جلسه بیست و هشتم-مستدرک الوسائل

دانلود-جلسه بیست و هشتم-PDF

جلسه بیست و هشتم
مستدرک الوسائل
۲۷/۰۱/۱۳۹۱

مستدرک الوسائل:

مؤلف کتاب:

بعد از بررسی بعضی از مصادر و منابع کتاب وسائل الشیعه به بررسی کتاب مستدرک الوسائل می­پردازیم. مؤلف کتاب مستدرک مرحوم میرزا حسین نوری معروف به محدث نوری یا حاجی نوری است که در سال ۱۲۵۴ه.ق متولد شد و در سال ۱۳۲۰ه.ق دار فانی را وداع گفت و در نجف اشرف در حرم امیرالمؤمنین(ع) بخاک سپرده شد. داستان زندگی ایشان مفصل است که ما فعلاً قصد نداریم به زندگی­نامه ایشان بپردازیم ایشان سفرهای متعددی به عراق داشته لکن مدت کوتاهی در محضر شیخ انصاری بوده و مدت بیشتری را مصاحب میرزا محمد حسن شیرازی معروف به میرزای بزرگ بوده و مشاور میرزا هم بوده است و نزد مرحوم ملا علی کنی هم شاگردی کرده و شاگردان مهم و مبرزی هم داشته از جمله مرحوم شیخ عباس قمی (م۱۳۵۹ه.ق) صاحب کتاب مفاتیح الجنان، مرحوم شیخ فضل الله نوری (م۱۳۲۷ه.ق)، سید عبد الحسین شرف­الدین (م۱۳۲۵ه.ق)، مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی (م۱۳۴۳ه.ق)، مرحوم کاشف الغطاء (م۱۳۷۳ه.ق) و مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی (م۱۳۹۸ه.ق). آنچه ذکر شد مختصری درباره مؤلف کتاب مستدرک الوسائل بود.

اهمیت کتاب:

مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی درباره محدث نوری و کتاب مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل می­فرماید: «یجب علی عامّةِ المجتهدین الفحول أن یطّلعوا علیها و یراجعوا إلیها فی استنباط الأحکام عن الأدلة کَی یتمَّ لهم الفحص عن المعارض و یحصل الیأس عن الظفر بالمخصص»؛ می­گوید بر همه مجتهدین بزرگ لازم است که به کتاب مستدرک اطلاع داشته باشند و وقتی می­خواهند از ادله، احکام را استنباط کنند برای تمام شدن فحص و یأس از ظفر به مخصص، ناچارند به این کتاب مراجعه کنند؛ یعنی اگر کسی به کتاب مستدرک رجوع نکند فحص او در ادله و معارض ناقص است. خود شیخ آقا بزرگ تهرانی شاگرد مرحوم آخوند هم بوده است و به نقل از مرحوم آخوند می­گوید مرحوم آخوند در حضور بیش از۵۰۰ نفر از شاگردانش که همگی یا مجتهد یا قریب الإجتهاد بودند فرمود: حجت برای مجتهد در عصر ما قبل از رجوع به مستدرک و اطلاع بر احادیث آن تمام نیست. ایشان در ادامه می­­گوید خود مرحوم آخوند به این سخن عمل می­کردند و بعد از درس جلسه­ای خصوصی داشتند که خواص اصحاب و شاگردانشان در آن جلسه شرکت می­کردند که ظاهراً جلسه استفتاء مرحوم آخوند هم بوده است و اگر سؤال یا فرعی پرسیده می­شد ایشان دستور می­دادند که به کتاب مستدرک مراجعه کنند و احادیث آن کتاب را که به فرع مورد نظر مربوط می­شد برای او بخوانند و بعد از اینکه احادیث مورد نظر خوانده می­شد نظر خود را اعلام می­کردند؛ یعنی مرحوم آخوند ضمن اینکه به بقیه توصیه می­کردند بدون رجوع به مستدرک فتوا ندهند خودشان هم در جلسه استفتاء همین کار را می­کردند.

سؤال: با اینکه این همه توصیه شده که به کتاب مستدرک مراجعه شود چرا مورد توجه و اقبال معاصرین از علماء قرار نگرفته و به آن ارجاع داده نمی­شود و به کتاب وسائل الشیعه ارجاع داده می­شود.

استاد: اولاً: این طور نیست که ارجاع داده نشده چون روایاتی که در وسائل نیامده عمدتاً در مستدرک نقل شده و بعضاً به آن هم ارجاع داده می­شود. ثانیاً: عدم ارجاع به معنای عدم رؤیت یا عدم اطلاع بر روایات کتاب مستدرک نیست. ثالثاً: شاید روایاتی که در مستدرک وجود دارد به نظر آنها ضعیف الدلالة یا ضعیف السند باشد و به همین خاطر از ارجاع به آن روایات خود داری کرده­اند. رابعاً: شاید بخش عمده­ای از مضمون روایات مستدرک همان باشد که در وسائل آمده است و ضرورتی نبوده که به مستدرک ارجاع داده شود. خامساً: رجوع به مستدرک برای این است که انسان ببیند روایات موجود در کتاب وسائل الشیعه معارض و مخصص دارد یا نه، حال اگر روایتی در مستدرک وجود داشته باشد که مخصص و معارض روایات وسائل نباشد بلکه مؤید روایات وسائل باشد نیازی به ارجاع به آن روایت نیست.

عمده­ترین اثر محدث نوری کتاب مستدرک الوسائل است. البته ایشان کتب دیگری هم دارد مثل جنّة المأوی که پیرامون ملاقات بزرگان با امام عصر(عج) در عصر غیبت کبری است، النجم الثاقب که راجع به مسئله غیبت امام عصر(عج) نوشته است. پر سر و صداترین اثر محدث نوری فصل الخطاب است که پیرامون تحریف قرآن نوشته است و در آن قائل به تحریف قرآن شده و الآن هم یکی از اتهاماتی که متوجه شیعه است همین مسئله تحریف قرآن است که مخالفین، به کتاب فصل الخطاب محدث نوری بر علیه شیعه استناد می­کنند و با اینکه ردیه­های زیادی هم بر این کتاب نوشته شده اما با توجه به اینکه محدث نوری یکی از محدثین بزرگ شیعه محسوب می­شود مخالفین از این کتاب بر علیه شیعه استفاده می­کنند و می­گویند شیعه قائل به تحریف قرآن است.

انگیزه تألیف کتاب:

محدث نوری در مقدمه کتاب مستدرک می­فرماید: صاحب وسائل از بین کتب روایی علماء سلف روایات پراکنده­ای را جمع کرده که هیچ مجتهدی برای استنباط احکام از آن روایات بی­نیاز نیست ولی ما با مراجعه به کتب روایی روایاتی را پیدا کردیم که در کتاب وسائل نیامده است و روایاتی که در کتاب وسائل نیامده چند قسم­اند؛ یک قسم روایاتی است که در کتب روایی معتبر قدیمی بوده ولی به دست شیخ حر عاملی نرسیده تا آنها را در کتاب وسائل بیاورد، قسم دوم هم روایاتی است که در کتاب­هایی آمده که شیخ حر عاملی به نام مؤلف آن کتاب دسترسی پیدا نکرده ولی ما نام آن کتاب­ها را در خاتمه مستدرک آورده­ایم و برای ما اعتبار آن کتاب­ها ثابت شده و نام مؤلف آن کتب هم روشن شده لذا کتاب­هایی بوده که روایات آنها برای ما قابل قبول بوده است، قسم سوم روایاتی است که در کتاب­هایی بوده که در دست شیخ حر عاملی بوده اما ایشان این روایات را نیاورده است؛ یعنی در همان منابع و مصادر وسائل که خود صاحب وسائل به آنها استناد می­کند روایاتی وجود داشته که صاحب وسائل نیاورده است و ما آنها را در مستدرک ذکر کرده­ایم حالا یا صاحب وسائل آنها را عمداً ذکر نکرده و یا غفلت کرده و آنها را نیاورده لذا دیدیم بهترین عبادت و اعمال برای قرب به خداوند متعال جمع­آوری این روایات و الحاق آنها به وسائل است چون در جمع­آوری این روایات منافع عظیمی وجود دارد که بزرگ­ترین منفعت این است که دین با این روایات کامل می­شود و شریعت پیامبر(ص) با این روایات درخشنده­تر می­شود. [۱] پس با توجه به آنچه که خود مؤلف در مقدمه کتاب مستدرک الوسائل فرموده است هدف عمده از نوشتن کتاب مستدرک در حقیقت ضمیمه کردن یک مجموعه­ای از روایات است که در وسائل نیامده است.

ساختار کتاب:

به طور کلی کتاب مستدرک، کامل کننده کتاب وسائل است و از ملحقات وسائل محسوب می­شود، ۱۸ جلد دارد که ۹ جلد خاتمه مستدرک است که در خاتمه هم ۱۲ فائده ذکر شده است، ترتیب ابواب کتاب مستدرک هم مثل ابواب وسائل است و دقیقاً از همان بابی که وسائل شروع کرده شروع می­کند تا به آخرین باب می­رسد. تعداد روایاتی که در مستدرک آمده بر طبق شمارش مرحوم شیخ آقا بزرگ تهرانی ۲۳۵۱۴روایت است و ابواب آن ۵۴۲۶ باب است. [۲] البته در تعداد روایات این کتاب اختلاف است مثلاً طبق چاپ آل البیت تعداد روایات این کتاب ۲۳۱۲۹ روایت است البته تعداد روایات با توجه به نوع شمارش یا نسخی که در این رابطه وجود دارد فرق می­کند.

«والحمد لله رب العالمین»


[۱] . مستدرک الوسائل، ج۱، ص۶۱.

[۲] . الذریعة، ج۲۱، ص۸.