فضائل حضرت زهرا(س) قابل عرضه در تمام قرون و اعصار است

ایام فاطمیه ایامی است که هم برای مبلغین مغتنم است و هم برای مخاطبین. برای مبلغین از این جهت مغتنم است که اولا ارتباط روحی بیشتری با شخصیت فاطمه زهرا(س) پیدا می‏کنند. این ایام و مناسبت‏ها حداقل فایده‏اش باید این باشد که توجه ما را در اوج  اشتغالات و برنامه‏هایی که داریم به کانون‏های آفرینش بیشتر کند. نباید از این موضوع غافل شویم که در درجه اول خود ما نیاز داریم به ارتباط روحی به شخصیت ام الائمه و اتصال به آن منبع بزرگ علم و فضیلت و نباید به این موضوع بی‎توجه یا کم توجهی کنیم یا آنقدر اشتغالات تبلیغی داشته باشیم که از خودمان غافل شویم، این را باید در همه مناسبت‎های تبلیغی توجه کرد. ارتباط روحی به طرق مختلف فراهم می‏شود که یکی از مهمترین طرق اتصال روحی معرفت و شناخت بیشتر است. انسان هرچه بیشتر با فضایل یک نفر آشنا شود، ارادت و محبت او نسبت به آن شخص بیشتر می‏شود. مثلا شما الان یک نفر را نمی‏شناسید، ولی به شما بگویند: این آدم این خصوصیات را دارد، این فضایل را دارد، این کار‎ها را کرده است، خود به خود یک ارادت و محبتی در وجود انسان شکل می‏گیرد، پس بدون تردید شناخت و معرفت بیشتر باعث ارادت افزون‎تر و محبت بیشتر می‎شود.

لذا این ایام مراقب باشیم و توجه کنیم بالاخره هنوز آنچه که در مورد حضرت زهرا (س) می‏دانیم قطره‎ای است از دریای آنچه که نمی‎دانیم. باید از خود وجود مقدس حضرت زهرا (س) و خداوند متعال استمداد بجوییم که توفیق معرفت و درک آن شخصیت در حد ظرفیت خودمان را به ما عنایت کند. زیرا خیلی از این امور تا توفیقش فراهم نشود اصلا شدنی نیست، «لا علم لنا الا ما علمتنا»؛ درست است که این را ملائکه به خداوند فرمودند، ولی واقعش این است که این علم‏ها علم به حقایق، علم به اسماء، علم به آن انوار مقدسه لایمکن الا بتوفیق من الله و من الائمه المعصوین (ع). لذا این توفیق را باید از آنها طلب کنیم.

در تبلیغ ایام فاطمیه هم درست است که باید مظلومیت‏ها بیان شود ولی صرفا تمرکز بر مظلومیت بدون اینکه این شخصیت معرفی شود یک احساساتی را به دنبال می‏آورد که عمق ندارد، ما باید فضائل و مناقب حضرت زهرا (س) را آن چنان برای مردم و نسل جوان مطرح کنیم که ناخواسته شیفته آن وجود مبارک شوند، فضائل و مناقب واقعا بر اساس نقل‏های معتبر و متقن کم نیستند، در مورد حضرت زهرا (س) نوعا در منابر خیلی محدود و در حد چند قضیه خلاصه می‎شود و کمتر به این ابعاد توجه می‎شود. عرض ما این است که این جهت را انشاء الله مخصوصا با لسانی که امروز برای نسل جوان و جدید قابل فهم باشد بیان کنیم. این خیلی مهم است که آن فضائل، فضائل مربوط به یک عصر نبوده است، فضائلی نبوده که برای یک منطقه یا دوره خاص باشد، این‎ها بالاترین فضیلت‎های انسانی است که قابلیت عرضه در تمام قرون و اعصار الی یوم القیامه دارند، منتهی این‏ فضایل باید متناسب با فهم و نیاز و ظرفیت مخاطبین ارائه شود. امیدواریم خداوند متعال هم توفیق آشنایی خود ما را با این منبع عظیم فضیلت فراهم کند و هم به ما توفیق آشنا کردن صحیح دیگران را با این اسوه ها و الگوها فراهم نماید.