آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا: مسلمانان با وحدت و همدلی می‌توانند پایه‌گذار تمدن بزرگ اسلامی باشند

قم- ایرنا- استاد سید مجتبی نورمفیدی: مسلمانان با ایجاد امت واحده اسلامی نه‌تنها برای مردم خود و دیگر کشورها منافع و فوایدی حاصل خواهند کرد، بلکه می‌توانند پایه‌گذار و احیاگر تمدن بزرگ اسلامی در سال‌ها و سده‌های آینده باشند.

استاد سید مجتبی نورمفیدی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته وحدت، افزود: مساله وحدت از مسائل مهم و به‌عنوان یک عنصر و رکن در دعوت همه انبیای الهی از ابتدا تا پیامبر خاتم(ص) محسوب می‌شود، اقامه دین و پرهیز از تفرقه روح همه ادیان است و در قرآن نیز بر این امر بسیار تاکید شده است.
وی با بیان این‌که آسایش و امنیت از نیازهای مبرم بشر است، اضافه کرد: تحقق این مساله در سایه وحدت حاصل می‌شود و ضعف و سستی در مسلمانان نیز در سایه تفرقه ‌ایجاد می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که امروز بیش از هر زمان به وحدت نیاز داریم، بیان کرد: امت اسلامی باید در این شرایط به‌شدت مراقب سخنان و اقدامات تفرقه‌افکنانه باشد و فریب ادعاها را نخورد؛ به‌ویژه در فضای مجازی اخبار و سخنانی جعل می‌شود تا بین مسلمانان تفرقه بیندازند.
ایشان افزود: گفتار صادقانه بسیار مهم است و همه مسلمانان و پیروان مذاهب باید با یکدیگر رفتار صادقانه داشته باشند و آستانه تحمل را نسبت به یکدیگر افزایش دهند.
وی تاکید کرد: خویشتن‌داری در مواجهه با رفتارهای نادرست و تاکید بر مشترکات اعتقادی، فقهی و اخلاقی می‌تواند از آتش تفرقه کم کند و جلوی سیل بنیان افکن تفرقه که به‌وسیله استکبار، صهیونیسم و آمریکا پایه‌ریزی شده را بگیرد.
وی گفت: در تاریخ زندگی بشر همیشه نزاع‌ها و درگیری‌هایی که ناشی از تعصبات فرقه‌ای و مذهبی بوده، خسارت‌های جانی و مالی به بار آورده و سود این مسائل به نفع دشمنان شده است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز اگر شیعه و سنی با تکیه بر مشترکات ید واحده باشند، با توجه به منابع عظیم خدادادی در کشورهای اسلامی، به‌جای این‌که اجزای پراکنده و تحت‌ فشار و سلطه بیگانگان باشند، می‌توانند امپراتوری بزرگ اسلامی را ایجاد کند و قدرت اول در جهان باشند.
وی تصریح کرد: متاسفانه این نکته‌ای است که برخی حاکمان و حتی عالمان کشورهای اسلامی از آن غافل هستند.
وی خاطرنشان کرد: اگر انرژی و نیروی امت اسلامی صرف اختلافات شود و منابع مادی و نیروهای انسانی به این درگیری‌ها کشانده شود و هدر رود، از چیزی که پیامبر(ص) نوید می‌داد و امید داشت که امت او امت سرافراز و راهنمای همه امت‌ها باشند، فاصله می‌گیرند.
استاد نورمفیدی تاکید کرد: امروز که مساله اسلام هراسی در دنیا به‌ویژه در غرب و فرانسه دامن زده می‌شود، همه باید سعی کنند ضمن اتحاد، همدلی و همراهی، جلوی این حرکت هم بایستند.
هر سال به مناسبت میلاد پیامبر اسلام (ص) در فاصله ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول در ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هفته وحدت برگزار می شود چرا که به اعتقاد اکثریت اهل سنت ۱۲ ربیع الاول و به نظر اکثریت اهل شیعه ۱۷ ربیع الاول روز میلاد پیامبر اسلام (ص) است و این امر سبب شد تا امام خمینی(ره) با نام گذاری این ایام به نام هفته وحدت بر لزوم انسجام بیش از پیش جهان اسلام صحه گذارند./