تذکر استاد نورمفیدی در درس خارج اصول در لزوم پرهیز از قضاوت عجولانه

لزوم پرهیز از قضاوت عجولانه

حضرت علی(ع)  می‎فرماید: «لَو أنَّ العِبادَ حِينَ جَهِلوا وَقَفُوا لَم يَكْفُروا ، و لَم يَضِلّوا»[۱]

اگر بندگان خدا وقتی چیزی را نمی‏دانستند باز می‏ایستادند و اظهار نظر نمی‏کردند و اقدام به کاری نمی‏کردند کافر و گمراه نمی‏شدند. این خیلی مهم است که انسان درباره چیزی که نمی‏داند صبر کند، عجله نکند و شتاب نکند، نه تنها در ذهنش بلکه مراقب باشد این به زبان یا به اعضا و جرایحش سرایت نکند. زیرا وقتی انسان چیزی را نمی‏داند، ممکن است فعلی و سخنی از دیگران ببیند در حالیکه اطلاعی از چند و چون و کم و کیف ماجرا ندارد، حال اگر در درجه اول قضاوت و داوری کند و سوء ظن پیدا کند، باعث می‏شود هم در مقام گفتار و هم در مقام رفتار کاری کند که به تعبیر حضرت علی(ع) یا گمراهی است یا کفر. این خیلی بیان لطیفی است، برای پرهیز از قضاوت‏های عجولانه در برابر دیگران، برای پیشگیری از سوء ظن در برابر دیگران، بسیاری از ما انسان‎ها بر اساس اطلاعات سطحی نسبت به دیگران قضاوت می‎کنیم، حال یک چیزی را با چشم می‏بینیم یا مطلبی در اطراف مطرح می‏شود یا مسائلی از این قبیل که باعث می‏شود انسان به قضاوت بیفتد، این اطلاعات نادرست یا سطحی اگر منجر به یک اقدام یا سخنی شود یا منجر به یک نوشته‏ای شود، دیگر قابل جبران نیست، این به تعبیر حضرت علی(ع) گمراهی است فرمود: «لَو أنَّ العِبادَ حِينَ جَهِلوا» آن زمانی که واقعا نمی‎‎دانستند مطلب برایش روشن نبود متوقف می‎شدند و کاری نمی‎کردند و حرفی به زبان جاری نمی‏کردند کافر نمی‏شدند، این مبنای کفر و گمراهی شمرده شده است، بی‎جهت نیست حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام فرمود:

«طُوبَى لِمَنْ جَعَلَ بَصَرَهُ فِي قَلْبِهِ وَ لَمْ يَجْعَلْ بَصَرَهُ فِي عَيْنِهِ»[۲]

خوش به حال کسی که بصر و بیناییش را در قلبش قرار داده است، نه آنکه آن را در چشم‎اش قرار داده.

اگر قرار باشد بصر به معنای بینایی و آگاهی در چشم خلاصه شود، چشم ظاهربین است، امروز می‏بیند این آقا رفته در خانه کسی، سریع یک قضاوتی می‏کند که هم برای خودش و هم برای دیگران مشکل ایجاد می‏کند، اما اگر قرار باشد با اندیشه و عقل قضاوت کند مسلما این مشکلات پیش نمی‎آید.

الان بسیاری از مشکلات در جامعه ما ریشه‏اش همین است که، بصرمان را در قلبمان قرار ندادیم، لذا می‏بینیم بازار شایعات زیاد است. حال مشکلات و گرفتاری‏ها زیاد است، البته نمی‏خواهم بگویم مقصر کیست، فعلا در صدد آن نیستم، آن خودش احتیاج به بررسی دارد و عوامل مختلفی دارد، فارغ از اینکه چه عواملی باعث این منقصت است، هر کدام از ما به حسب تکلیف و وظیفه شخصی خودمان می‏توانیم مراقب باشیم در چیزهایی که آگاهی نداریم مراقب باشیم و کسب آگاهی کنیم و بعد سخن بگوییم تا مشمول این مطلبی که حضرت  علی(ع) گفتند نشویم.

حضرت علی(ع) می‎فرمایند:

«لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ»[۳]

با عدالت سازگاری ندارد، از عدالت دور است که کسی بر اساس اعتماد به گمان داوری کند.

این تذکر هم برای قضاوت اصطلاحی است و هم برای غیر آن. حضرت می‎فرمایند: الثقة بالظن، یعنی اینکه انسان بر اساس گمان بخواهد کارهایش را پیش ببرد از عدالت به دور است.

[۱] غرر الحکم و درر الکلم، ج۱، ص ۱۰۱.

[۲] مستدرک الوسائل، ج۱۱، ص۳۱۳.

[۳] نهج البلاغه، حکمت ۲۲۰.