عوامل مثبت معنوی در رزق و روزی

موضوع بحث تأثیر عوامل معنوی در رزق و روزی است؛ قبلاً عرض کردیم از دید آیات و روایات به غیر از عوامل مادی در ازدیاد رزق یا در کم شدن رزق، یک سری عوامل معنوی دخیل می‏باشند. البته اینجا ما کاری به عوامل مادی ازدیاد و نقصان رزق نداریم. اما در کلام ائمه معصومین (ع) بعضی از امور که ممکن است به نظر ما علّیتی برای ازدیاد رزق نداشته باشند ولی در وسعت رزق و روزی مؤثر‏ هستند، بیان شده است. هم چنین بعضی از کارها مانع از وسعت در رزق و روزی می‏شوند و چه بسا موجب نقصان می‏شوند.

این موضوع اساساً یک موضوع خوب و مهمی است؛ باید در روایات استقصاء بشود که چه عواملی در وسعت و برکت و ازدیاد رزق و روزی اثر دارند. اینجا به چند نمونه که مهم هست اشاره می‏کنیم:

  • امیر المؤمنین علی (ع) می‏فرمایند: «أَكْثِرُوا مِنَ‏ الصَّدَقَةِ تُرْزَقُوا»[۱]؛ صدقه را زیاد کنید (صدقه زیاد بدهید) که اثر صدقه زیاد دادن این است که شخص متصدّق رزق و روزی پیدا می‏کند.
  • باز هم امیرالمؤمنین (ع) می‏فرمایند: «مَنْ‏ حَسُنَتْ‏ نِيَّتُهُ‏ زِيدَ فِي‏ رِزْقِه‏»[۲]؛ کسی که حسن نیت داشته باشد رزقش زیاد می‏شود.

بعضی از انسان ها حسن نیت دارند. نیت پاک و خوب دارند. خوش نیتند. اگر کاری انجام می‏دهند و اگر عملی را در رابطه با خودشان و دیگران، خانواده، همسایه، سایر مردم انجام می‏دهند، حرفی میزنند و کاری انجام می‏دهند، حسن نیت دارند. دنبال این نیستند که مثلاً آسیبی به کسی برسد و ضرری متوجه کسی بشود. بطور کلی نیاتشان، نیت پاکی است در رابطه با اعمال و کارهایی که دارند مخصوصاً در مورد دیگران. این موجب ازیاد رزق است.

  • امام صادق (ع) فرمودند: «حُسْنُ‏ الْخُلُقِ‏ يَزِيدُ فِي‏ الرِّزْق‏»[۳]؛ حسن خلق در رزق و روزی تأثیر دارد و رزق و روزی را زیاد می‏کند.

خوش اخلاقی با دیگران، با خانواده، با همسایه، با همکار، با هم بحث و مردمی که انسان با آنها مواجه می‏شود، رزق و روزی را زیاد می‏کند. این عوامل قطعاً در واقع اثر وضعی دارند؛ زیاد شدن رزق، اثر وضعی کثرت در صدقه دادن است، اثر وضعی حسن نیت است، اثر وضعی حسن خلق است.

  • امام صادق (ع)می‏فرمایند: «عَلَيْكَ‏ بِالدُّعَاءِ لِإِخْوَانِكَ‏ بِظَهْرِ الْغَيْبِ فَإِنَّهُ يَهِيلُ الرِّزْق‏»[۴]؛ توصیه می‏کنند به دعا در حق برادران خودتان آن هم در غیابشان. یعنی اگر زیارتی می‏روید، برای برادرانتان دعا کنید این برای خود داعی و کسی که دعا برایش می‏کنید آثاری دارد. از جمله آثاری که برای دعا کننده دارد، این است که رزق را وسیع می‏کند. موجب توسعه در رزق و روزی و برکت در رزق و روزی می‏شود. ممکن است ما فکر کنیم که چه ارتباطی است بین اینکه من مثلاً در حرم امام رضا (ع) در غیاب برادر دینی ام برایش دعا کنم یا نکنم؟ چه رابطه‏ای است بین دعا کردن من برای برادرم در غیابش، و زیاد شدن روزی من. این نصّ کلام نورانی امام صادق (ع) است که کاملاً مؤثر است.
  • امام صادق (ع) می‏فرمایند: «مَنْ‏ حَسُنَ‏ بِرُّهُ‏ أَهْلَ‏ بَيْتِهِ زِيدَ فِي رِزْقِه‏»[۵]؛ کسی که با اهل بیتش به نیکویی رفتار کند، رزقش زیاد می‏شود. خوش رفتاری با خانواده و اهل بیت و زن و فرزند روزی را زیاد می‏کند.
  • از امام صادق (ع) وارد شده که: «إِنَ‏ الْبِرَّ يَزِيدُ فِي‏ الرِّزْق‏»[۶]؛ نیکوکاری رزق را زیاد می‏کند.

عجیب است! آن چیزی که انسان از کلمات معصومین استفاده می‏کند، این است که یک اموری در رزق و روزی اثر دارند که بیشتر به دیگران مربوط است تا به خود انسان؛ صدقه به دیگران، حسن خلق با دیگران، نیکوکاری با دیگران، دعا برای دیگران. هرچه انسان در این مسیر برای دیگران و به دیگران توجه کند، چه در مقام دعا و چه برای رفع گرفتاری و حل مشکلات دیگران، خدا رزق و روزی انسان را زیاد می‏کند. این یک اثر وضعی مهم است که ببینید که چقدر از دید خداوند و از دید ائمه معصومین (ع) انسان باید دغدغه دیگران را داشته باشد و به دیگران توجه کند و به مشکلات آنها فکر کند و برای حل مشکلات دیگران کار کند. درست است که انسان باید با دعا برای خودش طلب رزق و روزی کند، اما همه‏اش این نیست. یک مقداری انسان باید از خودش بگذرد تا بتواند باب برکات الهی را برای خودش باز کند.

[۱]. بحار الانوار، ج۷۷، ص۱۷۶، حدیث۱۰.

[۲]. کافی، ج۲، ص۱۰۵؛ بحارالانوار، ج ۱۰۳، ص۲۱، حدیث۱۸.

[۳]. بحار الانوار، ج۷۱، ص ۳۹۶، حدیث۷۷.

[۴]. بحار الانوار، ج۷۶، ص۶۰، حدیث۱۴.

[۵]. بحار الانوار، ج۶۹، ص ۴۰۸، حدیث۱۱۷.

[۶]. بحار الانوار، ج۷۴، ص ۸۱، ح۸۴.