بیانات استاد نورمفیدی در درس خارج به مناسبت ترور شهید فخری زاده

باید دشمن را در رسیدن به اهداف چندگانه‏ از ترور دانشمند هسته‎ای ناکام گذاشت.

این ترورها و خونریزی‎ها نه تنها مانعی بر سر راه ملت ایران و انقلاب ایجاد نمی‎کند بلکه انگیزه‎ها را برای تلاش بیشتر کرده، و مایه اتحاد و انسجام می‎شود و روح مقاومت را در کالبد ملت تقویت می‏نماید.

واقعش این است که از دست دادن چهره‎های خدوم، دانشمند و دوراندیش، مدیر، آینده‎نگر، خیلی تأسف بار و خسارت زا است، اینکه چنین چهره‎هایی که سال‎های سال بی‎ ادعا و بدون نام و نشان برای کشور افتخار آفرینی کنند و نه تنها مایه مباهات ملت ایران بلکه موجب فخر امت اسلامی شوند از جامعه گرفته شوند، خیلی تأسف آور و خسارت زا است. دشمنان که چنین جنایتی را مرتکب شدند دقیقا با اهداف چندگانه دست به این اقدام زدند. در توصیف این شهید، این یکی دو روزه مطالبی نقل شده که واقعا تأسف انسان را بیشتر می‏کند، تعهدش، دانشش، به روز بودنش و اینکه مقید بود مطالب جدید علمی در رشته کار خودش را رصد کند و مطالعه کند آن هم با دقت؛ یک وقت صرف اطلاع است و یک وقت تعمق و دقت در این مطالب، این خودش یک مزیت بزرگ است، ایشان برای همه دانش پژوهان ما باید سرمشق باشد، چه در حوزه و چه در دانشگاه که تلاش علمی داشته باشند و در این تلاش علمی اتفاقات علمی دنیا را رصد کنند که در دنیا چه اتفاقی می‏افتد، این خیلی مهم است. گاهی خودمان را محدود می‎کنیم و تلاش‏های علمی خودمان را صرفا در دایره بحث و کلاس‎هایمان خلاصه می‏کنیم ولی یک وقت ما تلاش علمی را فراتر از این امور می‎بینیم، فکر می‎کنیم، این تلاش‎های علمی هم برای خودمان ارزش ایجاد می‎کند و هم برای ملت و کشور و هم برای امت اسلامی، اینکه در بین امت اسلامی دانشمندانی باشند که کشورهای خودشان و امت اسلامی را از وابستگی به اجانب دور کنند خیلی ارزشمند است. این راه باید ادامه پیدا کند.
این شهید خدماتی مهم به این کشور و انقلاب داشت، هر جا نیاز بود وارد شد، ابتکار و خلاقیت داشت، این مسئله خود باوری و اعتماد به نفس، استقلال جویی در همه ابعاد، اینکه دست اجانب از سر ملت ایران کوتاه شود و ما وابسته به آنها نباشیم، این بزرگترین امتیاز است که باید همه به این افتخار کنند و سعی کنند همه به این سمت و سو بروند، بنابراین واقعش این است که این اتفاق که افتاد واقعا موجب تأسف و خسارت شد.
اما دشمنان که این کار را کردند قطعا اهداف چندگانه‏ای داشتند. یکی اینکه خود این عنصر به عنوان یک عنصر مفید و مؤثر حذف شود و تلاش های علمی او متوقف شود، ارعاب دانشمندان و پژوهشگران که در این مسیر ورود نکنند هدف دیگری است که آنها تعقیب می‎کردند، ارعاب ملت ایران که از راه درست خود باوری و خود اتکایی و اعتماد به نفس و مقاومت دست بردارند، ایجاد مانع بر سر راه تقویت قدرت بازدارندگی و توانایی‎هایی دفاعی ایران از اهداف دیگر اینها بود که تعقیب می‎کردند و می‎کنند. سالهاست که بر سر مسئله هسته‎ای با استاندارهای دوگانه خودشان مشکلاتی برای ما ایجاد کردند، ما باید هوشمندانه قدرت دفاعی و بازدارندگی خودمان را تقویت کنیم، بسیاری از توانایی ها لزوما برای استفاده و به کارگیری نیست ولی جنبه بازدارندگی آنها خیلی مهم است، امروز مفهوم بازدارندگی یک عامل بسیار مؤثر در قدرت و اقتدار یک کشور است. اینکه بعضی می‏گویند: انرژی هسته‎ای می‏خواهیم چه کار، موشک می‏خواهیم چه کار؟ اگر با مقوله سیاست آشنا باشند می‏دانند که قدرت بازدارندگی یکی از مؤلفه‎های مهم قدرت است، البته نمی‏خواهم بگویم بازدارندگی منحصر در این است، این موارد می‎باشند و البته اقتصاد قوی، پیوند مردم با یک نظام سیاسی، فرهنگ بالا و مجموعه‎ای از این امور توان کشور را بالا می‎برد، اما این هم در هر حال لازم است، اینکه ما بگوییم فقط اقتصاد را حل کنیم و اینها را کنار بگذاریم، به نظر نمی‏رسد که در آینده بتوانیم با اینها در برابر زیاده خواهی‎ها بایستیم، اما دشمنان ما بارها تجربه کردند، می‎دانند و بدانند این ترورها و خونریزی‎ها نه تنها مانعی بر سر راه ملت ایران و انقلاب ایجاد نمی‎کند بلکه انگیزه‎ها را برای تلاش بیشتر می‎کند، مایه اتحاد و انسجام می‎شود و روح مقاوت را در کالبد ملت تقویت می‏کند، همانطور که در همه این سال‎ها بوده، این شهادت‎ها باعث حرکت بیشتر و قدرت بیشتر ملت شده است و انشاء الله همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، دستگاه‎های مسئول با سرعت و جدیت بیشتر آمران و عاملان و همه کسانی که در این ترور نقش داشتند را شناسایی کنند و مجازات کنند که دیگر کسی جرأت این تعرض‎ها را نداشته باشد.
نکته دوم که ایشان فرمودند این است که این تلاش ها با قدرت و سرعت ادامه پیدا کند، یعنی دو عرصه و دو ساحت برای انتقام تعیین کردند؛ یکی انتقام از آمران و عاملان است و دیگری ادامه این حرکت و تلاش.
انشاء الله با دقت و هوشیاری و مراقبت سعی کنیم این حوادث تلخ پیش نیاید.خداوند روح آن شهید را با ارواح شهدا و روح امام عظیم الشأن و اولیای خودش و سیدالشهداء محشور بفرماید.