آیت الله سید مجتبی نورمفیدی در درس خارج: ساده ترین عبادت

 

ساده ترین عبادت

درباره زبان و آفات و خطراتی که زبان دارد مطالب فراوانی گفته شده و حضرات ائمه معصومین(ع) بر مراقبت از این عضو بسیار کوچک به طور جدی تأکید کردند و به یک معنا این عضو کوچک است که می‎تواند باعث راحتی سایر اعضاء شود یا اعضاء دیگر را گرفتار کند. رسول گرامی اسلام می‎فرماید:«الا اخبرکم بایسر العباده و اهونها علی البدن، الصمت و حسن الخلق»؛
آیا به شما خبر دهم که ساده‎ترین عبادت‎ها و راحت‎ترین عبادت‎ها برای بدن انسان کدام است. سکوت و خوش اخلاقی.
مسئله عبادت از مهمترین وجوه تقرب انسان به خداوند است، حال ما یک عبادت به معنای خاص داریم که همین مناسک و اعمالی است که اشکال و اذکار مختلفی دارد و یک عبادت به معنای عام داریم که بر اساس آن همه وجوه زندگی انسان می‎تواند عبادت باشد. اتفاقا توجه به این جهت که انسان همه اعمال زندگیش را در مسیر عبادت خداوند قرار دهد خیلی مهم است. عبادت به معنای خاص گاهی واجب است و گاهی مستحب، طبعا آن اعمال یک سختی‎هایی ممکن است برای انسان داشته باشد و اینکه بخواهد نماز بخواند یا روزه بگیرد یا برخی دعاها یا زیارات، ممکن است مشقت داشته باشد مخصوصا در دایره مستحبات، اما پیامبر گرامی اسلام به زیبایی امکان عبادت را برای همگان آن هم به نحوی که آسان و راحت باشد بیان کردند.
می‎گویند: می‎خواهید شما را به ساده‎ترین عبادات‎ها راهنمایی کنیم؟ ساده‎ترین عبادت‎ها سکوت و خوش خلقی است. البته به یک معنا اینها از سخت‎ترین‎ها است. زیرا انسان که سخن می‎گوید اغراض مختلفی دارد. نوعا انسان‎ها دوست دارند دیده شوند، مورد توجه قرار گیرند و مهمترین ابزار آن نیز زبان است. حال طبیعتا در این مسیر خیلی حرفها زده می‏شود، این عضو کوچک مطالبی می‎گوید که به تعبیر امام سجاد(ع) موجب گرفتاری سایر اعضاء می‎شود. می‎فرماید هر روز صبح، زبان انسان خطاب به سایر اعضاء می‎گوید: چگونه هستید؟ چگونه صبح کردید؟ بقیه اعضاء پاسخ می‎دهند به خیر و خوبی به شرط اینکه تو ما را به حال خود رها کنی و دست از سر ما برداری و برای ما مزاحمت و درد سر ایجاد نکنی. آنها زبان را به خداوند قسم می‎دهند که کاری نکن که باعث گرفتاری ما شوی، ما را به مشقت و زحمت بیندازی. آنها خطاب به زبان همچنین می‎گویند که ما به خاطر تو پاداش و ثواب می‎بینیم و به خاطر تو کیفر می‎شویم.
حال این گفتگو چیزی نیست که آن را بشنویم با گوش حسی، اما یک حقیقتی است، این انتظاری است که سایر اعضاء از زبان دارند، زبان که این اندازه مهم است، می‎تواند به ضمیمه یک امر دیگر مهمترین عبادت‎ها را سامان دهند و ساده‎ترینش، اینکه سکوت کند، یعنی در جایی که باید سکوت کند، این عضو را رها و یله قرار ندهد و دیگر هم حسن خلق، اینکه انسان با دیگران حسن خلق داشته باشد و با آنها به نیکویی برخورد کند، چه دلیلی دارد در مواجهه با دیگران با حالت قبض و با حالت ترش‎رویی برخورد کنیم. این حالتی که از حسن خلق به مخاطب منتقل می‎شود این خودش در او نیز اثر گذار است. قرار نیست که همه ناراحتی‎ها و غصه‎ها را به دیگران منتقل کنیم. اینکه می‎فرمایند مؤمن حزنش در قلبش است و شادیش در چهره‎اش است، واقعا یک بخش مهمی یا اصلا همه آن برای این است که مراعات دیگران شود و باعث اندوه دیگران نشود این قدر این مسئله از دید خداوند تبارک و تعالی اهمیت دارد.
خداوند انشاء الله به ما توفیق دهد که هم خلقمان را حسن کنیم و هم زبانمان را کنترل کنیم.

برچسب‌ها:, ,