تفسیر ۴۰۱-۴۰۰

شناسه شماره جلسه تاریخ عنوان جلسه متن جلسه فایل PDF فایل صوتی
۴۷۹۰جلسه اول ۱۴۰۰/۰۷/۱۹ آیه ۳۸ _ مطلب سوم بررسی دلالت جمله شرطیه بر شک
۴۷۹۳جلسه دوم ۱۴۰/۰۷/۲۰ آیه ۳۸ - مطلب چهارم: عمومیت خطاب یأتینکم - مطلب پنجم: خداوند منشأ هدایت – مطلب ششم: انواع هدایت
۴۷۹۶جلسه سوم ۱۴۰۰/۰۷/۲۱ آیه ۳۸ _ مطلب هفتم: آزادی انسان در انتخاب راه _ مطلب هشتم: اثر پذیرش هدایت الهی _ معنای عدم خوف و عدم حزن و بررسی اختصاص آن‌ها به آخرت
۴۸۰۳جلسه چهارم ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ آیه ۳۸ _ بررسی اختصاص عدم خوف و حزن به آخرت - دلیل دیدگاه اول و بررسی آن _ نتیجه
۴۸۰۶جلسه پنجم ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ جمع بین شمول عدم خوف و عدم حزن در این آیه و بین ستایش خوف در مؤمنان
۴۸۰۹جلسه ششم ۱۴۰۰/۰۷/۲۸ آیه ۳۹ _ معنای کفر و مراتب آن _ اثر کفر و تکذیب آیات الهی
۴۸۱۲جلسه هفتم ۱۴۰۰/۰۸/۰۳ آیه ۴۰ _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ مفردات آیه ۱. بنی اسرائیل _ بررسی شمول بنی اسرائیل نسبت به نصاری
۴۸۱۵جلسه هشتم ۱۴۰۰/۰۸/۰۴ آیه ۴۰ _ مفردات آیه _ ۱. بنی اسرائیل _ شمول شواهد بنی اسرائیل نسبت به نصاری و بررسی آنها _ ۲. عهد _ ۳. رهبت
۴۸۱۹جلسه نهم ۱۴۰۰/۰۸/۰۵ آیه ۴۰ _ مفردات آیه _ ۴. «وفا». _ بخش اول _ وجه امر بر یادآوری نعمت _ نعمت های خداوند به بنی اسرائیل
۴۸۲۸جلسه دهم ۱۴۰۰/۱۰/۰۰۸ آیه ۴۰ _ بخش اول: «اذکروا نعمتی... _ وجوه امر به یاد آوری نعمت
۴۸۳۲جلسه یازدهم ۱۴۰۰/۰۸/۱۱ آیه ۴۰ _ بخش اول _ یک پرسش و پاسخ های آن _ بخش دوم: «و أوفوا بعهدی أوف بعهدکم» _ فرق عهد و میثاق
۴۸۴۴جلسه دوازدهم ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ آیه ۴۰ _ بخش دوم «أوفوا بعهدی...» _ پیمان های بنی اسرائیل _ پیمان های عمومی و اختصاصی _ معنای عهد بنی اسرائیل در آیه
۴۸۴۷جلسه سیزدهم ۱۴۰۰/۰۸/۱۸ آیه ۴۰ _ بخش دوم: «أوفوا بعهدی...» _ حق در معنای عهد _ وفای انسان به عهد خویش و گستره آن
۴۸۵۱جلسه چهاردهم ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ آیه ۴۰ _ بخش دوم: «أوفوا بعهدی...» _ وفای خداوند به عهد خود _ نتیجه پیمان شکنی انسان _ تفاوت عهد انسان و عهد خداوند _ «أوفوا بعهدی أوف بعهدکم»
۴۸۶۳جلسه پانزدهم ۱۴۰۰/۰۸/۲۴ آیه ۴۰ _ بخش سوم: «إیّایَ فارهَبون» _ ارتباط بخش سوم با بخش اول و دوم _ مضمون بخش سوم _ لزوم رجاء در کنار خوف _ اقسام خوف و منشأ آن‌ها         
۴۸۶۷جلسه شانزدهم ۱۴۰۰/۰۸/۲۶ آیه ۴۱ _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ مفردات آیه _ بخش های چهارگانه _ بخش اول _ ۱. «آمنوا» _ ۲. «ما أنزلت»
۴۸۷۷جلسه هفدهم ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ آیه ۴۱ _ بخش اول _ ۳. «مصدّقاً» _ ۴. «لما مَعَکُم»
۴۸۸۰جلسه هجدهم ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ آیه ۴۱ _ بخش دوم: «و لا تَکونوا أوّلَ کافرٍ به» _ ۱. معنای «و لا تَکونوا» _ ۲. معنای «أوّلَ کافرٍ»
۴۸۸۳جلسه نوزدهم ۱۴۰۰/۰۹/۰۳ آیه ۴۱ _ بخش دوم: «و لا تَکونوا أوّلَ کافَرٍ به» _ ۳. معنای «به» _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلا» _ سه دیدگاه درباره معنای اشتراء
۴۸۹۳جلسه بیستم ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ آیه ۴۱ _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلاً» _ ۲. «قلیل» _ معنای بخش سوم _ تجارت انسان در دنیا
۴۸۹۶جلسه بیست و یکم ۱۴۰۰/۰۹/۰۹ آیه ۴۱ _ بخش سوم: «و لا تشتروا بآیاتی ثمناً قلیلاً» _ تجارت انسان در دنیا _ اشتراء مؤمنان، کافران و اهل کتاب
۴۹۰۰جلسه بیست و دوم ۱۴۰۰/۰۹/۱۰ آیه ۴۱ _ بخش چهارم: «و إیّایَ فاتّقون» _ فرق رهبت و تقوا _ توحید در تقوا
۴۹۰۹جلسه بیست و سوم ۱۴۰۰/۰۹/۱۵ آیه ۴۲ _ مفردات آیه _ ارتباط آیه با قبل و بعد _ معنای نهی از لبس و کتمان
۴۹۱۲جلسه بیست و چهارم ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ آیه ۴۲ _ کیفیت تلبیس و کتمان عالمان یهود _ فرق تلبیس و کتمان _ «و أنتم تعلمون»
۴۹۱۵جلسه بیست و پنجم ۱۴۰۰/۰۹/۱۷ آیه ۴۲ _ متعلق علم عالمان در آیه _ جمع بندی معنای آیه
۴۹۲۶جلسه بیست و ششم ۱۴۰۰/۰۹/۲۲ معنای اجمالی آیه _ ارتباط آیه با آیات قبل و بعد _ تکلیف اول: اقامه صلوه _ معنای صلوه در آیه
۴۹۳۰جلسه بیست و هفتم ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ آیه ۴۳ _ تکلیف اول _ معنای إقامه الصلاه _ وجه قرار دادن نماز به عنوان تکلیف _ دلالت آیه بر تکلیف کفار به فروع    
۴۹۳۲جلسه بیست و هشتم ۱۴۰۰/۰۹/۲۴ آیه ۴۳ _ تکلیف دوم: «آتوا الزّکاه» _ معنای زکات در آیه _ معنای ایتاء زکات _ وجه ذکر زکات پس از نماز
۴۹۳۶جلسه بیست و نهم ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ آیه ۴۳ _ تکلیف سوم: «وارکعوا مع الراکعین» _ دو پرسش و پاسخ آنها _ دو مطلب مستفاد از آیه
۴۹۵۰جلسه سی ام ۱۴۰۰/۱۰/۰۶ آیه ۴۴ _ معنای اجمالی آیه _ ارتباط آیه با آیات قبل _ مفردات آیه _ تفسیر بخش اول _ وجوه هشتگانه برای توبیخ
۴۹۵۳جلسه سی و یکم ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ آیه ۴۴ _ تفسیر بخش اول _ موضوع توبیخ _ دو احتمال _ حق در مسئله _ شبهه تنافی
۴۹۵۶جلسه سی و دوم ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ آیه ۴۴ _ تفسیر بخش اول _ پاسخ به شبهه تنافی _ توجیه برخی روایات _ شمول خطاب نسبت به همه عالمان
۴۹۶۶جلسه سی و سوم ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ آیه ۴۴ _ بخش اول _ سرزنش و عقاب واعظان غیر متعظ _ «وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» _ حقیقت خود فراموشی
۴۹۶۹جلسه سی و چهارم ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ آیه ۴۴ _ «وَتَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ» _ اسباب خود فراموشی _ آثار خود فراموشی
۴۹۷۳جلسه سی و پنجم ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ آیه ۴۴ _ بخش دوم: «أَفَلَا تَعْقِلُونَ» _ تعجب از رفتار عالمان یهود و اسباب آن
۴۹۸۲جلسه سی و ششم ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ آیه ۴۵ _ ارتباط آیه با آیات قبل _ مفردات آیه _ بخش اول: «استعینوا بالصبر و الصلوۀ» _ مطلب اول: مخاطب «استعینوا»
۴۹۸۵جلسه سی و هفتم ۱۴۰۰/۱۰/۲۸ آیه ۴۵ _ بخش اول _ «اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب اول: مخاطب در امر به استعانت _ مطلب دوم: تعمیم امر به غیر یهود _ مطلب سوم: جمع بین استعانت به خدا و استعانت به صبر و صلوة
۴۹۸۸جلسه سی و هشتم ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ آیه ۴۵ _ بخش اول: «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب چهارم: دلیل لزوم استعانت
۴۹۹۲جلسه سی و نهم ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ آیه ۴۵ _ بخش اول: «استَعینوا بالصبر و الصلاۀ» مطلب پنجم: قلمرو استعانت _ مطلب ششم: مقصود از صبر
۴۹۹۵جلسه چهلم ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ آیه ۴۵ _ بخش اول:«استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب ششم _ فضایل اخلاقی _ مطلب هشتم: وجه تقدم صبر بر نماز
۴۹۹۹جلسه چهل و یکم ۱۴۰۰/۱۱/۰۶ آیه ۴۵ _ بخش اول: «و استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب نهم: اثر وضعی صبر _ مطلب دهم: اهمیت صبر و وجه تقدیم آن بر نماز
۵۰۰۹جلسه چهل و دوم ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ آیه ۴۵ _ بخش اول: «وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ» _ مطلب یازدهم: توفیق صبر _ مطلب دوازدهم: صبر و توحید
۵۰۱۵جلسه چهل و سوم ۱۴۰۰/۱۱/۱۸ آیه ۴۵ _ بخش اول: «استعینوا بالصبر و الصلاۀ» _ مطلب سیزدهم: استعانت به نماز _ بخش دوم: «و إنها لکبیرۀ الا علی الخاشعین»
۵۰۱۸جلسه چهل و چهارم ۱۴۰۰/۱۱/۱۹ آیه ۴۵ _ بخش دوم: «وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ» _ مطلب دوم: «لکبیرۀ» _ مطلب سوم: وجه ثقل نماز مطلب چهارم: «معنای خاشعین»
۵۰۲۱جلسه چهل و پنجم ۱۴۰۰/۱۱/۲۰ توحید, خاشعین, سوره بقره, صبر, نماز
۵۰۳۱جلسه چهل و ششم ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ آیه ۴۶ _ معنای ظن _ احتمال سوم _ وجوه سه گانه سببیت ظن برای خشوع _ حق در معنای ظن
۵۰۳۹جلسه چهل و هفتم ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ آیه ۴۶ _ ۱. متعلق ظن در جمله اول _ احتمالات هشت گانه
۵۰۵۷جلسه چهل و هشتم ۱۴۰۰/۱۲/۱۶ آیه ۴۶ – ۱. متعلق ظن در جمله اول – احتمال نهم - بررسی احتمالات نه‌گانه
۵۰۶۰جلسه چهل و نهم ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ آیه ۴۶ – ۲. معنای ظن و متعلق آن در جمله دوم – کلام شیخ طوسی و بررسی آن
۵۰۶۴جلسه پنجاهم ۱۴۰۰/۱۲/۱۸ آیه ۴۶ – شبهه‌ای در مورد لقاء و رجوع و بررسی آن