رفیق شفیق

امیرالمؤمنین علی(ع) درباره رفیق و کسی که شایستگی رفاقت دارد می­فرمایند:«مَن دعاکَ إلی الدّار الباقیة و أعانکَ عَلی العمل لها فهو الصّدیق الشّفیق»؛ کسی که تو را به سوی آخرت و سرای باقی بخواند و به تو در عمل برای آخرت کمک کند صدیق شفیق و دوست و رفیق مشفق و دلسوز است. انسان به دلائل مختلف مثلاً اینکه مدنی بالطبع است و نیاز به ارتباط با دیگران دارد در بین ارتباطات خودش کسانی را به عنوان دوست برمی­گزیند، بخشی از خصلت­ها، روحیه­ها یا منافع مشترک منشأ پیوندهایی به نام دوستی می­شود، دوستی، هم خیلی خطرناک است و هم خیلی مفید، بسیاری از قِبل دوستان خوب پیشرفت­های بزرگی کرده­اند و بسیاری هم از قِبل دوست بد به ورطه هلاکت و نابودی افتاده­اند. در بررسی آسیب­های اجتماعی همیشه یکی از ریشه­های آسیب­های مهم اجتماعی مخصوصاً در بین نسل جوان را دوست بد معرفی می­کنند؛ یعنی یکی از اسباب جرائم و بزه­های اجتماعی را دوست بد می­دانند. میل ارتباط با دوست از همان کودکی در انسان وجود دارد، دوستی­ها و پیوندها شکل می­گیرد و دوباره این پیوندها از هم گسسته می­شود، جابجایی در ارتباطات انسان با انسان­های دیگر وجود دارد و این پیوندها شدت و ضعف دارد اما اصل این ارتباطات و پیوندها مسئله­ای غیر قابل انکار است و کم هستند کسانی که منزوی باشند و اهل ارتباط نباشند. این نیاز انسان به دوست و رفیق باید درست مورد توجه قرار بگیرد، روایاتی داریم که کسانی که شایسته دوستی هستند و کسانی که لیاقت دوستی را ندارند معرفی کرده­اند و نشانه­هایی را ارائه داده­اند که این افراد شایسته دوستی نیستند و در مقابل علاماتی را بیان کرده­اند که انسان­هایی با این علامات شایستگی رفاقت و دوستی دارند، خوب است که انسان این نشانه­ها را مرور کند تا ببیند آیا خودش به عنوان دوست دیگران این علامات و نشانه­ها را دارد یا نه و همچنین دوستی دیگران را با خودش بسنجد و ببیند آیا کسانی را که به عنوان دوست خود می­پندارد واقعاً نشانه­های دوست واقعی را دارند یا نه؟ از دید امیرالمؤمنین(ع) بهترین دوست و رفیق شفیق و دلسوز کسی است که انسان را به سوی کمال سوق دهد و به سمت سرای آخرت بخواند، خواندن به سرای آخرت هم فقط این نیست که بگوید بیا حرم برویم و در جلسه دعا شرکت کنیم و زیارت اهل قبور برویم، اینها خوب است ولی اگر دوست شما رفیقی است که شما را به مکان­های مذهبی دعوت می­کند اما خودش مملو از آلودگی­های اخلاقی است و فقط شما را لساناً به دار آخرت دعوت می­کند فایده ندارد. علی(ع) نمی­خواهد بگوید رفیق شفیق کسی است که فقط با زبان شما را به یاد خدا بیاندازد بلکه منظور این است که خود او هم عامل باشد پس رفیق شفیق کسی است که لساناً و عملاً انسان را به سمت سرای آخرت دعوت کند.