استاد نورمفیدی در درس خارج: باز ارسال مطالب نادرست در فضای مجازی مصداق نقل دروغ است که بدترین نقلهاست

رسول گرامی اسلام(ص) می‎فرماید:
«إِيَّاكُمْ وَ اَلْكَذِبَ فَإِنَّ اَلْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى اَلْفُجُورِ وَ اَلْفُجُورَ يَهْدِي إِلَى اَلنَّارِ»
از کذب و دروغ بپرهیزیدچه اینکه کذب انسان را به سوی گناهان و فجور و زشتی ها سوق می دهد و گناهان هم انسان را به سوی آتش جهنم رهنمون می‎سازد.
این روایت و دهها روایت دیگر از این قبیل بر نقش کلیدی دروغ در عاقبت شوم انسان در دنیا یا در آخرت دلالت می‏کند، اینقدر که از دروغ نهی شده است، اینقدر که دروغ آثار سوء در زندگی فردی و اجتماعی انسان می‎گذارد، شاید بسیاری از گناهان دیگر اینچنین نباشد، حضرت می‎فرماید: دروغ انسان را «یهدی الی الفجور» یعنی دروغ دروازه گناهان است، نه اینکه خودش فقط یک گناه باشد که ما را ببرد به سمت جهنم، می‏گوید این باعث گناهان بسیار می‏شود و معلوم است که کسی گناه زیادی داشته باشد جایش در آتش جهنم است. اینکه از دروغ و کذب به عنوان مفتاح همه شرور یاد شده به همین جهت است.
من نمی‏خواهم این تأثیرگذاری را تشریح کنم، می‏خواهم بیان کنم که واقعا دروغ چیزی است که بنیاد یک جامعه را تخریب می‎کند، در محیط خانوادگی دروغ بنیاد خانواده را سست می‏کند، اولین اثر دروغ بر روی بچه‎ها ظاهر می‏شود، مهمترین ارکان اخلاق انسان در دوران کودکی شکل می‏گیرد، در محیط خانواده و مدرسه و دوستان، لذا شما می‏بینید اطفال اوائل طفولیتشان بلد نیستند دروغ بگویند، زود رسوا می‏شوند، این به خاطر این است که فطرت و طبیعت آنها آمیخته به مناسبتهای دنیایی نشده و بر اساس فطرت خودشان راست می‎گویند، می‎گویند حرف راست را از بچه بشنو منظور همین است، منتهی اینها در محیط خانواده می‏بینند پدر و مادر ولو سر مسائل جزیی ولو به شوخی مسائل خلاف واقع می‎گویند، پیش خود می‎گویند پس می‎شود این اتفاق بیفتد، در محیط مدرسه و دوستان اینها همه اثر دارد، لذا باید تلاش زیادی کنیم که صدق را جایگزین کذب کنیم، چه اینکه صدق و راستی مفتاح و کلیدی همه رستگاری‎ها و نجات انسان است.
الان متأسفانه طوری شده که هم دروغ می‏گوییم و هم نقل دروغ می‏کنیم، این دو مسئله است، یک وقت کسی دروغ می‏کند و یک وقت کسی نقل دروغ می‏کند. یعنی دروغ را کس دیگری گفته و ما نیز آن را نقل می‏کنیم، نقل دروغ به تعبیر رسول خدا بدترین نقل هاست. «عَنِ الصَّادِقِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وأله وسلم شَرُّ الرِّوَایَةِ رِوَایَةُ الْكَذِبِ» ؛ بدترین نقل‎ها نقل دروغ است. یعنی ما دو جور نقل داریم، نقل خوب داریم ونقل بد داریم، در بین نقل‎های بد، بدترینش نقل دروغ است، مثلا در نمامی نقل صورت می‏گیرد، یعنی شما سخن یکی را نزد دیگری نقل می‏کنی، سخن چینی می‎کنی، این باعث فتنه می‏شود، باعث اختلاف و نزاع می‎شود. یکی از مشکلات در جوامع بشری همین است، اما بدتر از همه نقل دروغ است زیرا نقل می‏تواند نقل تهمت باشد، نقل تهمت نیز خودش نقل دروغ است، الان متأسفانه ابزارهای نقل دروغ فراوان شده است، یک وقت نقل لسانی است، الان در این فضای مجازی باز ارسالهایی که صورت می‎گیرد تا چیزی به دست افراد می‎رسد برای هم می‎فرستند، این از مصادیق نقل دروغ است، فوری هرچه به دستمان رسید برای شوخی یا به صورت جدی برای یکدیگر در این شبکه های مجازی نفرستیم، این خودش اشاعه دروغ است و از چند جهت به جامعه آسیب می‎زند.
امیدوارم اهمیت صدق و راستی در جامعه پی ببریم و انشاء الله از مفتاح شر و دروازه ورود به آتش جهنم اجتناب کنیم.