آرامش قلبی همراه با ایمان بهترین زینت انسان

رسول گرامی اسلام(ص) می فرمایند: أحسَنُ زِينَةِ الرَّجُلِ السَّكِينَةُ معَ إيمانٍ.[۱]

رسول گرامی اسلام می فرماید بهترین زینت انسان سکینه همراه با ایمان است سکینه یعنی آرامش و اطمینان قلبی. اطمینان قلبی به همراه ایمان این بهترین زینت مرد است.

چرا پیامبر این دو صفت و خصوصیت را بهترین زینت دانسته است؟

زینت گاهی ظاهری است زینتی است که به چشم می آید یک وقت زینت باطنی است چه بسا انسان هایی از نظر ظاهری خودشان را زینت می کنند اما باطنا هیچ زینتی ندارند.

زینت کارش این است که جلوه می دهد و بر جسته می کند انسان را تا مورد توجه قرار گیرد و در یک کلمه کاملتر و زیبا تر می کند این میل در وجود انسان ها است که هم به کمال توجه کنند و هم خودشان را کامل بنمایند وقتی کسی زینت می کند به او توجه می کنند زیرا او را دارای کمال می دانند و واقعا  کمال نیز می باشد و اگر افراد خودشان هم زینت می کنند چون این را یک کمال می دانند ولی بهترین زینت ها برای انسان از دید پیامبر سکینه وایمان است.

منظور از ایمان همان اعتقاد قلبی است که متعلق وسیعی دارد ایمان به خدا و رسول و کتاب و اهل بیت. این که انسان قلبا باور داشته باشد به خداوند و پیامبر و کسانی که برگزیده از طرف پیامبر می باشند. این یک زینت است برای انسان.

جهت دوم که از دید رسول خدا زینت برای انسان شمرده می شود سکینه است. سکینه و سکون یعنی یک آرامش روحی. برای این که معنای سکینه بیشتر روشن بشود تصور کنید در یک دریایی و در یک آب مواج در حال حرکتی یک قایق کوچک بادی اسیر این باد و طوفان و در وسط آب ها امکان غرق شدن دارد. اما فرض کنید در یک اقیانوس بزرگی که طوفان های سهمگین یک کشتی قاره پیمای غول پیکر در اوج آن طوفان ها تکان های کمی می خورد. شما آن کشتی غول پیکر را وسط اقیانوس بگذارید کنار یک قایق بادی کوچک. آن کشتی کوچک در آن شرایط واژگون می شود، دائما بالا و پایین می رود، پیامبر اکرم می فرماید این سکینه است این آرامش و اطمینان روحی است این که در گردباد حوادث و طوفان ها انسان دست و پایش را گم نکند خودش را نبازد به خودش مسلط باشد این سکینه است از یک طرف ایمان به خدا تکیه گاهش است از یک طرف این آرامش و هضم تند باد حوادث. این که رسول خدا می فرماید زینة الرجل واقعا زینت رجل است کسی که خودش آرام بشود و به دیگران هم آرامش بدهد. کسی که دلش دریایی است با یک سنگ ریزه متلاطم نمی شود. گاهی کسی ممکن است خیلی بزرگ باشد ولی با کوچک ترین حرف و برخورد آشفته می شود و به هم می ریزد و حرف غیر صحیح می زند اما کسی مثل آن کشتی قاره پیما وسط اقیانوس هر چه از اطراف طوفان و باد و گردباد می آید این آرام راه خودش را ادامه می دهد این زینت قلبی و روحی خیلی برای انسان لازم و ضروری است. این صفت با تمرین به دست می آید، این صفت و امثال آن یک شبه به دست نمی آید. باید تمرین کرد و از خدا کمک خواست.

انشاء الله خداوند از این زینت ها به ما عطا بفرماید.

[۱] بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۳۷، ح۲.