آثار دنیوی و اخروی زیارت امام حسین (ع)

سدیر صیرفی می‎گوید: محضر امام باقر(ع) بودیم که جوانی متذکر قبر امام حسین(ع) شد. صحبت بود در رابطه با امور مختلف از جمله آن جوان یاد آور این مسئله شد.

« قَالَ: كُنَّا عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام فَذَكَرَ فَتًى قَبْرَ الْحُسَينِ عليه السلام فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ عليه السلام: مَا أَتَاهُ عَبْدٌ فَخَطَا خُطْوَةً إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً وَ حَطَّ عَنْهُ سَيئَةً»

هر کسی که به زیارت قبر امام حسین برود و قدمی که در این راه بر می‎دارد نیست مگر اینکه برای هر قدم حق‎تعالی برای او حسنه‎ای می‎نویسد و یک گناه از گناهان او را پاک می‎کند؛ «مَا أَتَاهُ عَبْدٌ فَخَطَا خُطْوَةً إِلَّا كَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً».

بالاخره یک رمز و رازی در زیارت امام حسین(ع) نهفته است که امروز ما این رمز و راز را تا حدودی لمس و درک می‎کنیم، شاید این تعبیر برای هیچ کدام از ائمه و معصومین(ع) نیامده، اینکه هر قدمی برای زیارت برداشته می‎شود نیست مگر اینکه حسنه‎ای برای او نوشته می‎شود و گناهی از گناهان او پاک می‎شود، حاکی از یک راز و سری است که در زیارت سیدالشهداء(ع) نهفته است.

شما از خود پیامبر گرامی اسلام(ص) تا امام زمان(عج) چه در قول و چه در عمل ملاحظه کنید، می‎بینید تأکید روی زیارت امام حسین(ع) و سفارش به زیارت امام حسین(ع) و قبر سیدالشهداء(ع) وجود دارد و هیچ‎گاه این امر مورد غفلت قرار نگرفته است. این برای چیست؟

این آثار معنوی زیارت سیدالشهداء است، آثار مادی فراوانی نیز برای زیارت سیدالشهداء ذکر شده است. در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که زیارت امام حسین(ع) رزق و روزی را زیاد می‎کند، عمر را طولانی می‎کند و اموری که باعث جلب شر است دفع می‏کند، دفع بدی‎ها، دفع شر، جلب رزق و روزی، طولانی شدن عمر که آثار دنیایی است که برای زیارت سیدالشهداء(ع) نقل شده است، این زیارت بخصوص در زمان اربعین نیست، بلکه کلی است و برای زیارت اربعین دستور و تأکید ویژه‎ای داریم. این برای چیست؟

حال شما حساب کنید این‎ها آثار فردی است، اگر ملت و امتی در شرایطی که به هر حال این می‎تواند در برابر دشمنان اسلام و اهل بیت یک صف آرایی و قدرت نمایی باشد، حتما برای آن ملت و امت این آثار را دارد. اگر یک فرد با زیارتش گناهان خودش را پاک می‎کند و حسنات برای خودش جلب می‎کند، اگر فردی رزق و روزی برای خودش فراهم می‎کند، حال شما حساب کنید اگر یک امت، یک ملت با شرایطش یعنی زیارت بر مبنای خلوص و آگاهی و معرفت و فارغ از هوا و هوس، از ناحیه یک امت انجام شود، گمانم این است که این آثار به امت بر می‎گردد. یعنی اگر یک فرد بتواند این منافع را جلب کند، طبیعتا یک ملت اگر با هم به صورت جمعی این کار را بکنند، هم بدی‎ها را از خودشان دور می‎کنند، شر را نسبت به خودشان تبدیل به خیر می‎کنند، برکات، رزق و روزی همه مردم توسعه پیدا می‎کند، عمرها طولانی می‎شود، گناهان پاک می‎شود.

لذا تلاش برای بزرگ‎داشت زیارت سیدالشهداء در یک ایام خاص مثل اربعین آن‎هم در شرایطی که این همه نقشه و توطئه است برای اینکه این حرکت ضعیف شود، حتما آثار و برکات فراوانی دارد و انشاء‎الله آن‎هایی که توفیق پیدا می‎کنند برای زیارت، خداوند همه آن‎ها را حفظ کند و همه را با سلامتی و صحت به اوطانشان برگرداند و برکاتی که از قبل این زیارات حاصل می‎شود برای همه امت و ملت اسلامی و برای پیروان اهل بیت و برای مردم ایران و عراق انشاءالله سرازیر شود و توطئه اجانب و دشمنان که هدف آن‎ها خاموش کردن نور اسلام و نور اهل بیت(ع) است، انشاءالله همه آن‎ها نقش بر آب شود و شاهد برافراشته‎تر شدن پرچم امام حسین(ع) در دنیا باشیم.