کمال ایمان در پاسخ بدی با خوبی است

امیرالمؤمنین علی (ع) می‏فرمایند: «مِن کمال الایمان مکافات المسیء بالاحسان».[۱]

ما انسان‏ها در شرایط عادی این گونه هستیم که خوبی را با خوبی پاسخ می‏دهیم و بدی را با بدی، بله خیلی‏ها هستند که خوبی را هم با بدی پاسخ می‏دهند، انسان‏های ناسپاس و قدر ناشناس خوبی را با بدی و محبت را با دشمنی پاسخ می‏دهند، این گونه انسان‏ها آدم‏های رذلی هستند که این رذالت بیش از اینکه دامن‏گیر محسن باشد دامن خودش را می‏گیرد، اینکه انسان خوبی را به بدی پاسخ دهد آثار وضعی در پی دارد که در همین دنیا گریبان انسان را خواهد گرفت، کما اینکه در روایت آمده: چند گناه است که خداوند عقوبت آنها را جلو می‏اندازد و  به آخرت واگذار نمی‏کند که یکی از آن گناهان بدی کردن در مقابل خوبی دیگران است، یعنی همان گونه که عقوبت گناهانی مثل عاق والدین و قطع رحم در همین دنیا گریبان انسان را می‏گیرد، عقوبت بدی کردن در مقابل خوبی دیگران هم به تأخیر نمی‏افتد و در همین دنیا گریبان انسان را خواهد گرفت. نقطه مقابل که کمال ایمان محسوب شده این است که انسان بدی را با خوبی پاسخ دهد کما اینکه حضرت علی (ع) می‏فرمایند: از کمال ایمان این است که به بدی دیگران با خوبی پاسخ داده شود. اگر کسی در مقابل بدی دیگران به آنها خوبی کند حاکی از کمال ایمان و نشانه‏ای از نشانه‏های الهی آن شخص است کما اینکه خداوند تبارک و تعالی نسبت به ما انسان‏ها این گونه است که هر چه ما بد می‏کنیم ولی رحمت عامه خداوند تعالی باز هم شامل حال ما می‏شود. خداوند متعال رحمت عامه خود را از انسان‏ها دریغ نمی‏کند، پیامبر (ص) هم چون خلیفه خداوند متعال و رحمةٌ للعالمین است مثل خداوند تبارک و تعالی در مقابل بدی‏های انسان‏ها با خوبی و مهربانی برخورد می‏کند، هر چه سعه وجودی بیشتر باشد این امور را بهتر در خودش هضم می‏کند، انسان‏هایی که سعه صدر دارند و بردبار و شکیبا هستند این خصلت‏های الهی را در خودشان تقویت کرده‏اند لذا نه تنها در مقابل بدی دیگران بدی نمی‏کنند بلکه بدی آنها را با خوبی پاسخ می‏دهند. بعضی انسان‏ها خیلی تنگ نظر هستند، تنگ نظری خصلتی شیطانی است چه در مسائل اخلاقی باشد، چه در مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اما سعه‏ی صدر که حضرت موسی از خداوند متعال طلب کرد «رب اشرح لی صدری* و یسِّر لی امری* و احلل عقدةً من لسانی»[۲] و پیامبر اکرم (ص) واجد آن بود بسیار مهم است.

انسان باید سعی کند این خصلت الهی را در خود تقویت کند لذا اگر انسانی با سعه‏ی صدر با بدی دیگران برخورد کند و حتی بدی را با خوبی پاسخ دهد نه تنها نشانه ایمان او بلکه حاکی از کمال ایمان خواهد بود، ایمان کامل هم فقط به شب زنده داری و روزه گرفتن تنها نیست، شب بیداری ممکن است برای خیلی از انسان‏ها راحت باشد، روزه گرفتن ممکن است برای خیلی از افراد راحت باشد ولی گذشتن از بدی دیگران، بلکه خوبی در مقابل بدی دیگران خیلی سخت‏تر است، چه بسان انسان شب زنده‏دار و روزه‏دار باشد ولی نتواند از بدی دیگران بگذرد، شب زنده داری و روزه گرفتن خوب است و اهمیت آن در جای خودش محفوظ است اما خوبی کردن در مقابل بدی دیگران است که جوهر شخصیت انسان را معلوم می‏کند. کما اینکه علی (ع) در جایی دیگری می‏فرمایند: «أطِل یدک فی مکافاة مَن احسن الیک فإن لم تقدر فلا أقل من أن تشکره»؛ توان خودت را بکار ببر تا در برابر خوبی دیگران خوبی کنی و احسان دیگران را با احسان پاسخ دهی و اگر نمی‏توانی خوبی او با خوبی پاسخ دهی لا اقل شکرش را بجای آور و از خداوند و آن شخص تشکر کن.

[۱]. غُرر الحکم، حدیث۹۴۱۳.

[۲]. طه/۲۵- ۲۷.