه ویژگی دارد:

اول: استفاده از خودِ قرآن برای تفسیر؛ یعنی استفاده از آیات دیگر برای تفسیر.

دوم: استفاده از سنت پیامبر (ص) برای تفسیر.

سوم: تدبّر و تعقّل و تأمّل در آیات.

روش تفسیری نقلی (اثری) روش مهمی است که چه بسا در عصر صحابه و تابعین بیشتر این روش مورد استفاده بوده است، در این روش در واقع قرآن با استناد به روایات تفسیر می‏شود، حال چه آن روایات از معصومین (ع) نقل شده باشد و چه از صحابه، ولی منحصر به روایت نیست؛ یعنی روش تفسیری نقلی در واقع شامل تفسیر قرآن به قرآن هم می‏شود لذا روش تفسیری نقلی معنای عامی دارد که هم تفسیر قرآن به قرآن را در بر می‏گیرد و هم تفسیر قرآن به روایات را لکن چون وقتی سخن از روش نقلی به میان می‏آید، ذهن به روایات انصراف پیدا می‏کند عمدتاً تفسیر قرآن به روایات مورد لحاظ و بررسی قرار می‏گیرد.

ما در مورد تفسیر روایی بحث مختصری داشتیم و ادله‏ای برای رجحان این نوع تفسیر ذکر شد. حدود چهار دلیل برای رجحان تفسیر روایی بیان شد و البته اشکالاتی هم به این ادله وارد شده بود که آنها را ذکر و مورد بررسی قرار دادیم، لذا روش تفسیری روایی اجمالاً مورد بررسی قرار گرفت.

در ضمن اشاره به روش تفسیری روایی به مهمترین تفاسیر روایی شیعه و اهل سنت هم اشاره‏ای داشتیم و گفتیم مهمترین کتاب‏های تفسیری شیعه عبارتند از: تفسیر علی بن ابراهیم قمّی، تفسیر عیّاشی، تفسیر صافی (نوشته فیض کاشانی)، تفسیر البرهان (نوشته سید هاشم بحرانی) و تفسیر نور الثقلین. همچنین گفتیم تفاسیر روایی اهل سنت هم متعدد است که شاید مشهورترین آنها عبارتند از: تفسیر نسائی و صنعانی از قدماء و تفسیر دُرّ المنثورِ سیوطی و جامع البیان طبری از متأخرین.

بحث جلسه آینده: بحث از روش تفسیری اجتهادی را ان شاء الله در جلسه آینده مورد بررسی قرار می‏دهیم.

«والحمد لله رب العالمین»