جلسه سی و یکم-مصادر اولیه(رجال کشّی)

دانلود-جلسه سی و یکم-PDF

جلسه سی و یکم
مصادر اولیه(رجال کشّی)
۱۷/۰۲/۱۳۹۱

مصادر رجالی:

بخش عمده­ای از مباحث گذشته ما مربوط به جوامع روایی شیعه بود، عرض کردیم جوامع روایی اولیه و ثانویه کدامند و مختصری درباره آنها بحث کردیم و به برخی جوامع روایی متأخر هم اشاره­ای داشتیم. مناسب دیدیم درباره مصادر رجالی هم بحثی داشته باشیم، بالاخره برای کسی که می­خواهد با علم رجال و درایه به نحو کامل آشنا بشود لازم است که مصادر رجالی را هم بشناسد. در مورد مصادر علم رجال هم اگر بخواهیم یک تقسیم بندی کلی انجام دهیم شبیه به جوامع روایی می­توان گفت مصادر رجالی از حیث زمان بر سه قسم­اند؛ مصادر رجالی اولیه و مصادر رجالی متوسط و مصادر رجالی متأخر. ما به طور اجمالی این سه نوع مصادر رجالی را مرور می­کنیم.

در مورد مصادر اولیه علم رجال که به اصول رجالی معروفند تقریباً از ۴ تا ۸ مصدر ذکر شده است، البته اینکه ما اینها را به عنوان مصادر رجالی مطرح می­کنیم لزوماً به این معنی نیست که اینها اولین کتاب­های رجالی بوده­اند که تدوین شده­اند، شاید تاریخ تدوین کتب رجالی به عصر ائمه(ع) و به زمان خود امیرالمؤمنین(ع) برگردد، البته کتبی که آن زمان نوشته شده کتب تاریخ بوده و به عنوان کتاب رجال به معنای خاصی که مورد نظر ماست نوشته نشده لکن در ضمن بیان وقایع و حوادث تاریخی، اصحاب ائمه(ع) را هم نام برده­اند که بعضی از آنها روات احادیث بوده­اند و در مورد آنها مطالبی گفته شده که می­تواند اولین پایه­های کتب رجالی محسوب شود ولی بعد از آن زمان توسط بعضی از ملازمین ائمه(ع) کتاب­هایی در رابطه با اصحاب ائمه(ع) نوشته شده که بعضاً جزء روات محسوب می­شدند لکن اگر ما بخواهیم از آن کتاب­هایی که به عنوان کتب رجالی مطرح نشده­اند بگذریم؛ چون هیچ کدام از آن کتب هم موجود نیست که بخواهد مورد مراجعه قرار بگیرد می­توانیم به چند کتاب که به عنوان مصادر رجالی معرفی شده­اند اشاره کنیم:

۱- رجال کشّی:

از قرن چهارم به بعد تدوین کتب رجالی شروع شد و اولین کتابی که به عنوان کتاب رجالی نوشته شده رجال کشّی است،.

مؤلف کتاب:

رجال کشی نوشته محمدبن­عمربن عبدالعزیز است که به کَشّی معروف شده است، علت اینکه به کشی معروف شده این است که ایشان اهل کشّ شهری از منطقه سمرقند بوده است، البته نجاشی آن را به ضم ضبط کرده و کُشّ خوانده است و اگر کسی بخواهد منسوب به آن شهر باشد کُشی می­باشد. بهرحال اصح همان کش به فتح است.

درباره مؤلف این کتاب هم خود نجاشی و هم مرحوم شیخ طوسی در فهرست و رجال خود مطالبی را ذکر کرده­اند که ما به چند نمونه اشاره می­کنیم:

نجاشی درباره کشی می­گوید: «کان ثقةً عیناً و روی عن الضعفاء کثیراً و صحب العیاشی و أخذ عنه له کتاب الرجال کثیر العلم و فیه اغلاطٌ کثیرة» [۱] ؛ نجاشی ثقه بوده اما دو اشکال هم بر او وارد است؛ یکی اینکه از ضعفاء زیاد روایت نقل کرده و دوم اینکه اغلاط زیادی در کتابش وجود دارد.

شیخ طوسی درباره کشی می­گوید: «ثقةٌ بصیرٌ بالأخبار و الرجال حسنُ الإعتقاد» [۲] ، ثقه بوده و به روایات و رجال اسناد روایات آشنا بوده و از نظر اعتقادی هم خوب بوده است و در مسیر مستقیم امامت و ولایت قرار داشته است.

شبیه همین تعبیر را مرحوم شیخ در رجال دارد و می­گوید: «ثقةٌ بصیرٌ بالرجال و الأخبار مستقیم المذهب». [۳]

بهرحال آنچه که اجمالاً بزرگانی مثل شیخ طوسی و نجاشی درباره کشی گفته­اند این است که کشی ثقه بوده و از نظر اعتقادی صحیح الفکر و مستقیم المذهب بوده است لکن این بدین معنی نیست که کتاب او عاری از نقص و عیب باشد. کشی طبق آنچه گفته­اند شاگر عیاشی بوده و در مورد عیاشی هم گفته­اند که بالغ بر۲۰۰ جلد کتاب داشته است. وقتی دقت می­کنیم می­بینیم علماء سابق چه زحمات و مشقت­هایی را متحمل می­شده­اند تا بتوانند یک کتابی را بنویسند و با همه این سختی­ها کوشش­های زیادی صورت گرفته تا میراث علمی شیعه محفوظ بماند و به دست ما برسد در حالی که در حال حاضر انسان ۱۰۰۰۰ منبع و بلکه بیشتر را در یک لوح فشرده در اختیار دارد و در عرض چند ثانیه می­تواند مطالب مورد نظرش را جستجو کند و به آن دست یابد ولی با همه اینها در حال حاضر کمیت حوزه­ها گسترده شده ولی کیفیت حوزه­ها پایین آمده و طلاب آنطور که باید و شاید به درس و بحث­ها اهمیت نمی­دهند. البته چند عامل هستند که باعث شده سطح علمی طلبه­ها پایین بیاید که یکی از آنها عدم برنامه ریزی صحیح است و یکی دیگر از آن عوامل، عدم نظارت صحیح بر طلاب است که باعث شده خیلی از طلبه­ها رها باشند و نتوانند مسیر صحیح را طی کنند.

درباره خود کتاب:

به هرحال اصل کتاب رجال کشی به نام معرفة الرجال یا به نام معرفة الناقلین عن الأئمة الصادقین بوده است لکن شیخ طوسی این کتاب را تهذیب کرده و نام آن را اختیار معرفة الرجال گذاشته؛ یعنی برگزیده­ای از معرفة الرجال. در اینکه چه چیزهایی از آن کتاب حذف شده که تبدیل به اختیار معرفة الرجال شده اختلاف است، بعضی معتقدند روات عامه را از این کتاب حذف کرده و صرفاً روات شیعه را آورده است؛ یعنی در اصل کتاب هم روات شیعه بوده­اند و هم روات عامه لکن شیخ طوسی این کتاب را تهذیب کرده و فقط روات خاصه را در این کتاب آورده است. این مطلب را صاحب قاموس الرجال نقض کرده به اینکه موارد متعددی از اسامی روات عامه در این کتاب موجود است پس نمی­توان گفت آن چیزی که حذف شده اسامی روات عامه بوده است. بالاخره بعضی از عامه هم ملازمین ائمه(ع) بوده­­اند و روایاتی را از ائمه(ع) نقل کرده­اند و افراد ثقه­ای هم بوده­اند. [۴]

بعضی احتمالات دیگری داده­اند و گفته­اند شیخ طوسی اغلاط کتاب اختیار معرفة الرجال و اشتباهاتی که در این کتاب بوده را تصحیح کرده و تهذیبی که انجام داده از این جهت بوده است.

روش این کتاب هم مثل روش طبقات ابن سعد است که در بین اهل سنت شهرت دارد؛ یعنی طبقه به طبقه با ذکر اصحاب پیامبر(ص) شروع کرده تا به اصحاب امام عسکری(ع) رسیده است.

«والحمد لله رب العالمین»


[۱] . رجال نجاشی، رقم ۱۰۱۸.

[۲] . فهرست شیخ طوسی، ص۱۶۷، رقم۶۱۵.

[۳] . رجال شیخ طوسی، ص۴۹۷.

[۴] . قاموس الرجال، ج۱، ص۱۷.